Zamknij

Senator Ryszard Brejza z interwencją senatorską w sprawie braku komisarza

19:17, 20.11.2023 Aktualizacja: 19:17, 20.11.2023
Skomentuj

Były prezydent Inowrocławia oraz obecny senator Ryszard Brejza zdecydował się na przeprowadzenie kontroli oraz interwencji senatorskiej w Urzędzie Miasta Inowrocławia. Mimo upływu blisko 40 dni wciąż nie wyznaczono na jego stanowiska komisarza

- Przedmiotem działań senatora było uzyskanie wiarygodnych informacji dotyczących zagrożeń jakie powstały dla mieszkańców Inowrocławia w związku z nie powołaniem (pomimo upływu pięciu tygodni od wyborów parlamentarnych), przez Premiera osoby do pełnienia funkcji Prezydenta Miasta Inowrocławia - informuje biuro senatora.


Z informacji biura, działania kontrolne wykazały:
1. Nieprzekazanie radnym w ustawowym terminie (do 15 XI) projektu budżetu miasta na 2024 rok, co skutkować będzie:
- niebezpieczeństwem nie uchwalenia do końca grudnia budżetu Miasta Inowrocławia na 2024 r.
- niedotrzymaniem terminów wyznaczonych w uchwale Radzie Miasta w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zgodnie z którym podlega on rozpatrzeniu i zaopiniowaniu przez komisje nie później niż do dnia do 27 XI
- niezrealizowaniem uchwały Rady Miejskiej w zakresie planu pracy komisji Rady
2. Całkowity paraliż prac bieżących Rady Miejskiej, do której nie wpływają żadne projekty uchwał. Obowiązujące w Polsce prawo nakazuje podpisywanie projektów uchwał tylko przez Prezydenta.
3. Zablokowane zostały wypłaty środków na realizację świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 1 674 000 zł na te zadania wpłynęło na konto Urzędu Miasta i środki te nie mogą być dalej przekazane.
4. Zagrożenie utraty 120 tys. zł na pomoc materialną dla uczniów w formie stypendium szkolnego.
5. 31 X upłynął termin podpisania przez Miasto Inowrocław umów nr 15/1/2023/N1 oraznr 15/2/2023/N1 dotyczących dofinansowania przez Wojewodę realizacji zadania w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+” 2022-2029.
6. Zagrożenie utraty środków w ramach programu „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością”, z uwagi na brak możliwości podpisania korekty wniosku.
7. Zablokowano wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięć oraz postanowień nakładających obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. 
8. Nie wysłane zostały pisma :
- do Urzędu Marszałkowskiego w sprawie deklaracji woli przystąpienia Miasta do realizacji w 2024 r. programu profilaktyki zdrowotnej
- do Wojewody w sprawie zapotrzebowania na wypłatę świadczeń, 40 zł dla obywateli Ukrainy oraz przyjęcia do budżetu Miasta i wydania już otrzymanych środków na ten cel
9. Wstrzymane zostało podpisanie umów o dofinansowanie remontu jezdni przy ulicy Bagiennej i remontu chodników przy ulicy Marulewskiej w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

10. Nie uruchomiono otrzymanych środków z funduszu pomocy na pokrycie kosztów zakwaterowania obywateli Ukrainy.
11. Brak możliwości udzielenia dotacji dla przedszkoli i szkół niepublicznych, co jest ustawowym obowiązkiem miasta.
12. Zagrożenie utraty 50 tys. zł dla OSiR, środków przekazanych przez Marszałka – z uwagi na brak osoby, która mogłaby podpisać aneks do umowy.
13. Nie wykonywany jest ustawowy obowiązek zawiadomienia stron w zakresie skarg w postępowaniach administracyjnych. Jedna taka skarga czeka na rozstrzygnięcie.
14. Brak jest możliwości prawnych dokonywania rozliczeń między gminami kosztów wychowania przedszkolnego.
15. Nie można rozstrzygnąć kilku istotnych spraw z zakresu kadrowo-płacowych, m.in.:
- 2 naborów
- 3 dodatków za wieloletnią pracę
- 2 urlopów rodzicielskich i wielu innych, podobnych spraw
16. Zagrożenie dla uruchomienia z początkiem 2024 r. wsparcia, dotacji dla organizacji, klubów i stowarzyszeń m.in. na schronisko dla zwierząt.
17. Brak możliwości rozstrzygnięć przetargowych. Niebezpieczeństwo utraty środków.
18. Unieruchomione inwestycje i prace niewymagające pozwolenia na budowę z uwagi na brak osoby upoważnionej do złożenia oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością do celów budowlanych. Brak możliwości zawierania umów/zleceń, aneksów do umów o dofinansowanie zadań unijnych, co uniemożliwia ich końcowe rozliczenie.
19. Sparaliżowany został proces konsultacji i rozpatrzenia uwag do Projektu Strategii Terytorialnej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Inowrocławia (ZIT).
20. Brak możliwości przyjęcia Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Inowrocławia i zgłoszenia do radnych projektów uchwal Gminnego Programu Opieki Nad
Zabytkami na lata 2024-2027.
21. Brak możliwości odbycia zgromadzeń wspólników spółek komunalnych.
22. Zablokowane zostały prace nad wprowadzeniem obligatoryjnego w Polsce obowiązku korzystania z e-doręczeń (Zarządzenie podpisuje Prezydent Miasta).
23. Zatrzymana możliwość wydawania kolejnych Kart Inowrocławianina.
24. Wstrzymano kontrolę w terenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie podatków, co może narazić budżet Miasta na straty.
25. Oczekuje na podpis Zarządzenie zmieniające w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w 2023 r. w Urzędzie Miasta oraz aneksy do umów na obsługę
bankową budżetu Miasta.
26. Niemożność zabezpieczenia należności podatkowych wpisem hipotecznym, co wymaga podpisu Prezydenta.
27. Nie podpisywane są umowy w formie aktów notarialnych dotyczących ustanawiania służebności przesyłu w drogach, uzgodnień lokalizacji urządzeń technicznych, zajęcia gruntów pod drogę itp., co może skutkować roszczeniami inwestorów wobec Miasta.
28. Zaprzestano wydawania opinii dotyczących stałych organizacji ruchu drogowego.

29. Nie został podpisany aneks nr 2 do umowy z 14 grudnia 2022 r. o świadczeniu usług publicznych – zbiorowego transportu drogowego w komunikacji miejskiej na terenie gminy Miasto Inowrocław i Gminy Inowrocław.
30. Zawieszono przyjmowanie nowych wniosków o udzielenie licencji dla przedsiębiorców chcących uruchomić przewóz taksówkami.
31. Uniemożliwiono procedowanie wniosków przedsiębiorców w sprawie wydania decyzji dotyczących opróżnienia zbiorników bezodpływowych lub osadników.
32. Nie dokonano odpisu przedawnionych  należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, co jest niezgodne z art. 70 par. 1 Ustawy z dnia 29 VIII 1997 r. Ordynacja podatkowa
33. Opóźnienie realizacji zadań publicznych z zakresu spraw komunalnych np. modernizacji placu zabaw przy ul Świętokrzyskiej za 433 tys. zł z uwagi na brak osoby do zawarcia umowy oraz załączenia dokumentacji w Generatorze. 
34. Uniemożliwione jest wszczęcie i procedowanie postępowań w zakresie przyłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, rozliczenia bieżących umów z WFOŚiGW, decyzji o przystąpieniu do nowych naborów w ramach programu “Ciepłe mieszkanie”, składania sprawozdań, kar. Istnieje niebezpieczeństwo opóźnień w prowadzonych postępowaniach administracyjnych i możliwych skarg na Miasto Inowrocław na bezczynność organu ze skutkami finansowymi (PFRON, WFOŚiGW) od 50 tys. zł do 500 tys. zł (art. 315 a ust. 1 pkt. 4 i 5 ustawy Prawo ochrony środowiska).
35. Wstrzymano skierowania na zawarcie umów najmu lokalu socjalnego w niektórych przypadkach oraz decyzji w zakresie odpracowywania zadłużeń na rzecz Miasta, rozłożenia jego na raty, umorzenia itp.
36. Wstrzymano rozpatrywanie wniosków o sporządzenie lub zmianę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz planu ogólnego.
37. Brak możliwości prowadzenia postępowań w zakresie ustalania służebności gruntowych, warunków zabudowy, ustalania lokalizacji inwestycji celu publicznego i udzielania w formie papierowej odpowiedzi na informację publiczną.
38. 22 XI upływa termin na wniesienie odwołania od aktualizacji opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości. Na skutek nie wniesienia odwołania Miasto poniesie straty finansowe.
39. Brak możliwości składania oświadczeń woli w sprawach dotyczących prawa pierwokupu nieruchomości położonych w obszarze rewitalizacji miasta.. Jeden z nabywców mieszkania w tej strefie, który przybył z USA tylko dla zawarcia umowy notarialnej oburzony bezskutecznie skierował skargi w tej sprawie nawet do Wojewody.
40. Brak możliwości do zawierania przez Miasto umów dotyczących nabywania nieruchomości, wykreślenia hipotek, opłat adiacenckich itp.
41. Brak osoby z uprawnieniami Prezydenta to jednocześnie brak administratora danych osobowych odpowiedzialnego za przestrzeganie ochrony danych osobowych RODO.

- Informujemy, że cała odpowiedzialność prawna jak i polityczna za opieszałość we wprowadzaniu do Urzędu Miasta Inowrocławia osoby pełniącej funkcję Prezydenta spoczywa na Wojewodzie M. Bogdanowiczu i Premierze M. Morawieckim. Miasto i jego mieszkańcy wbrew twierdzeniom Wojewody – już odczuwają negatywne skutki opieszałości przedstawicieli rządu PiS. Z każdym dniem skutki te stawać się będą coraz bardziej dotkliwe. Pomimo olbrzymich starań czynionych przez miejskich urzędników, którzy wykorzystują wszystkie dopuszczalne prawem możliwości, aby było ich jak najmniej i były jak najmniej odczuwalne (co budzi podziw i szacunek) – Wojewoda i Premier absolutnie nie dostrzegają problemów zwykłych mieszkańców. Ich brak odpowiedzialności za ten stan rzeczy może przerażać. Pragniemy również przypomnieć, że Senator RP Ryszard Brejza z poczucia odpowiedzialności z posiadanego mandatu, jaki otrzymał w ostatnich wyborach m.in. od mieszkańców Inowrocławia – już kilka dni temu zwrócił się z interwencją senatorską do Premiera Mateusza Morawieckiego. Niestety dotychczas Pan Premier nie odpowiedział - podkreśla biuro senatora.

[ZT]27401[/ZT]

[ZT]27388[/ZT]c 

(MP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

Gdzie zastępca Gdzie zastępca

2 1

To w takim razie gdzie powołani zastępcy prezydenta? Skoro nie mają żadnej mocy sprawczej po co oni? Widocznie tylko do brania pieniędzy...

22:17, 20.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%