Zamknij

Popularni influencerzy mogą mieć kłopoty. Treści dla dzieci budzą kontrowersje

Źródło: UOKiK 12:00, 13.11.2025
Skomentuj Obraz autorstwa freepik Obraz autorstwa freepik

UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące dwóch popularnych influencerów. Urząd sprawdza, czy w ich przekazach nie pojawiła się agresywna reklama skierowana do dzieci.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę reklamy kierowane do najmłodszych odbiorców. Jak poinformował prezes Tomasz Chróstny, trwają postępowania wyjaśniające, które dotyczą działalności dwóch popularnych twórców internetowych: Wojana i Paliona.

To influenerzy śledzeni głównie przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym – przede wszystkim na YouTube i Instagramie, gdzie publikują treści związane z grami komputerowymi i rozrywką.

UOKiK zaznacza, że nie chodzi dziś o zarzuty wobec konkretnych osób, lecz o sprawdzenie, czy w ich przekazach nie pojawiły się elementy agresywnej reklamy. To początkowy etap działań, którego celem jest analiza rynku i sposobu docierania do dzieci poprzez media społecznościowe.

– Prezes UOKiK stale monitoruje media społecznościowe pod kątem nieoznaczania w sposób jednoznaczny treści reklamowych. Przygląda się również innemu obszarowi – agresywnej reklamie skierowanej do dzieci – podkreśla urząd.

„Wbijajcie, póki jeszcze są”. UOKiK analizuje przykłady przekazu

Według UOKiK problemem mogą być fragmenty materiałów, w których influencerzy wprost zachęcają młodych widzów do kupowania produktów. W komunikacie przywołano m.in. sytuacje, w których twórcy mieli zwracać się do dzieci w formie bezpośredniego wezwania.

Pojawiały się zwroty takie jak „wbijajcie do Żabek, póki te Wojanki jeszcze są”, „warto zrobić cały zapas” czy „kupcie sobie boxy szkolne od Paliona”. W materiałach miały też padać sugestie związane z rzekomą wyjątkowością lub ograniczoną dostępnością produktów, co – zdaniem urzędu – może wywoływać presję i poczucie pośpiechu u młodych odbiorców.

Według UOKiK takie działania mogą spełniać kryteria agresywnej praktyki rynkowej, zwłaszcza jeśli występuje element bezpośredniego wpływania na decyzję dziecka o zakupie.

Co jest zakazane w reklamie do dzieci? UOKiK wskazuje granice

Reklamowanie produktów przeznaczonych dla dzieci jest w Polsce dopuszczalne, ale przepisy jednoznacznie zabraniają jednego elementu: wprost sformułowanego wezwania do zakupu. Problem zaczyna się więc tam, gdzie reklama nie tylko informuje, ale również naciska.

Prezes UOKiK jasno to definiuje:

– Zabronione jest bezpośrednie nawoływanie dzieci do kupowania lub zachęcanie ich, żeby namawiały do tego dorosłych. Młodzi konsumenci nie mają jeszcze w pełni rozwiniętej umiejętności krytycznej oceny treści marketingowych. Często nie potrafią odróżnić reklamy od zwykłej publikacji – mówi Tomasz Chróstny.

Urząd podkreśla, że do naruszenia dochodzi tylko wtedy, gdy łącznie występują trzy elementy:

  • odbiorcą jest dziecko,
  • przekaz nakierowuje je na zakup,
  • i robi to w sposób bezpośredni.

Jeśli reklama jedynie prezentuje produkt, pokazuje jego cechy lub poleca go – nie łamie prawa.

Możliwe konsekwencje – także finansowe

Jeśli postępowanie wyjaśniające przerodzi się w postępowanie właściwe, a następnie urząd uzna, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, influencerom grozi kara sięgająca nawet do 10 procent obrotów.

Na razie jednak UOKiK podkreśla, że to dopiero etap analizy i zbierania materiału.

Urząd przypomina, że każdy może zgłosić materiały, które mogą naruszać zasady dotyczące reklamy skierowanej do dzieci. Wystarczy odesłać link, zrzuty ekranu lub nagrania na adres: [email protected]

(Źródło: UOKiK)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu mojakruszwica.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Mikołaj Bogdanowicz będzie zarabiał więcej. Właśnie otr

Te Karczmarki, Sobeckie, Hanusiaki i inne siusiaki z rady gminy do wyrzucenia. Tylko jeden się ostanie ten Frejliszek bo jako jedyny stoi na stronie normalności. 20k miesięcznie dla burmistrza 9 tysięcznego miasteczka ? Chyba się komuś we łbie popier * oliło! Obniżcie opłaty za śmieci, podatek, oraz inne opłaty - to wtedy pogadamy ! W tak malutkiej mieścinie znaleźli sobie Panowie szlachcice koryto - splunąć wam w twarz to zbytek łaski... ale jak was spotkam na ulicy to splunę Wam w twarz ! Jesteście warci tyle co rzeczy oddawane na PSZOK.

szopka

07:30, 2025-11-14

Mikołaj Bogdanowicz będzie zarabiał więcej. Właśnie otr

Ręce opadają... lekko się qrwom wydaje nasze pieniądze ! Nie ma już nadziei na normalność :( Typ nie potrafi zarządzać, podwyższa opłaty gdzie się da, chwali się inwestycjami rozpoczętymi przez poprzednika, a na koniec podwyższa sobie wynagrodzenie bo ? Bo tak i CHÓJ ! Przecież tą świnię przy korycie trzeba na taczce wywieźć razem z tymi mendami z urzędu ! Co to ma być ?!

Grzegorz

07:19, 2025-11-14

Radna złożyła interpelację. Chodzi o montaż wiaty przys

Była pętla dwukierunkowa, ale przy przebudowie drogi jakaś mądra głowa stwierdziła prawdopodobnie zasłaniając się jakimiś przepisami i szeroko pojętym bezpieczeństwem, że tak być nie może, bo coś tam. A teraz nasi bohaterowie radni walczą chcąc zaistnieć składając interpelacje tzw. z du...y. Niemniej powodzenia życzę w szczególności w negocjacjach z biedrą he he he.

Mysz polna

06:23, 2025-11-14

Burmistrz o modernizacji „Rusałki” i zamykaniu szkół: P

Wybitny artysta discopolowy Zenek w jednym z wywiadów odpowiedział: "Zobaczymy, czas pokaże, czas pokaże". Podobnie odpowiada nasz równie wybitny i miłościwie panujący burmistrz. Zachodzi tu tak zwana spójna kierunkowość postrzegania bliższej lub dalszej przyszłości. Upraszczając, jaka muzyka taka władza.

Piskorz

06:17, 2025-11-14

0%