Sprawa miała swój początek w lutym tego roku. Podstawą do zajęcia się tą sprawą były doniesienia prasowe oraz skarga otrzymana od Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Pracownicy UOKiK chcieli wyjaśnić sprawę. W związku z tym wcielili się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednym z pokazów organizowanych przez firmę. Ustalili, że firma zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” albo akcji „Zdrowa Polska” nie ujawniając przy okazji handlowego charakteru spotkania.
- Na pokazy handlowe organizowane pod pozorem bezpłatnych badań przychodzą często osoby starsze. Łatwo takich ludzi przestraszyć złym stanem zdrowia i namówić do zakupu drogich produktów, które rzekomo miałyby im pomóc - mówi Marek Niechciał, prezes urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - W trakcie prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, a przedstawiciele interpretowali wyniki tych badań i diagnozowali choroby. Później namawiali do zakupu produktów, takich jak VitronMed czy VitronMagnetic, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości. Jednak AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane urządzenia nie leczą chorób. Urząd stwierdził więc, że konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.
Organizatorzy spotkania namawiali do zakupów mówiąc, że sprzedaż będzie promocyjna. W rzeczywistości jednak następowała ona w ramach standardowej oferty, a informacja o rzekomej „promocji” miała jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.
UOKiK nakazał firmie stosowania nieuczciwych praktyk i nałożył na nią karę w wysokości ponad 2,7 mln złotych. Prezes UOKiK nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
- To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne - dodaje Marek Niechciał.
To już kolejna decyzja dotycząca pokazów handlowych w ostatnich miesiącach. UOKiK w maju ukarał firmy Vitaldream oraz R.A.M. Polska, które sprzedawały Aplikatory Pola Magnetycznego.
(D.W.)
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz