Oferta specjalna KUJAWY to cztery dni podróżowania na pokładzie specjalnego pociągu ciągniętego przez kultową, polską lokomotywę spalinową serii SU45. Podobnie, jak w innych projektach, jest to okazja dla sympatyków kolei do "zaliczenia" odcinków linii całkowicie zapomnianych lub nieczynnych w ruchu pasażerskim.
Pociąg oprócz historycznej lokomotywy zestawiony jest także z historycznych wagonów pasażerskich z lat 70. wieku - przedziałowych wagonów 1 i 2 klasy oraz wagonu barowego WARS. Więcej zdjęć już wkrótce.
[FOTORELACJA]2963[/FOTORELACJA]
[ZT]23698[/ZT]
Pociąg POPIEL został uruchomiony w dniu 30 kwietnia w ramach projektu KUJAWY 2023 na trasie Poznań Gł. - Kruszwica - Inowrocław.
@mojakruszwica.pl Pociąg "Popiel" jest już w Kruszwicy. Zainteresowanych nie zabrakło!
♬ oryginalny dźwięk – mojakruszwica.pl - mojakruszwica.pl
Lokomotywa, która odwiedziła dziś Kruszwicę to polska uniwersalna lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1970–1976 w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu dla Polskich Kolei Państwowych jako seria SP45, później przebudowana. Była używana do prowadzenia pociągów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych.
@mojakruszwica.pl Pociąg "Popiel" jest już w Kruszwicy. Zainteresowanych nie zabrakło! cz.2
♬ oryginalny dźwięk – mojakruszwica.pl - mojakruszwica.pl
@mojakruszwica.pl Pociąg "Popiel" jest już w Kruszwicy. Zainteresowanych nie zabrakło! cz.3
♬ oryginalny dźwięk – mojakruszwica.pl - mojakruszwica.pl
[ZT]23690[/ZT]
Początkiem serii 45 były budowane w drugiej połowie lat 60. prototypy nowej lokomotywy spalinowej przeznaczonej do pracy na niezelektryfikowanych liniach. Potrzebę takiej konstrukcji uzasadniało stopniowe zmniejszanie się liczby sprawnych parowozów, przy wciąż rosnących potrzebach przewozowych. Pierwszy prototyp oznaczony 301D zakłady HCP zbudowały w 1967, tworząc lokomotywę o mocy 1520 KM z polskim 12-cylindrowym silnikiem 12C22W, zbudowanym na bazie doświadczeń z produkcji mniejszego silnika a8C22 serii SM42. Do 1970 zaprojektowano jeszcze dwa prototypy: 301Da (oznaczony później numerem inwentarzowym 500) i 301Db o mocy 1750 KM, który przeznaczono do produkcji seryjnej i wprowadzenia na PKP jako serii SP45. Kilka najwcześniej wyprodukowanych lokomotyw wyposażono w czuwak aktywny, jednak z braku pieniędzy pozostałe lokomotywy otrzymały czuwaki pasywne.
@mojakruszwica.pl Pociąg "Popiel" jest już w Kruszwicy. Zainteresowanych nie zabrakło! cz.4
♬ oryginalny dźwięk – mojakruszwica.pl - mojakruszwica.pl
Zarówno silniki jak i prądnice główne miały być produkowane w Polsce, jednak problemy techniczne wymusiły konieczność zakupu za granicą tych podzespołów do kilku pierwszych egzemplarzy. Docelowo maszyny serii 45 wyposażono w produkowany w zakładach HCP na licencji firmy Fiat silnik 2112SSF.
Egzemplarze z początku produkcji miały fabryczne wady, np. łatwo ulegały wykolejeniom, zaś układ paliwowy stwarzał możliwość pożaru. Z tego powodu w czasie produkcji zakłady HCP wprowadziły wiele poprawek, m.in. sprzęg międzywózkowy, gumowe przewody paliwowe oraz pudło samonośne (ryflowane blachy poszycia).
Na przełomie lat 80. i 90. wprowadzono modyfikację układu ogrzewania pociągu. Kotły parowe starszego typu zastąpiono instalacją do elektrycznego ogrzewania wagonów, wstawiając prądnicę grzewczą LCPb-400 produkowaną przez zakłady Dolmel we Wrocławiu. Głównym powodem tej zmiany był brak kupowanych za dewizy części do importowanych kotłów ogrzewczych. Dochodziło do sytuacji, gdzie lokomotywy wychodziły z napraw okresowych w sezonie letnim z niesprawnym kotłem ogrzewczym. Dodatkowo, wraz z postępem elektryfikacji stosowanie ogrzewania parowego powodowało kłopoty przy zmianie rodzaju trakcji pociągu. Negatywnym skutkiem tej zmiany było pogorszenie osiągów lokomotywy, gdyż włączone ogrzewanie pobierało 400 kW mocy od silnika spalinowego. Zimą, szczególnie na długich wzniesieniach z cięższymi pociągami załoga pociągu musiała wybierać, czy osiągnąć rozkładową prędkość, czy ogrzewać pociąg. Przy okazji dokonano pewnych przeróbek w innych układach lokomotywy, zaś całą serię przemianowano z SP45 na SU45.
[ZT]23680[/ZT]
Zmiany tej nie należy kojarzyć z przeznaczeniem lokomotywy, gdyż i tak głównym zadaniem serii 45 pozostała praca z pociągami pasażerskimi, choć wraz z elektryfikacją kolejnych linii lokomotywy SU45 były przenoszone na linie niższych kategorii. Ogółem na serię SU45 przebudowano 191 lokomotyw. Pierwszą przebudowaną była SP45-074. Jej modernizację zakończono w dniu 15 stycznia 1988, zmiana oznaczenia na SU45-074 nastąpiła dopiero w dniu 1 stycznia 1992. Ostatnią 191. lokomotywą była SP45-061. Jej modernizację zakończono w dniu 30 września 1997, a zmiana oznaczenia na SU45-061 nastąpiła w listopadzie 1997.
Niektóre lokomotywy typu 301Db serii SP45 wycofano ze służby przed okresem modernizacji na serię SU45.
Egzemplarze, w których nie zmodernizowano ogrzewania i pozostawiono kocioł parowy, skasowano w 1999 roku, po czym pozostały lokomotywy oznaczone wyłącznie jako SU45. Pozostawiono jedynie jedną lokomotywę w skansenie kolejowym w Kościerzynie jako eksponat (SP45-139). Do niedawna SU45 można było spotkać na większości niezelektryfikowanych szlaków w Polsce, zarówno z pociągami osobowymi, jak i pospiesznymi. Nieliczne zostały sprzedane dla użytkowników prywatnych, w tym SU45-141 i 165 dla spółki cywilnej Unikol Railway Workshop z Kostrzyna; 141 później trafiła do spółki S&K Train Transport z Zielonej Góry.
[ZT]23670[/ZT]
W ramach ogłoszonego w marcu 2016 przetargu Przewozy Regionalne sprzedały lokomotywę SU45-115 bez ważnego dopuszczenia do ruchu Stowarzyszeniu Kolejowych Przewozów Lokalnych. 20 maja została ona przetransportowana do Pleszewa, gdzie rozpoczęła stacjonowanie oraz oczekiwanie na naprawę wymaganą do przywrócenia jej do eksploatacji.
26 maja 2016 lokomotywa SU45-089 utraciła dopuszczenie do ruchu. Tym samym egzemplarz SU45-079 był jedynym spalinowozem tej serii pozostającym w eksploatacji.
[ZT]23684[/ZT]
[ZT]23661[/ZT]
Tak będzie wyglądać fontanna w Kruszwicy? Jest kilka no
Taka fontanna jaka mysz pod Mysią Wieżą
Koko
17:41, 2025-08-27
Mała mysz pojawiła się pod zamkowym wzgórzem [ZDJĘCIA]
To raczej projekt dzieci z przedszkola , no i patrz wypowiedź wyżej
Makato
17:29, 2025-08-27
Kolej wąskotorowa na Kujawach - dziedzictwo czy bariera
30 lat za późno.
blabla
17:22, 2025-08-27
Szpital w Inowrocławiu ponownie w czołówce krajowego ra
Chyba w zgonach albo nie w trafionych diagnozach. Jakaś kpina.
Ty
17:17, 2025-08-27
2 0
W podróżach nie używa się słowa "zaliczyć". To źle świadczy o turyście który nie chce podziwiać a tylko "zaliczać".
0 0
Przesadzasz :)