Zamknij

Uroczystość Wszystkich Świętych:100 ciekawostek i tajemnic kruszwickiego cmentarza

PB 18:19, 01.11.2025 Aktualizacja: 18:38, 01.11.2025
Skomentuj

Z okazji uroczystości Wszystkich Świętych przygotowaliśmy wyjątkowy materiał: 100 ciekawostek o cmentarzach i pochówkach w Kruszwicy. To podróż przez czas i tradycję, od najstarszych grobów przy kolegiacie św. Piotra i Pawła po współczesne miejsca pamięci.

W zestawieniu znalazły się zarówno fakty o dawnych duchownych spoczywających we wnętrzu romańskiej świątyni, jak i opowieści o rodzinnych mogiłach z XIX wieku, starych lipach tworzących aleje, czy zapomnianych inskrypcjach kamieniarskich. Wspomniano również dramatyczne wydarzenia XX wieku i niezwykłe historie mieszkańców, którzy spoczęli w cieniu kruszwickiej kolegiaty.

1. Trzy części cmentarza

Do niedawna kruszwicki cmentarz parafialny składał się z dwóch części. Starsza obejmuje głównie pochówki od XIX wieku po współczesne, a nowsza powstała po 1945 roku. W ostatnich latach utworzono również cmentarz komunalny, będący odpowiedzią na przepełnienie dotychczasowego, tzw. „nowego” cmentarza.

2. Najstarszy grób

Najstarszy datowany nagrobek pochodzi z 1897 roku. To mogiła Powstańca Wielkopolskiego, stanowiąca jedno z pierwszych świadectw pamięci o lokalnych uczestnikach zrywów narodowych.

3. Powierzchnia cmentarza

Łączna powierzchnia starej i nowej części cmentarza wynosi 2,64 ha. Jeszcze 30 lat temu wolna przestrzeń obejmowała 0,87 ha, co pokazuje, jak szybko nekropolia się rozrosła.

4. Trapezowy układ

Cmentarz ma nieregularny, trapezowaty kształt, co wskazuje na jego etapowy rozwój. Granice dostosowywano do naturalnych uwarunkowań terenu, dawnych dróg procesyjnych i zabudowań. Taki plan to pozostałość średniowiecznych tradycji lokowania nekropolii przy kolegiatach.

5. Drzewostan i aleje

Główna aleja cmentarna obsadzona jest lipami, które stanowią naturalną oś kompozycyjną całego terenu. Poza lipami rosną tu buki, kasztanowce i jesiony, a ich wiek świadczy o wielopokoleniowej trosce o to miejsce.

6. Najstarsze nagrobki

Wśród najstarszych obiektów zachowały się:– grób rodziny Rusinowskich (1909),– grób Knoll (1907),– nagrobek K. Janowskiego (1914),– groby rodzin Kołuckich (XIX–XX w.),– nagrobek Henegowej (1934),– mogiły rodzin Liśniewskich i Wiśniewskich.

7. Krzyż i przyścienne nagrobki

Na cmentarzu stoi drewniany krzyż i metalowe ogrodzenie z siatki. W części przykościelnej zachowały się nagrobki przyścienne i kamienne płyty, świadczące o dawnej tradycji chowania osób zasłużonych bliżej świątyni.

8. Cmentarz pod wodą

W latach 60. XX wieku, po podniesieniu poziomu wód Gopła, część starej nekropolii została zalana. Wspomnienia mieszkańców opisują pogrzeby, podczas których trumny spoczywały w grobach częściowo wypełnionych wodą.

9. Mogiła żołnierza

Na cmentarzu znajduje się grób żołnierza Wojska Polskiego, Kazimierza Ż., zamordowanego w 1947 r. przez oddział „Ognia”. Pomnik wzniesiono rok później, w 1948 r. Opiekę nad mogiłą sprawuje Szkoła Podstawowa w Kruszwicy oraz rodzina zmarłego.

10. Bez formalnego statusu zabytku

Mimo że główna aleja obsadzona lipami figuruje w dokumentacji jako „obsadzona drzewami”, nigdy nie nadano jej statusu zabytku ani pomnika przyrody. Formalnie więc drzewostan uznawany za wartościowy nigdy nie był prawnie chroniony.

11. Rzadki układ grobów

Na cmentarzu występuje połączenie grobów przyściennych i ziemnych, rzadkie poza klasztorami. Taki układ sugeruje, że nekropolia przykościelna miała duchową rangę i tradycję kanonicką, typową dla miejsc o dawnym znaczeniu religijnym.

12. Błędy na nagrobkach

Na niektórych nagrobkach, m.in. rodzin Kołuckich i Knollów, widnieją błędne inskrypcje. To ślad po lokalnych kamieniarzach, którzy często zapisywali słowa fonetycznie, pozostawiając dziś ciekawy materiał językowy.

13. Rozpiętość dat

Na cmentarzu można znaleźć daty urodzin sięgające 1835 roku (Zofia Kołucka) i pochówki nawet po 1976 roku, co oznacza ponad 140 lat ciągłości rodzinnych miejsc spoczynku w tym samym miejscu.

14. Zróżnicowany starodrzew

Obok wiekowych lip i buków pojawiają się tuję (żywotniki) – gatunki sadzone powszechnie w okresie PRL. Ich obecność symbolizuje przejście od tradycyjnego, naturalnego krajobrazu cmentarzy do estetyki nowoczesnych nekropolii z roślinnością ozdobną.

15. Optymizm PRL

W 1989 roku w urzędowych dokumentach dotyczących cmentarza wpisano w rubryce „istniejące zagrożenia”: „nie ma żadnych”. Dziś ta notatka brzmi symbolicznie – zderza entuzjazm końca PRL z dzisiejszymi problemami przepełnienia i zaśmiecenia terenu.

Kolejne ciekawostki dotyczą m.in. kruszwickiej kolegiaty.

16. W trakcie badań archeologicznych w latach 1960–1961 we wnętrzu kolegiaty w Kruszwicy odkryto aż 326 grobów, co czyni to miejsce jednym z największych cmentarzysk duchownych w Polsce.

17. Większość pochówków była zorientowana na linii wschód–zachód, co symbolizowało oczekiwanie zmartwychwstania i przyjście Chrystusa ze wschodu.

18. Groby duchownych znajdowały się wewnątrz kościoła, co było przywilejem zarezerwowanym tylko dla osób o wysokiej pozycji w hierarchii.

19. Pochówki z Kruszwicy miały wyraźnie zarysowane jamy grobowe z zachowanymi fragmentami trumien, co wskazuje na duży szacunek wobec zmarłych.

20. Niektóre trumny miały długość ponad dwa metry, co sugeruje, że chowano w nich dorosłych mężczyzn w pełnych szatach liturgicznych.

21. W kilku przypadkach odkryto ślady drugiego otwarcia grobu, co może oznaczać ponowne użycie miejsca pochówku lub próbę grabieży.

22. Groby często były naruszane przez późniejsze wkopania, typowe dla kościołów używanych przez wiele stuleci.

23. W grobie nr 24 zachowały się ślady trumny i szczątki nóg, lecz brakowało czaszki – prawdopodobnie zniszczonej podczas późniejszego pochówku.

24. Zmarły ze wspomnianego grobu nr 24 spoczywał z głową skierowaną na zachód, co oznaczało, że w dniu Sądu Ostatecznego miał spojrzeć w stronę wschodu – symbolu Chrystusa.

25. W tym samym grobie znaleziono resztki jedwabnych taśm – prawdopodobnie fragmentów szaty liturgicznej.

26. Około jednego metra od jednego z grobów odkryto pokruszony kielich i patenę, co może świadczyć, że pochówek został naruszony.

27. W gobie nr 70 zawierał niemal kompletny szkielet duchownego, lecz również pozbawiony czaszki.

28. W trumnie z grobu nr 70 zachowały się trzy fragmenty haftowanej stuły, leżące na wysokości miednicy zmarłego.

29. Ułożenie rąk duchownego w grobie nr 70 – skrzyżowane na miednicy – to typowa pozycja kapłanów i zakonników.

30. Otwór grobu i brak czaszki wskazują, że pochówek został wtórnie otwarty i częściowo ograbiony.

31. Badania archeologiczne wykazały, że pochówki duchownych wyróżniały się bogatszym wyposażeniem w porównaniu z grobami świeckich.

32. Zwyczaj wkładania do grobu kielicha i pateny był powszechny wśród duchownych i oznaczał symboliczny wiatyk – Eucharystię na drogę do nieba.

33. Kościół średniowieczny przez wieki próbował zakazać wiatyku, uznając go za nadużycie liturgiczne, ale tradycja przetrwała aż do XIII wieku.

34. Groby duchownych były często lokowane w prezbiterium lub transepcie, miejscach szczególnie uświęconych.

35. W Kruszwicy właśnie w północnym skrzydle transeptu odkryto grób nr 24 – miejsce wyjątkowo prestiżowe.

36. Pochówki wewnątrz świątyni świadczą o tym, że kolegiata pełniła funkcję katedry biskupiej, a nie zwykłego kościoła.

37. Część grobów w kolegiacie została pozbawiona pierwotnego wyposażenia – prawdopodobnie w wyniku późniejszych zniszczeń.

38. Srebrny kielich z grobu nr 24 był niewielki, ale precyzyjnie wykonany, co sugeruje, że należał do duchownego wysokiego szczebla.

39. Naczynia liturgiczne wkładano do trumien tylko duchownym posiadającym święcenia kapłańskie.

40. Obecność haftowanych tkanin i szat sugeruje, że pochowani byli kapłanami, a być może biskupami.

41. Pochówki z jedwabiem to rzadkość w Polsce – świadczą o dostępie do luksusowych importów z Zachodu lub Bizancjum.

42. Znaleziska\są dowodem, że w Kruszwicy istniała zorganizowana wspólnota kapituły z bogatymi duchownymi.

43. W czasach średniowiecza miejsce pochówku w kościele było wyrazem zasług i świętości życia. Im bliżej kościoła - tym większa rola w społeczeństwie.

44. W niektórych przypadkach zmarłym duchownym wkładano do grobu pastorały lub pierścienie, lecz w Kruszwicy nie zachowały się ich ślady.

45. Elżbieta Dąbrowska przypuszcza, że wspomniane pastorały i pierścienie pierwotnie mogły one znajdować się w grobach, zanim zostały zrabowane.

46. Trumny duchownych w Kruszwicy były prostokątne, o długości do 210 cm, wykonane z drewna, które uległo rozkładowi.

47. Zmarłych chowano w pełnym stroju liturgicznym, co potwierdzają resztki haftowanych tkanin.

48. Pozycja rąk i resztki szat wskazują, że duchowni byli chowani z zachowaniem pełnych rytuałów pogrzebowych.

49. Często w grobach duchownych znajdowano konsekrowane hostie lub wino, co miało znaczenie symboliczne.

[WIDEO]1727[/WIDEO]

50. W grobach średniowiecznych duchownych często znajdowano kielichy i pateny – to ślad zwyczaju zwanego communio mortuorum, czyli „komunii zmarłych”. Symbol ten miał zapewnić kapłanowi duchową jedność z Bogiem również po śmierci i stanowił swoisty „wiatyk na drogę do wieczności”.

51. Pochówki w Kruszwicy potwierdzają, że w XII wieku biskupi byli chowani przy swoich katedrach.Zgodnie z tradycją średniowiecznego Kościoła, duchowni wysokiego szczebla, zwłaszcza biskupi, byli grzebani w obrębie swoich świątyń. Pochówek przy katedrze symbolizował trwałą więź pasterza z diecezją i jego wspólnotą wiernych. Był to także wyraz czci dla osoby, która przewodziła duchowo całemu regionowi.

52. Niektóre groby noszą ślady, że ciała mogły być przenoszone z innego miejsca – możliwe translacje biskupów.Translacja, czyli przeniesienie szczątków z jednego grobu do innego, była w średniowieczu praktyką religijną. Następowała zazwyczaj w momencie rozbudowy kościoła, zmiany jego funkcji lub chęci uhonorowania duchownego poprzez złożenie jego ciała w bardziej godnym miejscu, bliżej ołtarza.

53. Analiza kości wykazała, że zmarli byli mężczyznami w średnim lub starszym wieku.Badania antropologiczne przeprowadzone przez archeologów wskazują, że pochowani w kolegiacie należeli do duchowieństwa, które zwykle osiągało starszy wiek dzięki stabilnemu trybowi życia, lepszemu odżywieniu i opiece wspólnoty kościelnej. Wyniki te potwierdzają, że groby należały do osób duchownych.

54. Brak czaszek i fragmentaryczność szkieletów utrudnia dziś identyfikację konkretnych osób.Stan zachowania pochówków jest niepełny, ponieważ wnętrze kolegiaty było wielokrotnie przebudowywane. Część grobów została naruszona podczas późniejszych prac murarskich i wymiany posadzek, co doprowadziło do przemieszania kości i utraty pierwotnego układu pochówków.

55. Mimo to przypuszcza się, że wśród pochowanych mogą być Swidgerus lub jego poprzednicy – pierwsi biskupi kruszwiccy.Źródła pisane potwierdzają istnienie biskupów kruszwickich w XI i XII wieku. Badacze przypuszczają, że wśród zmarłych duchownych spoczywających w kolegiacie mogli znajdować się pierwsi ordynariusze, tacy jak Swidgerus. Choć brak jednoznacznych dowodów, charakter grobów i ich lokalizacja wskazują na osoby o wysokim statusie kościelnym.

56. Groby duchownych w Kruszwicy nie zawierały żadnych przedmiotów świeckich, co potwierdza ich czysto religijny charakter.W odróżnieniu od grobów rycerskich, w których często znajdowano miecze, ozdoby czy biżuterię, pochówki duchowieństwa były skromne. Zmarłych grzebano w szatach liturgicznych, bez kosztowności, co miało podkreślać wyrzeczenie się dóbr doczesnych.

57. Niektóre groby w kolegiacie nachodziły na siebie, co świadczy o długim użytkowaniu wnętrza świątyni jako nekropolii.Na przestrzeni wieków to samo miejsce było wielokrotnie wykorzystywane do kolejnych pochówków. Nowe groby nakładano na starsze, co tworzyło charakterystyczną warstwową strukturę nekropolii, odzwierciedlającą ciągłość tradycji pogrzebowych.

58. Archeolodzy odnotowali, że część pochówków była wtórnie przenoszona, gdy wznoszono nowe posadzki kościoła.Przy każdej większej przebudowie świątyni groby naruszano lub przenoszono, aby dostosować je do nowego układu architektonicznego. Często wiązało się to z przeniesieniem szczątków do wspólnych ossuariów lub złożeniem ich w nowych trumnach pod nową posadzką.

59. Groby odkryte w transepcie i nawie miały różne głębokości – od 60 do 130 cm.Zróżnicowanie głębokości grobów wskazuje na brak jednolitego planu pochówków, który zmieniał się wraz z kolejnymi fazami budowy świątyni. Głębsze groby mogły należeć do wcześniejszego okresu, płytsze natomiast – do późniejszych pochówków.

60. Pochówki dzieci lub osób niższych rangą umieszczano bliżej naw bocznych.Zgodnie z zasadami średniowiecznej symboliki przestrzeni sakralnej, im bliżej ołtarza, tym wyższy status osoby pochowanej. Dlatego duchownych niższych rangą, diakonów czy altarystów chowano przy ścianach naw bocznych, z dala od centrum świątyni.

61. Zdarzały się też pochówki zbiorowe, co wskazuje na długą historię użytkowania cmentarzyska wewnętrznego.Pochówki wieloosobowe mogły powstać w wyniku konieczności przenoszenia starszych szczątków lub podczas epidemii, gdy grzebano zmarłych wspólnie. Fakt ten dowodzi, że wnętrze kolegiaty pełniło funkcję cmentarza przez wiele pokoleń, a przestrzeń ta była stale użytkowana i odnawiana.

62. Ślady przepaleń przy niektórych grobach sugerują, że używano kadzideł lub świec podczas ceremonii pogrzebowych.Przepalenia ziemi i obecność sadzy w warstwach grobowych wskazują na rytuały religijne, w których ogień symbolizował oczyszczenie duszy. Zapalane świece lub kadzidła towarzyszyły modlitwom za zmarłych duchownych i stanowiły część liturgii pogrzebowej.

63. Kruszwicka nekropolia duchownych była czynna przez ponad dwa stulecia, aż do XIII wieku.Analiza stratygraficzna i datowanie materiałów archeologicznych potwierdzają, że pochówki odbywały się tu od czasu wzniesienia kolegiaty aż do przeniesienia biskupstwa do Włocławka. Przez ponad 200 lat świątynia pełniła rolę centrum życia religijnego i miejsca spoczynku lokalnego duchowieństwa.

64. Po przeniesieniu biskupstwa do Włocławka, kolegiata w Kruszwicy pozostała miejscem pochówków kanoników.Choć straciła rangę katedry, kolegiata zachowała status ważnej świątyni kapitulnej. W kolejnych stuleciach chowano tu duchownych związanych z kapitułą kruszwicką, co świadczy o kontynuacji tradycji religijnej i lokalnego kultu.

65. Groby duchownych znajdowano głównie w osi świątyni, czyli w najświętszej części budowli.Centralna oś kościoła – od wejścia po ołtarz – była uznawana za najbardziej symboliczne miejsce, wyznaczające drogę do zbawienia. Zmarłych o najwyższym statusie umieszczano właśnie w tej przestrzeni, co podkreślało ich rangę i duchową bliskość Boga.

66. Odkrycie 326 grobów potwierdza, że całe wnętrze kościoła pełniło rolę cmentarza.Tak duża liczba pochówków wskazuje, że świątynia w Kruszwicy była nie tylko miejscem kultu, ale również nekropolią duchowieństwa. Z czasem niemal każdy fragment posadzki krył pod sobą szczątki dawnych kanoników i kapłanów.

67. To wyjątkowe, bo w większości romańskich świątyń liczba pochówków wewnętrznych nie przekraczała kilkudziesięciu.W porównaniu z innymi ośrodkami diecezjalnymi Kruszwica wyróżnia się skalą grzebalną. Wskazuje to na jej szczególne znaczenie jako duchowego centrum Kujaw w XII i XIII wieku oraz na prestiż lokalnej kapituły.

68. Analiza stratygraficzna wskazuje, że pierwsze pochówki odbywały się jeszcze podczas budowy kościoła.Niektóre groby z najniższych warstw wykazują ślady osadzania jeszcze w trakcie wznoszenia murów kolegiaty. Może to oznaczać, że już w czasie budowy świątyni planowano jej funkcję jako miejsca pochówku duchownych.

69. Groby ułożone warstwowo świadczą o kontynuacji tradycji chowania w tym miejscu przez pokolenia.Warstwowość pochówków pokazuje, że każda kolejna generacja duchowieństwa grzebała swoich poprzedników w tym samym, świętym miejscu. W ten sposób powstawał symboliczny „ciąg” wspólnoty zmarłych i żywych służących Kościołowi w Kruszwicy.

70. Niektóre trumny zachowały ślady metalowych okuć lub gwoździ, co było luksusem w XII wieku.Metal w średniowieczu był kosztownym materiałem, dlatego obecność okuć w trumnach wskazuje na wysoką pozycję społeczną i materialną pochowanych. Takie detale pozwalają przypuszczać, że byli to duchowni o dużym znaczeniu.

71. W grobach duchownych nigdy nie znajdowano broni ani ozdób świeckich, co odróżnia ich od rycerskich.Zachowanie ubóstwa w pochówku było wyrazem posłuszeństwa zasadom Kościoła. Brak elementów świeckich w grobach duchownych stanowił świadectwo ascezy i oddania życiu religijnemu.

72. W Kruszwicy nie ma dowodów na pochówki kobiet w obrębie kolegiaty, co potwierdza męski, duchowny charakter miejsca.Świątynia była miejscem modlitwy i pochówku wyłącznie duchowieństwa, dlatego wśród zmarłych nie znaleziono szczątków kobiet. Wynika to z ówczesnego modelu życia religijnego, w którym kobiety zakonne funkcjonowały w odrębnych wspólnotach.

73. Archeolodzy odnaleźli też ślady wkopów w podłogę kościoła, sugerujące miejsca po niezachowanych grobach.Nierówności i przemieszczenia warstw posadzki świadczą o licznych ingerencjach w podłoże, które mogły być związane z usuwaniem lub przenoszeniem dawnych pochówków. Oznacza to, że rzeczywista liczba grobów była jeszcze większa.

74. W niektórych grobach znaleziono świeczki woskowe – pozostałość po średniowiecznym obrzędzie „światła wiecznego”.Świece składane do trumny symbolizowały światło Chrystusa i nadzieję na życie wieczne. Był to rytuał często stosowany przy pogrzebach duchownych, zwłaszcza w XII–XIII wieku.

75. Układ grobów był ściśle uporządkowany, z wyraźnym podziałem na strefy transeptu, prezbiterium i nawy.Podział przestrzeni odpowiadał hierarchii duchownej. Najważniejsze osoby spoczywały w prezbiterium, pozostali w transepcie i nawie głównej. Ten porządek odzwierciedlał strukturę wspólnoty kościelnej.

76. Część grobów była oznakowana kamiennymi płytami, które nie przetrwały do naszych czasów.Płyty nagrobne ulegały zniszczeniu w wyniku zmian posadzki, wilgoci i działalności ludzkiej. Ich istnienie potwierdzają jednak ślady w zaprawie i nierówności w murach, które wskazują na pierwotne lokalizacje epitafiów.

77. Uważa się, że na powierzchni posadzki mogły istnieć napisy lub krzyże ryte w kamieniu, oznaczające groby.Takie znaki były powszechną formą średniowiecznych inskrypcji. Niekiedy w miejscu pochówku umieszczano prosty krzyż lub inicjały zmarłego, co ułatwiało modlitwę za jego duszę.

78. Brak ozdobnych sarkofagów wskazuje, że pochówki miały charakter skromny, lecz godny.Duchownych grzebano w prostych trumnach lub bezpośrednio w ziemi, bez monumentalnych form. Skromność ta odzwierciedlała ideał ubóstwa i pokory wobec Boga.

79. Odkryte pochówki to najstarsze znane w Kruszwicy ślady pochówków wewnątrzkościelnych.Stanowią one bezcenne źródło wiedzy o początkach chrześcijaństwa na Kujawach i o kształtowaniu się lokalnych struktur kościelnych już w XII wieku.

80. Badacze przypuszczają, że w pobliżu kolegiaty istniał również cmentarz zewnętrzny, przeznaczony dla świeckich mieszkańców.Zgodnie z tradycją, wokół każdej świątyni znajdowało się miejsce grzebalne dla wiernych. W Kruszwicy teren ten mógł obejmować najbliższe otoczenie wzgórza kolegiackiego.

81. W średniowieczu zwyczaj chowania zmarłych wokół kościołów był powszechny, lecz tylko nieliczni trafiali do wnętrza świątyni.Prawo do pochówku wewnętrznego przysługiwało duchownym oraz wyjątkowym fundatorom. Był to zaszczyt i dowód wysokiej pozycji w hierarchii społecznej.

82. Złożenie ciała duchownego w kościele miało wymiar symbolicznego spoczynku w domu Bożym.Uważano, że kapłan, który za życia służył Bogu przy ołtarzu, po śmierci powinien spocząć jak najbliżej miejsca, gdzie sprawował liturgię.

83. Każdy duchowny pochowany w kolegiacie był uważany za członka wspólnoty świętej, modlącej się nieustannie za żywych.Wierzono, że zmarli duchowni nadal uczestniczą duchowo w modlitwach Kościoła, łączącą niebo i ziemię.

84. Odkryte pochówki potwierdzają istnienie duchowego centrum regionu Kujaw już w XII wieku.Skala i charakter pochówków wskazują, że Kruszwica była w tym okresie jednym z najważniejszych ośrodków religijnych i administracyjnych na ziemiach kujawskich.

85. Grzebanie duchownych wewnątrz kolegiaty było świadectwem lokalnego kultu biskupów i prałatów.Wielu wiernych odwiedzało groby swoich pasterzy, wierząc w ich wstawiennictwo po śmierci. Z czasem miejsca te mogły nabrać charakteru półkultowego.

86. Wiele średniowiecznych wspólnot wierzyło, że pochówek blisko ołtarza skraca drogę do zbawienia.Takie przekonanie wynikało z teologii przestrzeni sakralnej – im bliżej sacrum, tym większe duchowe korzyści dla duszy zmarłego.

87. Ślady spalonych fragmentów drewna w grobach mogą pochodzić z pochodzenia kadzidła lub poświęconych świec.Archeolodzy interpretują te znaleziska jako pozostałość po rytualnym oczyszczaniu miejsca pogrzebu ogniem, co miało znaczenie symboliczne i liturgiczne.

88. W niektórych grobach znaleziono ślady tkanin o czerwonych barwnikach, symbolizujących męczeństwo lub kapłaństwo.Czerwony kolor w liturgii oznaczał zarówno ofiarę, jak i ducha Ducha Świętego. Barwione tkaniny mogły pochodzić z szat liturgicznych zmarłych duchownych.

89. Układ grobów w Kruszwicy wskazuje na świadome planowanie nekropolii wewnętrznej, zgodne z hierarchią duchownych.Archeolodzy zauważyli logiczny porządek pochówków, co sugeruje, że miejsca spoczynku przydzielano według stopnia i funkcji w kapitule.

90. Najbardziej zasłużeni duchowni byli chowani bliżej prezbiterium, inni – w nawie głównej.Taki podział odpowiadał strukturze społecznej Kościoła: ci, którzy sprawowali liturgię, spoczywali najbliżej ołtarza, pozostali – w dalszych częściach świątyni.

91. Z czasem w tych samych miejscach nakładano nowe pochówki na starsze, co tworzyło złożoną stratygrafię.Nakładanie grobów było konieczne z powodu ograniczonej przestrzeni wewnątrz świątyni. Tworzyło to specyficzny „wielowarstwowy cmentarz” dokumentujący stulecia historii.

92. Groby duchownych były często zabezpieczone deskami lub kamieniami, co miało chronić przed osuwaniem ziemi.Tego typu konstrukcje stanowiły prymitywne, ale skuteczne zabezpieczenie, które ułatwiało utrzymanie stabilności pochówku i zachowanie jego formy.

93. Pochówki z Kruszwicy wykazują podobieństwo do praktyk z Gniezna, Łęczycy i Tumu pod Łęczycą.Wskazuje to na wspólną tradycję wczesnośredniowiecznych centrów kościelnych, w których duchownych chowano wewnątrz romańskich świątyń.

94. W średniowieczu uważano, że obecność ciała świętego lub duchownego uświęca miejsce, w którym spoczywa.Dlatego groby biskupów i kanoników traktowano jako źródło błogosławieństwa dla wiernych i samego kościoła.

95. Każdy grób w kolegiacie mógł być punktem modlitwy lub pielgrzymki lokalnej społeczności.Mieszkańcy Kruszwicy odwiedzali te miejsca, prosząc o wstawiennictwo zmarłych duchownych, co wzmacniało kult pamięci i ciągłość religijną wspólnoty.

96. Archeolodzy przypuszczają, że w niektórych miejscach mogły znajdować się drewniane epitafia lub tabliczki z imionami zmarłych.Takie oznaczenia były w średniowieczu powszechne, lecz nie przetrwały ze względu na nietrwałość materiału i wilgoć panującą we wnętrzu kościoła.

97. Brak ich zachowania tłumaczy się wilgotnym mikroklimatem wnętrza kościoła, sprzyjającym rozkładowi drewna.Wilgoć, obecna przez wieki w strukturze murów kolegiaty, przyczyniła się do całkowitego zniszczenia elementów organicznych, w tym tablic, trumien i tkanin.

98. Układ grobów w Kruszwicy stanowi dziś klucz do poznania hierarchii duchowieństwa XII wieku.Dzięki analizie rozmieszczenia pochówków archeolodzy odtwarzają strukturę wspólnoty kościelnej i jej organizację przestrzenną, odzwierciedlającą ówczesny porządek społeczny.

99. Badania archeologiczne udowodniły, że kolegiata była czynnym miejscem grzebalnym przez ponad 200 lat.To potwierdza nieprzerwaną ciągłość życia religijnego w Kruszwicy od momentu powstania świątyni aż po późne średniowiecze.

100. Każdy z odnalezionych grobów stanowi nie tylko zabytek archeologiczny, lecz także milczące świadectwo życia i wiary duchownych, którzy budowali chrześcijańską Kruszwicę.

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 

  • Nowy numer "Życia Kruszwicy" już w kioskach i punktach sprzedaży. Wrześniowy numer można zakupić w blisko 30 punktach sprzedaży. 

  • Drugi numer dotarł do większości punktów i kiosków na terenie Gminy Kruszwica. Dystrybucja na terenie Gminy Kruszwica odbywa się zarówno dziś, jak i jutro. Miesięcznik jest wydawnictwem niezależnym.

Numer drugi "Życia Kruszwicy" został powiększony o kolejne strony. Tym razem czytelnicy mają do swojej dyspozycji 34 strony lokalnej lektury - większość tematów poruszana jest po raz pierwszy, co stanowi dodatkowy atut. Warto dodać, że w nowym numerze do dyspozycji czytelników oddany został dział sportowy oraz nekrologi. W środku czasopisma dodano grę "Mysi Chińczyk". Powstał również nowy dzial "Co w gminie piszczy?", który obejmuje wszystkie możliwe miejscowości Gminy Kruszwica i wydarzenia jakie miały w nich miejscach w lipcu i sierpniu. 

Nowy numer to także liczne wywiady - kontynujemy rozmowę z Magdaleną Grzegocką, kruszwiczanką, która odważyła się wydać własną książkę. Rozpoczęliśmy również cykl rozmów z Rafałem Wojciechowskiem pod niezwykle ciekawym tytułem "Jak przetrwać w małym miasteczku?". Z nowego numeru dowiecie się również dlaczego Kruszwicę odwiedził pewien obywatel Meksyku... i jaką pasję z powodzeniem realizuje Patrycja Wójcik z którą porozmawiał Hubert Mizera. W "Kryminalnej Kruszwicy" piszemy o łatwo dostępnym nad Gopłem krysztale... a chwilę wcześniej o kryzysie wodnym na Kujawach i używaniu przez Urząd Miejski w Kruszwicy popularnego ChatGPT. 

Zamów gazetę do domu!

Gdzie kupię "Życie Kruszwicy"? Polecamy poniższe sklepy!

  • Sklep spożywczy w Piaskach
  • Sklep spożywczy w Piaskach "Kom-Rol"
  • Sklep Sławsk Wielki - Spożywczo–Przemysłowy 
  • Sklep Spożywczo-Przemysłowy u Natalii w Sukowach
  • Sklep Spożywczy w Sukowach
  • Sklep Spożywczy w Kobylnikach KOM-ROL
  • Sklep Spożywczy Głębokie
  • Sklep Spożywczy ABC w Chełmcach
  • Sklep Spożywczy RSP w Janocinie
  • Sklep Spożywczy w  Szarleju
  • Sklep Spożywczyn w Karczynie
  • Sklep Wielobranżowy Anna Kruszwica ulica Niepodległości
  • Fitas Kinga Sklep Spożywczy Kruszwica ulica Powstańców Wielkopolskich
  • MAGIA PROCENTÓW, sklep alkohole, Stary Rynek 
  • Kawiarnia-Restauracja pod Malwami w Kruszwicy ulica Rynek
  • Salonik Prasowy Dw-Kiosk ulica Rynek
  • Delikatesy Mięsne Janina Jankowska ulica Mickiewicza
  • Sklep ABC w Łagiewnikach
  • Sklep Spożywczy ulica Wiejska  
  • Sklep Spożywczo-Przemysłowy Krzysztof Gutorski ulica Kraszewskiego
  • Sklep "Groszek" ulica Kujawska
  • Stacja Paliw Płynnych JAPAKS ulica Szosa Tryszczyńska  
  • Piekarnia 5xM Kruszwica ulica Kujawska
  • Sklep Mięsny KOM-ROL Kobylniki Zamkowa
  • Sklep Mięsny KOM-ROL Kobylniki
  • Sklep Osiedlowy Zagople ulica Wspólna
  • Sklep Zoologiczno-Wędkarski ulica Kościuszki
  • Sklep Mięsny Delikatesy Mięsne Inowrocław Szarych Szeregów
  • Dworcowa 55 88-100 Inowrocław (siedziba firmy - odbiór po wcześniejszym opłaceniu zamówienia)

Nagradzamy najlepszych!

W trzech miejscach padły rekordowe wyniki sprzedażowe. Co miesiąc nagradzamy najlepszych sprzedawców! 

(PB)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu mojakruszwica.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%