Rząd rewitalizował kolej?
W odpowiedzi ministerstwo chwali się powolnym, ale systematycznym przywracaniem do życia polskich linii kolejowych. Jak poinformował Andrzej Bittel, formalnie odwołano decyzje o likwidacji 157,9 km torów kolejowych. Przywrócone odcinki trafiły głównie do Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Władze regionalne przejęły je, aby uruchomić na nich ruch pociągów.
W piśmie brakuje jednak informacji podsumowujących, ile kilometrów linii zostało przeznaczonych do likwidacji w omawianym okresie. Sekretarz stanu zwraca uwagę, że decyzje o likwidacji odcinków linii zapadły w latach 2004-2005, a uruchomienie ruchu pociągów wymaga znacznych nakładów na przywrócenie infrastruktury do stanu pozwalającego na eksploatację.
Z kolei, jak poinformował resort aktywów państwowych linie kolejowe nr 231 Mogilno – Kruszwica oraz nr 239 Mogilno – Orchowo zostały zlikwidowane w latach 2002-2004. PKP PLK przekazały następnie te linie PKP S.A. w celu fizycznej likwidacji. W obliczu braku zainteresowania ze strony samorządów w odtworzeniu tych linii, PKP S.A. rozważa komercyjne wykorzystanie pozostałych gruntów, w tym potencjalne przekształcenie ich w ścieżki rowerowe.
Nowe możliwości dla zabytkowych linii
Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków, PKP S.A. może oddać do korzystania mienie będące zabytkiem, co otwiera drogę dla samorządów i organizacji pozarządowych do prowadzenia działalności o charakterze historycznym oraz opieki nad zabytkami techniki kolejowej. To rozwiązanie ma na celu wspieranie rozwoju turystycznych linii kolejowych, jednocześnie odciążając PKP S.A. od kosztów ich utrzymania.
Współpraca z samorządami lokalnymi
PKP S.A. udostępnia samorządom lokalnym na postawie umów użyczenia zlikwidowane wąskotorowe linie kolejowe, co pozwala na ich dalsze wykorzystanie. Wśród udostępnionych linii znajdują się m.in. linia kolejowa nr 1011, nr 1017 oraz Gnieźnieńska Kolejka Wąskotorowa. Proces ten jednak jest ograniczony przez PKP PLK S.A. i Ministerstwo Infrastruktury, które objęły grunty po zlikwidowanych liniach rezerwą gruntową dla przyszłych prac inwestycyjnych.
Co więcej, spółka PKP S.A. poinformowała, że w ostatnim czasie wśród samorządów pojawiło się zainteresowanie nabyciem praw do gruntów po zlikwidowanych liniach kolejowych:
nr 371 (Wolsztyn – Żagań): Powiat Nowosolski;
nr 817 (Leszno Grzybowo – Leszno): Miasto Leszno;
nr 305 (Grodziec Mały – Kolsko) i nr 387 (Wschowa – Lipinka Głogowska): Powiat Wschowski;
nr 314 (Trzebień – Modła): Gmina Bolesławiec oraz Gmina Gromadka;
nr 320 (Kondratowice – Ząbkowice Śląskie): Gmina Ząbkowice Śląskie;
nr 330 (Krzeszów – Okrzeszyn): Gmina Kamienna Góra oraz Gmina Lubawka;
nr 196 (Olesno – Praszka): Gmina Gorzów Śląski;
nr 262 (Szczytno – Biskupiec Reszelski): Gmina Dźwierzuty i Gmina Biskupiec;
nr 251 (Tama Brodzka – Iława): Gmina Zbiczno.
Przyszłość linii kolejowych
Odpowiedź PKP S.A. na pytania z interpelacji podkreśla, że mimo likwidacji torowisk, możliwość ich odtworzenia w przyszłości nie jest wykluczona. Jednakże, z powodu degradacji nieeksploatowanych linii oraz ryzyka kradzieży, PKP S.A. podejmuje decyzję o ich rozbiórce. Współpraca z lokalnymi samorządami i możliwe przejęcie przez nie linii kolejowych na własne potrzeby transportowe pozostaje otwartą kwestią.
Rudy20:34, 11.01.2024
Noekomuszka powinna zapytać swoich ciut starszych kolegów dlaczego zniszczyli 50 % linii kolejowych, bo to za rządów SLD I PSL zwijano linie kolejowe i zawarto tajne umowy z Kulczykiem (Liberacki to podpisał). Warto też zapytać Calbeckiego i Kurzawę, dlaczego nie rewitalizowali połączenia kolejowe, jako jedyny samorząd wojewódzki .
Gopło Kruszwica obchodzi setna rocznicę działalności [Z
Przy okazji tak sławetnego jubileuszu trzeba zadać pytanie kiedy walne zebranie i dlaczego od 5 lat nie było takiego zebrania?
909
21:32, 2025-06-05
REGION: Jednogłośnie przeciwko relokacji migrantów i C
Dwóch *%#)!& kłuci się w komentarzach o to kto jest większą *%#)!& xD śmiechu warte te wasze partie polityczne.
Dwóch głupków
17:41, 2025-06-05
Klub Piłkarski Gopło Kruszwica ma już 100 lat. Różne by
Seniorska piłka w takim mieście jak Kruszwica nie ma większego sensu. Ponosi się koszty a efektów brak.
Kolo
05:32, 2025-06-05
Kruszwiccy policjanci zatrzymali mężczyznę z dużą ilośc
Jakim trzeba być oszołomem żeby pobierać od takich malolacikow i dorabiać a później zdziwienie że ktoś zagonił😭
Rafał
18:11, 2025-06-04
3 2
Potrzebna ta linia jak dziura w moście