Według danych systemu informacji oświatowej, niemal 25 proc. samorządowych szkół podstawowych to placówki, w których uczy się nie więcej niż 96 uczniów. Wiele z nich pełni nie tylko funkcję edukacyjną, ale także społeczną, stanowiąc centrum życia lokalnej społeczności, szczególnie na terenach wiejskich.
Posłanka Kłopotek przytoczyła przypadki dwóch szkół w województwie kujawsko-pomorskim – w Stobnie i Kiełpinie (gmina Tuchola), które stoją przed widmem zamknięcia. Zwróciła uwagę, że decyzje o likwidacji wzbudzają duże emocje i sprzeciw mieszkańców, a zamykanie szkół nie może być uzasadniane wyłącznie względami finansowymi. W swojej interpelacji zadała MEN pytania dotyczące planów przeciwdziałania likwidacjom oraz ewentualnego przejęcia kosztów wynagrodzeń nauczycieli przez budżet państwa.
Na pytania posłanki odpowiedział Henryk Kiepura, sekretarz stanu w MEN. Podkreślił, że resort pracuje nad rozwiązaniami ustawowymi, które mają wesprzeć małe wspólnoty samorządowe w obliczu niekorzystnych zmian demograficznych. Głównym celem działań ma być ochrona szkół wiejskich jako centrów życia społeczno-kulturalnego.
MEN zapowiedziało, że projekt rozwiązań ustawowych zostanie poddany prekonsultacjom z organizacjami samorządowymi. W odpowiedzi na kwestie finansowe Kiepura przypomniał, że część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2024 wyniosła 88 mld zł, a w 2025 r. wzrośnie do 102,65 mld zł. Kwota ta uwzględnia podwyżki dla nauczycieli, a dodatkowe środki w rezerwie celowej mają pokryć skutki wzrostu wynagrodzeń.
Ministerstwo uspokaja, że środki na oświatę systematycznie rosną, a planowane zmiany mają zapewnić stabilne funkcjonowanie małych szkół podstawowych, szczególnie na obszarach wiejskich.
[ZT]38194[/ZT]
[ZT]38191[/ZT]
[ZT]38190[/ZT]
[ZT]38134[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz