Zamknij

Burmistrz Kruszwicy w wywiadzie dla Wspólnoty: Od kilku lat staramy się o zbudowanie trzeciego filaru naszej gospodarki, czyli turystyki

08:56, 12.05.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 08:56, 12.05.2021
Skomentuj

Burmistrz Kruszwicy Dariusz Witczak udzielił wywiadu miesięcznikowi Wspólnota. W wywiadzie podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat turystyki gminy oraz hasła zrównoważonego rozwoju. Podkreślił także wagę inwestycji rządowych m.in. budowy mostu w Kobylnikach. 

Zapytany w wywiadzie dla "Wspólnoty" Dariusz Witczak odpowiedział, że myśląc o zrównoważonym rozwoju, myśli głównie o równowadze. 

- W naszym przypadku oznacza to realizację celów rozwojowych miasta i w podobnym stopniu także wsi należących do gminy. Te cele i potrzeby trochę się różnią, ale jedne i drugie trzeba brać pod uwagę, jeśli się chce, aby gmina rozwijała się harmonijnie, a mieszkańcy żyli zgodnie. Taka jest specyfika gmin miejsko-wiejskich i sądzę, że większość samorządowców pracujących w takich gminach podchodzi to tego zagadnienia podobnie - powiedział burmistrz.

Włodarz miał okazję opowiedzieć także o roli turystyki w Kruszwicy. Stwierdził, że od lat starania samorządu są realizowane tak aby budować tzw. trzeci filar czyli turystykę. 

- Wiadomo jednak, że nie da się rozwinąć biznesu turystycznego na pstryknięcie palcami, to wymaga czasu, ale działamy w tym kierunku. W minionym roku, covidowym, jak niektórzy go nazwali, taka struktura gospodarki Kruszwicy okazała się niezwykle ważna. Nasze dochody budżetowe dało się obronić, podczas gdy gminy opierające się wyłącznie na turystyce, poniosły duże straty. Patrząc tylko na dochody z podatku PIT udało się nam je utrzymać na poziomie z 2019 roku. To pozwoliło zrealizować inwestycje i działania prorozwojowe tak, jak je zaplanowaliśmy. Każdy z sektorów odegrał ważną rolę w warunkach pandemii i będzie ważny w przyszłości - powiedział Dariusz Witczak zapewniając, że liczba osób, które wybrały Kruszwicę jako swoje miejsce do życia wzrasta.

Włodarz odniósł się także do  problemu deficytu wody na Kujawach i wpływu tego zjawiska na branżę rolną w Gminie Kruszwica.

- Istotnie, braki wody szczególnie szybko i dotkliwie odczuwa rolnictwo, ale dziś pod tym względem mamy nienajgorszą sytuację, bo hydrologia się poprawiła. Poziom jeziora jest zadowalający, myślę, że wpływ na to ma fakt,  iż Gopło jest jeziorem przepływowym i poziom wody w nim zależy od sytuacji w całej zlewni Noteci. Ale na poziom jeziora wpłynęła też zima i ostatnie obfite opady - powiedział w wywiadzie dla "Wspólnoty" Dariusz Witczak zaznaczając, że samorząd wielokrotnie próbował wpływać na działalność PAK kopalni Węgla Brunatnego Konin.

- Wielokrotnie staraliśmy się poprzez Nadgoplański Park Tysiąclecia, za pośrednictwem wojewody i marszałka, wpływać na kopalnię i zwracać uwagę na jej oddziaływanie na Gopło, ale niewiele wskóraliśmy. A dla rozwoju turystyki nad Gopłem i dla hydrologii w ogóle duże znaczenie ma problem osadów, które wraz z wodą wypompowano z kopalni. Te osady zaległy na dnie i częściowo na brzegach Gopła, degradując jezioro - dodał.

Cały materiał dostępny w serwisie Wspólnota. 

 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(19)

KruszwiczaninKruszwiczanin

20 3

Kruszwica jako atrakcja turystyczna w dzisiejszych czasach to wejście na Mysią Wieżę, ewentualnie "rejs" Rusałką i lody na parkingu. Maksymalnie dwie godziny i odjazd w bardziej interesujące miejsce w regionie. Normalnie potęga turystyczna. Po "wywiadzie" widać że Witczak nie ma żadnej wizji rozwoju turystyki, żadnych konkretów, żadnych działań. 10:41, 12.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

ziomalziomal

16 0

turystyka w Kruszwicy "jest trupem". Niedzielni "odwiedzacze" (nikogo oczywiście nie obrażając) naszego miasta nie są turystami, w erze pandemii chcą się wyrwać z domu, a ze mają blisko to jadą do Kruszwicy. Nie posiadamy podstawowych argumentów dla turystyki- baza hotelowa, jezioro z infrastrukturą dla wodniaków, restauracje, plaża z prawdziwego zdarzenia, ogólny klimat. Trzeba się na coś zdecydować. Albo promujemy wioślarstwo którym interesuje się wąskie grono zagorzałych fanów, albo robimy coś dla wszystkich. Albo chcemy hermetyczny park, albo żyjący akwen i okolice.(przecież tu nawet nie można wpłynąć w zatokę żeby sobie miło noc spędzić) nie da się mieć i zjeść ciastko. Może ktoś zaproponuje miejsce dla wyciągu dla sportów wodnych. Może jakiś skate park gdzieś nad wodą. Plaże z otwartym lokalem w normalnych godzinach w sezonie, przebieralnia, toaleta. Dobrze, że chociaż jest przystań na LOK, bo by trzeba łódki do drzew wiązać. Za nie wykorzystanie walorów i możliwości naszej okolicy, to po kolei wszystkie władze są odpowiedzialne. Może burmistrz załatwi z władzami gospodarstwa rybackiego żeby w trakcie regat wioślarskich na zezwoleniu na połów na gople można było łowić na innych wodach podlegających gospodarstwu? proste sprawy a takie trudne. 10:52, 12.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nor bercikNor bercik

16 2

Kpina czy spóźniony żart primaaprilisowy pana Burmistrza? Zgadzam się z przedmówcami. Turystyka w Kruszwicy i regionie osiągnęła dno. Nie będę powtarzał co zostało już tu napisane i powiedziane. Dodam tylko jedno i to chyba będzie najlepszy komentarz : władze gminy oddają wzgórze zamkowe i przyległe tereny w zagospodarowanie innym podmiotom a co robi wydział turystyki w um? komu jest potrzebny i po co? I jeszcze jedno : czy ktoś może mi wytłumaczyć na czym polega fenomen zastępcy burmistrza tego miasta, jaka jest jego aktywność społeczna? 12:50, 12.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZenekZenek

7 0

Faktycznie, wszystko zostało już przedstawione powyżej. Ja chętnie dodam jeszcze jedną rzecz, która do grupy walorów turystycznych pasuje jak pospolita pięść do oka. Mianowicie, wszechobecny bałagan i zaniedbanie nad samym jeziorem. Sterty śmieci, siłownia na świeżym powietrzu umiejscowiona przy Dzikusie, która straszy swoim widokiem - zarośnięta glonami, chwastami a wisienką na turystycznym torcie w Kruszwicy są wszelkiego rodzaju domki, budy i inne potworki urbanistyczne stawiane nad jeziorem od Dzikusa w stronę Kapy.
Turystyka jak widać ma wiele twarzy. 21:20, 12.05.2021


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Wczesny GierekWczesny Gierek

5 2

Ludzie co wy tu wypisujeta za bzdury.Latem turystów jest od groma ,cały parking nabombany na ful. Zimą ni ma nikogo i średnia jest bardzo średnia.
Fajne zabytki dwa to mysia wieża i kolegiata i jeszcze *%#)!& szału ni ma. 23:24, 12.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

TadzikTadzik

1 1

Dobry gospodarz nawet z niczego zrobi świetną atrakcję i przyciągnie turystów. 01:08, 13.05.2021


Łowca pustakówŁowca pustaków

0 3

Czy na prawdę ziomal(chyba rybak?) i nor-bercik przemyśleliście swoje wypowiedzi ? Kontra do pierwszego plaża jest, a klimat robią ludzie (jak przyjadą buraki to będzie kampania jak w cukrowni, jak przyjadą mili i sympatyczni to będzie miło i sympatycznie - proste). " Turystyka w Kruszwicy i regionie osiągnęła dno" - nie będziesz rozwijał tego poty dlaczego ? bo to pusty i nieprawdziwy frazes <sic> ! 08:59, 13.05.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Nor bercikNor bercik

1 0

Łowca pustaków - idealnie siebie nazwałeś, zapewne w kolekcji jesteś największym. Tematu nie rozwijam bo się mogą styki niektórym ze wstydu przegrzać. Dla dowodu moich racji powiem tyle : "turystyka to szereg działań i inwestycji..." wymien mi Łowco w Kruszwicy chociażby ze 4 11:14, 13.05.2021


łowca pustakówłowca pustaków

0 1

Łowię właśnie takie puste wypowiedzi - dziękuję za uznanie. Nie argumentujesz swoich wypowiedzi - stwierdzasz: "Dla dowodu moich racji powiem tyle :" (pomijam słabą składnię) i cytujesz... co mam Ci wymieniać ? To Twój kolejny komentarz, kolejne puste słowa - bijesz pianę facet i tyle ! Nie masz argumentów, to nie bij piany... rozumiem, że możesz być sfrustrowany, ale brak argumentów do niczego nie prowadzi - zrozum to w końcu. Wytknij błędy konkretnie ! Nie pisz frazesów ! 11:30, 13.05.2021


Łowca pustaków 2Łowca pustaków 2

1 0

Zgodzę się tylko w jednej kwestii - żalu jaki wylewają tutaj ludzie w komentarzach i się z tym zgodzę. Kruszwica powinna inwestować w infrastrukturę i ściągać turystów. Co do regat, to nie zgodzę się z opinią - ponieważ nie tylko moim zdaniem to jedyna szansa na promowanie naszego miasteczka w Polsce, Europie. W jaki sposób? Przez sport i organizowanie regat o randze europejskiej (już 3 raz z kolei). Niestety, ale ludzie nie rozumieją w jaki sposób miałoby się to odbyć i nie chcą tego wiedzieć bo są ignorantami. Wolą posłuchać sobie disco-polo na amfiku, zjeść pajdę ze smalcem, popić grochówką, a rano iść na "rybki" (nie oszukujmy się ale w takiej wodzie ryby dawno padły). 09:16, 13.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nor bercikNor bercik

0 0

Co do gramatyki: mój język, mój problem ale z tego co się orientuję to literackiego Nobla też nie dostałeś więc odpuść sobie pouczanie innych, chyba że jakieś kompleksy cię dopadły. Widzę żeś nie kumaty więc konkrety: 1. Z jakich atrakcji turystycznych możemy korzystać na wzgórzu zamkowym w sezonie letnim? 2. Z tego co wiem to UM nie prowadzi wypożyczalni sprzętu wodnego dla turystów i mieszkańców bo po co? Zrobi to WOPR, prawda? 3. Ścieżka rowerowa dookoła Gopla? Gdzie się zaczyna i gdzie się kończy? Wystarczy bo i tak Panie Lowca tego nie pojmiesz 21:38, 13.05.2021


ZiomalZiomal

3 0

Co do regat to nie twierdzę że ma ich nie być, ale trzeba to madrzej organizować. Nie mówię tu o stronie kw tylko miasta. Co do reszty to tez uważam że kruszwica dla obcych jest atrakcja na trzy godziny a chodzi o to żeby ludzie zostawali na dlużej i zostawiali pieniądze. Kolego, jezeli uważasz że jak przyjadą fajni ludzie to będzie fajnie to gratuluję wizji. Przecież tu nawet swiezej ryby nie można zjeść i oczywiście ktoś powie, że to nie wina burmistrza tylko pytam jaki nasze wladze robią "grunt pod tego typu interesy" ? Plaża?- Cypel może dla kogoś jest szczytem mozliwosci ale wystarczy spojrzeć dalej niż czubek własnego nosa zeby zauważyć, że jednak chyba nie. Dlugo by mówić. Nie wmowi mi nikt, ze jest super, bo tak nie jest i potrzeba dużo pracy, pomysłu i checi zeby tak było. 10:28, 13.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

łowca pustakówłowca pustaków

0 0

" Albo promujemy wioślarstwo którym interesuje się wąskie grono zagorzałych fanów, albo robimy coś dla wszystkich. " - tak napisałeś - konstrukcja wskazuje że stawiasz ultimatum (albo, albo) (!) Skoro twierdzisz że "trzeba to mądrzej organizować" to rozwiń myśl ? W jaki sposób ? Co jest źle organizowane ? Dalej piszesz w kontekście turystów "zostawali na dłużej i zostawiali pieniądze" -> ale cała Twoja wypowiedź jasno obrazuje opieszałość i/lub brak działań po stronie miasta - ja zapytam Ciebie gdzie Ci turyści mieliby zostawić pieniądze ? Moim zdaniem w Sklepikach, Restauracjach, Hotelach, Wypożyczalniach sprzętów i innych atrakcjach - rozumiem, że według Ciebie miasto ma pobudować w/w "infrastrukturę" ? - trąci komuną. Używasz cytatu: "grunt pod tego typu interesy" -> cytujesz jaka wcześniejszą wypowiedź czy stwierdzasz ? Moim zdaniem, to jedyny grunt jaki może zrobić miasto to wydać zgodę lub wręcz odwrotnie- sprzeciw dla danej inwestycji. Im mniej władza wtrąca się w wolny rynek tym lepiej. Niestety, nikt nie wpadł na jakikolwiek nowy pomysł dotyczący atrakcji lub nie ma pieniędzy na jego realizację (oczekiwanie że miasto zrobi za tą osobę ruch w stronę takiej inwestycji jest nieodpowiednie). Zgodzę się, że zawsze chce się więcej - i to dobra droga do rozwoju. Inwestycje na plaży zostały dokonane, i widzi to każdy mieszkający w KC -> rozwiń proszę: "Cypel może dla kogoś jest szczytem mozliwosci ale wystarczy spojrzeć dalej niż czubek własnego nosa zeby zauważyć, że jednak chyba nie" nie rozumiem tego zdania. skoro ktoś stwierdzi jak napisałeś że to szczyt możliwości to co ma jeszcze zobaczyć ?. Nie zamierzam Tobie ani nikomu niczego wmawiać - mieszkam tutaj od urodzenia i mnie również irytuje tempo oraz skala działań władz miasta. Ale bicie piany i pisanie "a nie będę rozwijał bo coś tam" jest słabe mega ! właśnie chodzi o to rozwinięcie ! 11:54, 13.05.2021


PolecamPolecam

2 0

Polecam koledze łowcy spróbować coś zrobić w tym mieście. Jak odbije się kilka razy od muru to zobaczy jakie to miasto jest rozwojowe i przestanie sam bić piane. Znam temat z autopsji. Pozdrawiam 13:59, 13.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Łowca pustakówŁowca pustaków

1 1

Dobrze - co takiego zrobiłeś/ na co takiego wpadłeś i jak odbiłeś się od ściany ? Pisać takie bzdury każdy może... (jak wielokrotnie działałem na rzecz miasta, wielokrotnie spotkałem się z odmową jak nie drzwiami to próbowałem oknem - i nic) - widzisz jakie to proste? Każdy komentuje jakby był społecznikiem roku, a nie robi nic więcej poza opróżnieniem zwieracza! Ignoranctwo i buractwo. Chętnie usłyszę jak dzielisz się swoją "autopsją" tutaj. I przeproszę za swoje słowa krytyki w Twoją stronę ! 14:30, 13.05.2021


1 0

Dowcipny ten wasz burmistrz 20:21, 14.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Szczery Szczery

2 0

Turystyka w Kruszwicy polega na robieniu bączkow pod Mysia Wieza przez młodzież wiejską... Zaznaczam, gdzie chodzą niedobitki jakiś tam turystów i rodzice z dziećmi na spacer... Ale, ani Pan Burmistrz, ani lokalna milicja nie są w stanie zapobiec tej uprawianej od lat regionalno-kabareto-rajdowej degrengolady .... Więc o jakiej turystyce jest tutaj mowa??? ŻENADA!!! 00:59, 15.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Trzeci filar,a drugiTrzeci filar,a drugi

3 0

Kruszwicka turystyka latem się pojawia,a w zimie znika.Powiem wam, że Dario zawsze miał specyficzne poczucie humoru,a jego kontakt z rzeczywistością od 20 lat jest nieudowodniony. 01:01, 18.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%