Zamknij

2,7 mln złotych kary. To cena za sprzedaż na pokazach

11:01, 15.07.2019 D.W. ddwłocławek.pl Aktualizacja: 11:04, 15.07.2019
Skomentuj

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 2,7 mln złotych kary na firmę VGET Polska zajmującą się organizowaniem pokazów handlowych. Spółka wprowadzała klientów w błąd namawiając przy okazji do zakupy sprzętów które miały pomóc w leczeniu dolegliwości. W rzeczywistości oferowane przedmioty w niczym nie pomagały.

Sprawa miała swój początek w lutym tego roku. Podstawą do zajęcia się tą sprawą były doniesienia prasowe oraz skarga otrzymana od Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Pracownicy UOKiK chcieli wyjaśnić sprawę. W związku z tym wcielili się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednym z pokazów organizowanych przez firmę. Ustalili, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” albo akcji „Zdrowa Polska” nie ujawniając przy okazji handlowego charakteru spotkania.

-  Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc - mówi Marek Niechciał, prezes urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.

Organizatorzy spotkania namawiali do zakupów mówiąc, że sprzedaż będzie promocyjna. W rzeczywistości jednak następowała ona w ramach standardowej oferty, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.

UOKiK nakazał firmie stosowania nieuczciwych praktyk i nałożył na nią karę w wysokości ponad 2,7 mln złotych. Prezes UOKiK nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. 

- To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne - dodaje Marek Niechciał.

To już kolejna decyzja dotycząca pokazów handlowych w ostatnich miesiącach. UOKiK w maju ukarał firmy Vitaldream oraz R.A.M. Polska, które sprzedawały Aplikatory Pola Magnetycznego.

(D.W.)

(D.W. ddwłocławek.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%