Zamknij

Czym jest System Automatycznej Identyfikacji (AIS)?

13:23, 26.01.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:23, 26.01.2021

System Automatycznej Identyfikacji, określany skrótowo mianem AIS to określenie brzmiące dość enigmatycznie. Można zaryzykować stwierdzenie, że zdecydowana większość osób nie zdaje sobie sprawy z tego, co właściwie kryje się pod tymi słowami. Tymczasem AIS to nic innego jak system automatycznej łączności. Opracowano go w XX wieku, ale większego znaczenia nabrał dopiero początkiem wieku XXI. Co warto o nim wiedzieć?

Jakie dane są przesyłane przez AIS?

Dzięki Systemowi Automatycznej Identyfikacji, czyli AIS można przesłać różne rodzaje danych. Mowa tu między innymi o tak zwanych informacjach dynamicznych. Co kryje się pod tą nazwą? Przede wszystkim informacje dynamiczne dotyczą pozycji statku, jego kursu, ale także prędkości. Dzięki AIS można przesyłać także informacje, które dotyczą zmiany kursu czy też statusu statku.

System Automatycznej Identyfikacji umożliwia również przesłanie tak zwanych danych statycznych. Należą do nich między innymi: nazwa statku czy sygnał wywoławczy statku, określany również mianem call sign. Daną statyczną będzie również rok budowy statku, a także jego bandera czy numery IMO. Dzięki AIS możliwe staje się również przesłanie danych dotyczących konkretnej podróży, takich jak: oczekiwany czas przybycia do celu czy cel podróży.

Jakie urządzenia są wykorzystywane?

Co do zasady, urządzenie AIS złożone jest z urządzenia nadawczo-odbiorczego zwanego transponderem. Musi być ono połączone z odpowiednio zaprogramowanym komputerem, aby mogło skutecznie działać. To właśnie do tego komputera napływać będą niezbędne informacje dotyczące pozycji czy ruchu statku.

Co ważne, AIS jest bardzo często połączone z systemami antykolizyjnymi statku. Wyróżnić można następujące rodzaje urządzeń systemu AIS: stacje bazowe systemu AIS, odbiorniki systemu AIS, transpondery Class-A, transpondery Class-B.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Warto mieć świadomość tego, iż AIS pracuje na częstotliwościach UKF. Z tego też względu, zasięg będzie zależny od tego, jak wysoko zamontowana została antena. Co do zasady, jeżeli antena będzie zamontowana wysoko, powyżej 15 metrów nad poziomem morza, zasięg będzie wynosił około 20 mil morskich. Jeżeli jednak statek jest bardzo duży, ta antena zazwyczaj montowana jest zdecydowanie wyżej. Wówczas sygnał może być odbierany nawet z odległości 60 mil morskich.

Co ciekawe, jeżeli warunki na to pozwalają, w niektórych przypadkach możliwe jest odbieranie sygnału nawet z odległości 150 mil morskich. Warto także wiedzieć, że popularności AIS sprawiła, iż powstało wiele systemów narodowych stacji brzegowych. Istnieją również systemy międzynarodowe stacji brzegowych.

Niestety, ma to nie tylko plusy, ale i minusy. Nieograniczony dostęp do danych dotyczących śledzenia statków stał się bowiem pomocą dla piratów. Co więcej, niektórzy uważają, że przez rozbudowane systemy identyfikacji statków naruszana jest tajemnica handlowa. Można jednak śmiało stwierdzić, że korzystanie z AIS niesie ze sobą zdecydowanie więcej istotnych korzyści niż zagrożeń.

Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z sklepwind.pl

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%