- Kontynuujemy nasz regionalny program budowy obwodnic. Pełną parą ruszyły prace w Mogilnie. Po wakacjach planowane jest otwarcie obwodnicy Lubrańca w powiecie włocławskim. Podpisaliśmy również umowę na zaprojektowanie obwodnicy Więcborka w powiecie sępoleńskim - wyjaśnia Urząd Marszałkowski.
– Nie tylko modernizujemy, ale także budujemy nowe odcinki kujawsko-pomorskich dróg, które tworzą funkcjonalny układ komunikacyjny w całym regionie – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Dzięki obwodnicom wyprowadzającym tiry poza miasto ulice w centrach mogą dalej służyć lokalnemu ruchowi, pieszym i rowerzystom. Ma to istotny wpływ na bezpieczeństwo, a przy okazji skraca czas przejazdu. Budowę obwodnic ułatwia współpraca z samorządami lokalnymi.
Prace w Mogilnie nabierają tempa
Zaawansowane prace prowadzone są przy budowie drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Wykonawca prowadzi między innymi prace ziemne, wymiany gruntu w obrębie planowanego obiektu mostowego oraz badania archeologiczne. 1,5-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 254 połączy istniejące rondo w miejscowości Świerkówiec z miejscowością Żabno. Umożliwi to wyprowadzenie tranzytu również z południowej części Mogilna. W ramach inwestycji powstanie estakada nad rzeką Panną o długości 220 metrów. Konieczne będzie również wzmocnienie gruntów słabonośnych betonowymi palami. Na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką oraz lokalną drogą na Bystrzyce powstanie nowe czterowlotowe rondo z chodnikami i przejściami dla pieszych. Zaplanowano także budowę przepustów dla zwierząt. Wokół drogi zasadzimy ponad 200 drzew i blisko 2 tysiące krzewów. Projekt przewiduje również budowę drogowej stacji pomiarowej z kamerami.
Za prace budowlane odpowiada firma Strabag. Inwestycja o wartości 61,7 mln zł współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Prace budowlane zajmą 2 lata. Po odbiorach będą objęte 7-letnią gwarancją.
Po wakacjach otwarcie obwodnicy Lubrańca
Wykonawca – toruńska spółka Onde – kończy prace przy obwodnicy Lubrańca w powiecie włocławskim. To zupełnie nowa pięciokilometrowa trasa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270, po zachodniej stronie miejscowości. Jej początek znajduje się przed wjazdem do Lubrańca od strony Brześcia Kujawskiego, gdzie powstało rondo. Droga prowadzi w pobliżu miejscowości Lubraniec-Parcele i Kolonie Piaski. Nad rzeką Zgłowiączka powstał nowy most, a w miejscowości Borek obwodnica połączyła się z istniejącą trasą nr 270, gdzie również zbudowano rondo. Na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi wydzielone zostały pasy m.in. do skrętu w lewo. Powstała też ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż centralnej części obwodnicy (w rejonie miejscowości Piaski). Po wakacjach planowane jest udostępnienie obwodnicy kierowcom.
Koszt inwestycji to ponad 64 mln złotych. Zadanie uruchomiliśmy dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020, kontynuujemy je z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Więcbork: umowa na projekt podpisana
Przechodzimy też do kolejnego etapu prac nad obwodnicą Więcborka. W lipcu podpisaliśmy z firmą BAK z Bydgoszczy umowę o wartości 2,14 mln zł na wykonanie dokumentacji projektowej i zdobycie niezbędnych pozwoleń. Sześciokilometrowa trasa ominie Więcbork i miejscowość Witunia od strony zachodniej, przebiegać będzie od nowego ronda na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 241 (kierunek Nakło nad Notecią) i 242 (kierunek Wyrzysk) oraz łączyć się z drogą wojewódzką nr 189 (kierunek Złotów), z drogą powiatową prowadzącą do Nowego Dworu i drogą wojewódzką nr 241 od strony północnej (kierunek Sępólno Krajeńskie). Wszystkie te skrzyżowania planowane są także z ruchem okrężnym. Powstanie trasa jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, która będzie dostosowana dla pojazdów o nośności do 11,5 tony na oś.
Wcześniej przygotowaliśmy niezbędną koncepcję skonsultowaną z mieszkańcami i uzyskaliśmy decyzję środowiskową. Gotowym projektem i pozwoleniami dysponować będziemy na początku 2026 roku.
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na zlecenie prac projektowo-budowlanych w regionalnym programie budowy obwodnic. Obejmuje on czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych.
Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej zdobyliśmy rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych na obwodnice zdobyliśmy prawie 170 mln zł. Podpisaliśmy też szereg porozumień o współfinansowaniu zadań przez samorządy lokalne.
Inowrocław: Nie ma ani jednego aktywnego schronu. W Kru
Rozumiem, co masz na myśli, ale nie chodzi o budowanie podziemnych twierdz dla każdego mieszkańca. Faktycznie pełnowymiarowe, strategiczne schrony to ogromne koszty i są przeznaczone dla dowodzenia. Natomiast mniejsze, prostsze obiekty ochronne czy zaadaptowane piwnice nie muszą generować tak wysokich wydatków. To raczej kwestia przemyślanego wykorzystania istniejącej infrastruktury, niż luksusu zarezerwowanego dla elit. Poza tym nawet prowizoryczna ochrona może uratować zdrowie lub życie w razie katastrofy przemysłowej, pożaru czy silnych zjawisk pogodowych. I właśnie o takie, praktyczne zastosowania chodzi.
Wojskowy
13:58, 2025-08-19
LIST DO REDAKCJI: Problem z hałasującymi kierowcami w K
Właściwie to wszystko się zgadza, należy jednak pamietać że mieszkamy w mieście.. a miasto generuje hałas. Można zatem krótko odpowiedzieć, chcesz spokoju to zamieszkaj na wsi. Dodam tylko ... hałas i bezpieczeństwo ? Za chwile rusza kampania, wtedy na drogach zrobi się bardzo cicho i bardzo bezpiecznie. Przeładowane burakami ciężarówki i przepracowani kierowcy zadbają o nas w tym okresie w 100 %. Wtedy naprawdę będzie cicho i bezpiecznie !
MIESZKANIEC KRUSZWIC
10:42, 2025-08-19
Inowrocław: Nie ma ani jednego aktywnego schronu. W Kru
To nie do końca tak. Schrony nie są tylko na wypadek ataku nuklearnego, o którym wszyscy myślą w pierwszej kolejności. Chronią też przed: uderzeniami konwencjonalnymi piwnica w bloku czy domu to nie to samo co konstrukcja zaprojektowana na fale uderzeniowe, odłamki czy pożary; katastrofami przemysłowymi wybuch gazu, pożar, skażenie chemiczne czy awaria zakładu mogą wymagać bezpiecznego miejsca dla mieszkańców; biologicznymi i chemicznymi zagrożeniami nowoczesne schrony są wyposażone w systemy filtracji powietrza, czego piwnica nie zapewni; sytuacjami kryzysowymi schrony mogą pełnić rolę tymczasowego punktu schronienia dla ludności (np. w trakcie silnych burz, huraganów, powodzi czy zamieszek). Masz rację, że schrony stricte strategiczne, z pełnym zapleczem dowodzenia, są rezerwowane dla wojska i władz. Ale sieć mniejszych, miejskich i osiedlowych schronów dla cywilów istniała i nadal ma sens – właśnie po to, by zwykli ludzie mieli się gdzie ukryć, a nie tylko elity. To, że mamy rok 2025, nie znaczy, że zagrożenia zniknęły przeciwnie, mamy więcej nieprzewidywalnych sytuacji. Warto więc dyskutować, jak wykorzystać istniejące obiekty albo dostosowywać piwnice do podstawowych standardów ochrony.
wojskowy
09:24, 2025-08-19
Inowrocław: Nie ma ani jednego aktywnego schronu. W Kru
Przed czym niby ma taki schron chronić ? Przed atakiem konwencjonalnym to można sie schronić w większości w zwykłej piwnicy natomiast podczas ataku nuklearnego to sobie można co najwyżej jak ktoś zdąży popatrzeć na grzyba. O ataku biologicznym to już nawet nie wspominam. Ogarnijcie się schrony na takie ewentualności to są nieliczne i zarezerwowane dla władzy, dowództwa, sztabów. Muszą one spełniać określone wymogi co pociąga za sobą niesamowite koszty. Ludzie ogarnijcie się mamy 2025 rok a nie np. 1939.
Wojskowy
08:14, 2025-08-19
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz