Z własnego doświadczenia, odwiedzając różne urzędy miast i gmin, załatwiając różnego rodzaju sprawy, wiemy, że są urzędy bardziej i mniej przyjazne mieszkańcom. W niektórych urzędach pracownicy jakby bardziej grzecznie przyjmują i z większą życzliwością i empatią (wczuwając się w sytuację interesanta) obsługują petentów – cierpliwie tłumaczą i wyjaśniają. Ale są też urzędy, w których mieszkaniec traktowany jest z góry, czasem niemalże ma wrażenie, że jest intruzem zakłócającym pracę urzędników.
Czy tak powinno być?
Chyba nie. To w końcu dzięki m.in. podatkom od mieszkańców, czy lokalnych przedsiębiorców urzędnicy mają wypłacane pensje. Może niektórzy urzędnicy zapominają o tym, że zadaniem samorządu lokalnego jest służenie mieszkańcom, czyli wspieranie, pomaganie, wyjaśnianie w sposób życzliwy, cierpliwy i grzeczny.
Dobre praktyki
Są urzędy, które nawet zabiegają o tytuł „Urzędu przyjaznego mieszkańcom”.
Znak Jakości „Przyjazny Urząd” w I edycji konkursu zorganizowanego przez Instytut Zarządzania i Rozwoju Jakości w Katowicach (2015) został przyznany Urzędowi Miasta w Ustce (województwo pomorskie).
Jest to urząd przyjazny mieszkańcom ze względu m.in. na wydłużenie godzin pracy Urzędu w poniedziałki do godz. 17.00, co na stronie internetowej Urzędu w Ustce zostało w następujący sposób uzasadnione:
1. Burmistrz i Urzędnicy pracują dla Mieszkańców.
2. Wszyscy jesteśmy równi wobec prawa.
3. Pieniądze, które są w budżecie Miasta, są pieniędzmi całej naszej wspólnoty.
Dodatkowo w Urzędzie tym wprowadzono Okienko Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czynne w każdą środę, w godz. 9.00-13.00 oraz punkt rejestracji pojazdów będący oddziałem Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Słupsku, czynny w każdy wtorek i czwartek.
Ponadto raz w miesiącu zorganizowano dyżury pracownika Państwowej Inspekcji Pracy, który udziela wsparcia w zakresie prawa pracy zainteresowanym mieszkańcom.
Raz w roku, w okresie rozliczeń podatkowych odbywają się także dyżury pracowników Urzędu Skarbowego. Wszystkie te działa mają ułatwić mieszkańcom Ustki dostęp do urzędów, które nie mają swoich stałych siedzib w mieście.
W Urzędzie w Ustce można zapłacić kartą. Urząd ten w 2016 roku uczestniczył w pilotażowym projekcie upowszechniania płatności bezgotówkowych w JST ogłoszonym przez Krajową Izbę Rozliczeniową, we współpracy z Ministerstwem Rozwoju.
W 2018 roku utworzono także stanowisko ds. dialogu i komunikacji społecznej (przekształcone następnie w stanowisko rzecznika) w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy mieszkańcami a urzędem oraz zwiększenia udziału mieszkańców w podejmowaniu decyzji dotyczących Ustki.
Urząd korzysta z Miejskiego Systemu Powiadamiania SMS, aby przekazywać mieszkańcom ważne informacje.
Natomiast ustczanie mogą w prosty sposób poprzez specjalnie przygotowany formularz na stronie internetowej miasta – „Uporządkujmy Ustkę” – zgłaszać zauważone usterki czy bałagan.
Rzecznik urzędu prowadzi też grupę na portalu społecznościowym „Nasza Ustka”, gdzie toczą się dyskusje o bieżących sprawach miasta. Raz w miesiącu na grupie organizowany jest czat z burmistrzem, który odpowiada na pytania mieszkańców.
Można? Można.
[ZT]15698[/ZT]
[ZT]13014[/ZT]