Zasady naliczania podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do ekwiwalentów wypłacanych strażakom Ochotniczej Straży Pożarnej wyjaśnił wiceminister finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na poselską interpelację. Chodziło o objęcie zwolnieniem podatkowym ekwiwalentów wypłacanych strażakom ratownikom OSP na podstawie art. 15a ustawy o ochotniczych strażach pożarnych.
„Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy PIT2 wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych (podatek PIT) są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP), uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach, działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych” – wyjaśnił Neneman. „Wskazany katalog przychodów objętych zwolnieniem jest katalogiem zamkniętym i pokrywa się ze zdarzeniami wskazanymi w art. 15 ust. 1 ustawy o OSP” – dodał.
Wiceminister podkreślił, że odmiennie należy traktować ekwiwalent, który został przyznany przez radę gminy na podstawie art. 15a ustawy o OSP dotyczący innych zdarzeń i zadań niż te związane z akcjami ratowniczymi.
„Pomimo że ustawa o OSP dopuszcza możliwość przyznania ekwiwalentu pieniężnego za wykonywanie takich zadań, to okoliczność ta nie stanowi uzasadnionej podstawy do objęcia uzyskanych na tej podstawie środków zwolnieniem podatkowym. Należy bowiem zauważyć, że podstawową zasadą podatku dochodowego jest zasada powszechności opodatkowania. Z art. 9 ustawy PIT wynika bowiem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie ustawy PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku” – wskazał Neneman.
W wyjaśnieniach powołał się na art. 84 Konstytucji RP, z którego wynika, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Wiceminister zaznaczył też, że z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego RP (wyrok z dnia 29 maja 1996 sygn. akt K. 22/95), dotyczącego przepisów podatkowych wynika, iż „wszystkie normy wprowadzające zwolnienia przedmiotowe mają charakter odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania według jednakowych, tych samych dla każdego podatnika zasad”.
„Konsekwencją powyższego jest wyjątkowy charakter ulg, odliczeń, zwolnień, itp., pojmowanych ściśle i nierozszerzająco. W związku z powyższym postulat wprowadzenia zwolnienia obejmującego niezdefiniowane i nielimitowane świadczenia nie może zostać uwzględniony” – zaznaczył Neneman.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o OSP ekwiwalent pieniężny otrzymuje strażak ratownik OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu, niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia. Ekwiwalent jest wypłacany z budżetu właściwej gminy, stosownie do posiadanych przez samorząd środków finansowych, na podstawie uchwały przyjętej przez radę.
„Wysokość ekwiwalentu pieniężnego ustala, nie rzadziej niż raz na 2 lata, właściwa rada gminy w drodze uchwały. Wysokość ekwiwalentu pieniężnego nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto” – wskazano w ustawie.
Ekwiwalent naliczany jest za każdą rozpoczętą godzinę liczoną od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej lub gotowości do wyjazdu w celu realizowania zadań, bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny.
Prawo do ekwiwalentu mają również: kandydat na strażaka ratownika OSP, który jest uczestnikiem szkolenia podstawowego przygotowującego do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych oraz strażak ratownik OSP, który brał udział w zabezpieczaniu obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym lub miejskim planie ratowniczym.
mr/
Władze Kruszwicy sięgają po paragrafy. Odpowiadamy fakt
W piśmie od władz gminy stoi napisane - "Udział w wydarzeniu był praktycznie bezkosztowy" . Nie wiem kto to pisze i jakich ma ludzi pod sobą, ale to pan podpisał to pismo. Co to znaczy praktycznie bezkosztowy ? A teoretycznie kosztowy ? Czy władze gminy są poważne czy żarty sobie robią z mieszkańców ?
Telesfor
13:47, 2025-10-16
Mamy oświadczenie zarządu INOFAMA S.A.
Niestety w takim stanie spółkę zostawiły pisiorki. Wyprzedany majątek, wydrenowana kasa, liczne zobowiązania. Może niech zarząd ujawni ile na przestrzeni ostatnich 10 lat było prezesów, ile majątku wyprzedano i za ile, ile pieniędzy pożyczono, a ile dostano w ramach podniesienia kapitału, ilu pracowników zwolniono. To będzie dopiero prawdziwy obraz sytuacji, a nie suchy fakt. Rzetelny dziennikarz też zadałby sobie trudu by ustalić powód takiej a nie innej kondycji spółki. Szczególnie, że w tym czasi były tłuste lata dla branży. Ale kto miał tym zarządzać? Nominacie za grubą kasę?
12:21, 2025-10-16
Władze Kruszwicy sięgają po paragrafy. Odpowiadamy fakt
Jak burmistrz nie chce być kontrolowanym i odpowiadać na pytania to zawsze może zrezygnować z urzędu przymusu niema
Mieszkaniec
10:44, 2025-10-16
Kruszwica: powołano komisje do przetargów, naborów i do
A ten Pilarski to jest vice burmistrzem czy etatowym przewodniczącym komisji?
Ino pytam
10:31, 2025-10-16
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu mojakruszwica.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz