UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące dwóch popularnych influencerów. Urząd sprawdza, czy w ich przekazach nie pojawiła się agresywna reklama skierowana do dzieci.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę reklamy kierowane do najmłodszych odbiorców. Jak poinformował prezes Tomasz Chróstny, trwają postępowania wyjaśniające, które dotyczą działalności dwóch popularnych twórców internetowych: Wojana i Paliona.
To influenerzy śledzeni głównie przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym – przede wszystkim na YouTube i Instagramie, gdzie publikują treści związane z grami komputerowymi i rozrywką.
UOKiK zaznacza, że nie chodzi dziś o zarzuty wobec konkretnych osób, lecz o sprawdzenie, czy w ich przekazach nie pojawiły się elementy agresywnej reklamy. To początkowy etap działań, którego celem jest analiza rynku i sposobu docierania do dzieci poprzez media społecznościowe.
– Prezes UOKiK stale monitoruje media społecznościowe pod kątem nieoznaczania w sposób jednoznaczny treści reklamowych. Przygląda się również innemu obszarowi – agresywnej reklamie skierowanej do dzieci – podkreśla urząd.
Według UOKiK problemem mogą być fragmenty materiałów, w których influencerzy wprost zachęcają młodych widzów do kupowania produktów. W komunikacie przywołano m.in. sytuacje, w których twórcy mieli zwracać się do dzieci w formie bezpośredniego wezwania.
Pojawiały się zwroty takie jak „wbijajcie do Żabek, póki te Wojanki jeszcze są”, „warto zrobić cały zapas” czy „kupcie sobie boxy szkolne od Paliona”. W materiałach miały też padać sugestie związane z rzekomą wyjątkowością lub ograniczoną dostępnością produktów, co – zdaniem urzędu – może wywoływać presję i poczucie pośpiechu u młodych odbiorców.
Według UOKiK takie działania mogą spełniać kryteria agresywnej praktyki rynkowej, zwłaszcza jeśli występuje element bezpośredniego wpływania na decyzję dziecka o zakupie.
Reklamowanie produktów przeznaczonych dla dzieci jest w Polsce dopuszczalne, ale przepisy jednoznacznie zabraniają jednego elementu: wprost sformułowanego wezwania do zakupu. Problem zaczyna się więc tam, gdzie reklama nie tylko informuje, ale również naciska.
Prezes UOKiK jasno to definiuje:
– Zabronione jest bezpośrednie nawoływanie dzieci do kupowania lub zachęcanie ich, żeby namawiały do tego dorosłych. Młodzi konsumenci nie mają jeszcze w pełni rozwiniętej umiejętności krytycznej oceny treści marketingowych. Często nie potrafią odróżnić reklamy od zwykłej publikacji – mówi Tomasz Chróstny.
Urząd podkreśla, że do naruszenia dochodzi tylko wtedy, gdy łącznie występują trzy elementy:
Jeśli reklama jedynie prezentuje produkt, pokazuje jego cechy lub poleca go – nie łamie prawa.
Jeśli postępowanie wyjaśniające przerodzi się w postępowanie właściwe, a następnie urząd uzna, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, influencerom grozi kara sięgająca nawet do 10 procent obrotów.
Na razie jednak UOKiK podkreśla, że to dopiero etap analizy i zbierania materiału.
Urząd przypomina, że każdy może zgłosić materiały, które mogą naruszać zasady dotyczące reklamy skierowanej do dzieci. Wystarczy odesłać link, zrzuty ekranu lub nagrania na adres: [email protected]
Mikołaj Bogdanowicz będzie zarabiał więcej. Właśnie otr
Te Karczmarki, Sobeckie, Hanusiaki i inne siusiaki z rady gminy do wyrzucenia. Tylko jeden się ostanie ten Frejliszek bo jako jedyny stoi na stronie normalności. 20k miesięcznie dla burmistrza 9 tysięcznego miasteczka ? Chyba się komuś we łbie popier * oliło! Obniżcie opłaty za śmieci, podatek, oraz inne opłaty - to wtedy pogadamy ! W tak malutkiej mieścinie znaleźli sobie Panowie szlachcice koryto - splunąć wam w twarz to zbytek łaski... ale jak was spotkam na ulicy to splunę Wam w twarz ! Jesteście warci tyle co rzeczy oddawane na PSZOK.
szopka
07:30, 2025-11-14
Mikołaj Bogdanowicz będzie zarabiał więcej. Właśnie otr
Ręce opadają... lekko się qrwom wydaje nasze pieniądze ! Nie ma już nadziei na normalność :( Typ nie potrafi zarządzać, podwyższa opłaty gdzie się da, chwali się inwestycjami rozpoczętymi przez poprzednika, a na koniec podwyższa sobie wynagrodzenie bo ? Bo tak i CHÓJ ! Przecież tą świnię przy korycie trzeba na taczce wywieźć razem z tymi mendami z urzędu ! Co to ma być ?!
Grzegorz
07:19, 2025-11-14
Radna złożyła interpelację. Chodzi o montaż wiaty przys
Była pętla dwukierunkowa, ale przy przebudowie drogi jakaś mądra głowa stwierdziła prawdopodobnie zasłaniając się jakimiś przepisami i szeroko pojętym bezpieczeństwem, że tak być nie może, bo coś tam. A teraz nasi bohaterowie radni walczą chcąc zaistnieć składając interpelacje tzw. z du...y. Niemniej powodzenia życzę w szczególności w negocjacjach z biedrą he he he.
Mysz polna
06:23, 2025-11-14
Burmistrz o modernizacji „Rusałki” i zamykaniu szkół: P
Wybitny artysta discopolowy Zenek w jednym z wywiadów odpowiedział: "Zobaczymy, czas pokaże, czas pokaże". Podobnie odpowiada nasz równie wybitny i miłościwie panujący burmistrz. Zachodzi tu tak zwana spójna kierunkowość postrzegania bliższej lub dalszej przyszłości. Upraszczając, jaka muzyka taka władza.
Piskorz
06:17, 2025-11-14
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu mojakruszwica.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz