Historię mostu jako pierwszy opisał portal www.kruszwica.tk. Internetowy portal zasugerował, że przeprawa powstała w 1881 roku, będąc inwestycją poniekąd wymuszoną przez działalność cukrowni.
- Do tego celu doskonale nadawała się sieć kolejki wąskotorowej, której łączna długość w najlepszym jej okresie wynosiła ok. 150 km. Most kolejowy w tym miejscu wymuszała bliskość cukrowni, która zlokalizowana była tuż za przyczółkiem mostowym i dość wąska szerokość jeziora w tym miejscu. Mimo tego pierwsza drewniana konstrukcja z dwoma przęsłami żeglugowymi liczyła ponad 80 metrów długości. Most pełnił również funkcję rampy załadunkowej dla barek, na które ładowano z wagoników po ślizgach wysłodki - wyjaśniał w 2011 roku portal www.kruszwica.tk.
Pierwotnie wykonany most miał konstrukcję drewnianą. Z czasem uległ jednak zużyciu. Należało zatem wymienić jego konstrukcję na stalową.
- Nitowana kratownicowa konstrukcja o rozpiętości ok. 20 metrów była za krótka, aby spiąć brzegi Gopła. Po usytuowaniu stalowego przęsła na betonowo murowanych przyczółkach w miejscu żeglugowym usypano wysokie umocnione szerokie nasypy, które zawęziły jezioro w tym miejscu uzyskując większą wysokość mostu do lustra wody - czytamy w archiwalnym artykule sprzed 8 lat.
Tymczasem na ciekawe znalezisko natrafił jeden z naszych mieszkańców. Pan Mateusz archiwalne fotografie odnalazł podczas remontu domu. Zdjęcia były schowane w futrynie i przedstawiają żołnierzy, którzy postanowili uwiecznić się na tle "małego mostu". Jak udało się nam dowiedzieć fotografie pochodzą z 1942 i 1944 roku.
[DAWNY]1558694730913[/DAWNY]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz