Decyzja wywołała falę krytyki ze strony organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony kolei oraz organizacji historycznych. Zdaniem wielu, plany te stoją w sprzeczności z polityką państwa dotyczącą przywracania połączeń kolejowych na regionalnych liniach. W sprawę włączyła się posłanka Paulina Matysiak i wystosowała interpelację do ministerstwa.
Rzecznik PKP tłumaczy, że spółka zaproponowała oddanie linii pod opiekę stowarzyszeń, ale nikt nie był zainteresowany. Posłanka Paulina Matysiak zwraca w swoim piśmie uwagę, że wysokie opłaty dzierżawne były główną przeszkodą dla organizacji, które działają społecznie i nie generują zysków pozwalających na pokrycie takich kosztów. Z tego powodu, zdaniem Matysiak, dzierżawa linii powinna być nieodpłatna.
Linie kolejowe, których dotyczy planowana rozbiórka, mają znaczącą wartość historyczną i inżynieryjną. Przykładowo odcinek Mogilno — Kruszwica, nazywany linią „U”, biegł wzdłuż dawnej granicy zaborów. Po modernizacji mógłby uzupełnić istniejącą sieć połączeń regionalnych i stanowić objazd w razie awarii.
Z kolei Mogilno — Orchowo było częścią niezrealizowanego projektu magistrali łączącej Kolej Wschodnią z Gdańskiem. Miało też duże znaczenie strategiczne, choć ostatecznie nigdy nie zostało dokończone. Dzisiaj jego rewitalizacja i połączenie ze Słupską umożliwiłoby omijanie węzłów w Poznaniu i Gnieźnie.
Posłanka Paulina Matysiak skierowała szereg pytań do ministra infrastruktury. Chce się m.in. dowiedzieć, dlaczego podjęto decyzję o likwidacji linii i czy PKP wycofa się z tych planów.
Jak informuje posłanka, obecnie wiele innych linii w Polsce posiada decyzje likwidacyjne, m.in. odcinki: Tarnowskie Góry — Zawiercie, Herby Stare — Częstochowa, Łask — Widawa czy Siedlce — Czeremcha Południowa.
Decydowały o tym względy ekonomiczne – nierentowność połączeń przy braku zainteresowania przewozami. Jednak zdaniem ekspertów, w obliczu transformacji energetycznej i rosnących cen paliw, reaktywacja tych linii może okazać się opłacalna. Organizacje społeczne apelują o wycofanie decyzji likwidacyjnych i przekazanie linii kolejowych pod ich zarząd. Zaproponowały prowadzenie przewozów turystycznych i rekreacyjnych, które pomogą utrzymać infrastrukturę.
[ZT]27928[/ZT]
[ZT]27927[/ZT]
[ZT]27926[/ZT]
Maszynista11:41, 06.12.2023
Zlikwidować i zrobić ścieżkę rowerową. Te linie są nieprzejezdne, zarośnięte i rozkradzione. Nie ma ekonomicznego sensu by je remontować. Szkoda natomiast byłoby stracić całkowicie nasypy i obiekty inżynieryjne. Ścieżka rowerowa z tablicami edukacyjnymi na temat historii linii byłaby strzałem w dziesiątkę i czymś użytecznym publicznie.
Dawaj Paulina,nie bó14:51, 06.12.2023
Fajnie by było jak by jeździł tą linią taki nowoczesny szynobusik i myk myk jestes w Inie albo Strzenie i Mogilnie. Jestem za tym. Takie szynobusiki to mały koszt eksploatacji,a w srodku 100 razy lepiej jak w Ence albo Pekaesie Popieram całym ciałem posłankę Pauline Matyjasik i tylko pytanie a skąd ona jest ta dziewczyna? Bo tez Łosko walczyła o pociąg do Mogilna,ale poległa w Łagiewnikach bo sie nagle tory *%#)!& i wpadła do rowu z żyburą.
bajanie07:28, 07.12.2023
Tak, tak... i one też będą kursowały jak N-ka :)
mieszkaniec20:40, 06.12.2023
tylko kolej ma sens, popieram.
Albandi21:10, 06.12.2023
Piękna linia kolejowa, przy dobrej współpracy różnych organów władzy przynajmniej sezonowo pociąg mógł by tam jeździć . Przecież to perełka turystyczna by była
MICHAEL 07:36, 07.12.2023
PAMIĘTAM CZASY KIEDY JEŹDZIŁY POCIĄGI INOWROCŁAW MOGILNO.TO BYŁY CZASY MOŻE BY TAK PRZYWRÓCIĆ TE POŁĄCZENIA. AUTOBUSY JEŻDŻĄ JAK CHCĄ MARNE POŁĄCZENIE DO MOGILNA. SZYNOBUS PRZYDAŁ BY SIĘ.
Kk18:40, 07.12.2023
Ten pociąg nie jeździ od 30 lat lepiej drogę poszerzyć ma Skulsk z Kruszwicy bo strach jeździć nawet nie ma dobrego pobocza a nie wskrzeszać pociąg dla turystów
Rudym 22:01, 07.12.2023
To niech się zapyta swoich starszych kolegów z SLD (towarzyszy z pzpr), którzy przy współpracy z koalicjantami z PSL (zsl) zamknęli te i inne linie kolejowe a ci z UD-PO dokończyli dzieła zniszczenia PKP.
Kolejorz23:34, 07.12.2023
Niech Paulina zrobi te tory to pojade z nią i pokażę jej gdzie ma czarny tunel dla mojego szynobusa.
Taka ładna,a czerwon23:23, 08.12.2023
To łuna jest z komuchów? Eeee,to jo juz nie chcę ,żeby robiła te tory i tunele pokazywała,a bez szynobusa mozna żyć,tymbardziej jak by mioł być komunistyczny. Eh Paulina takem sie zawiódł na tobie.
oda do posłanki 08:23, 09.12.2023
Ty masz taką mądrość *%#)!& której wszyscy od Ciebie się uczą
I tylko chcę Ci powiedzieć
Ten pociąg nie pojedzie jeśli Ty w nim nie będziesz
Lewe lewe lewe loff loff loff loff
Lewe lewe lewe lewe lewe lewe
1 6
idiotyczna propozycja.
3 5
I kto by tym jeździł pacanie, od czasu do czasu grupka turystów ?