Zamknij

Interpelacja w sprawie budowy drogi Via Pomerania. Odpowiedź Ministerstwa Finansów

DJ 04:06, 13.08.2025 Aktualizacja: 04:08, 13.08.2025
Skomentuj

Poseł na Sejm RP Łukasz Schreiber skierował do Prezesa Rady Ministrów interpelację nr 10071 dotyczącą budowy drogi Via Pomerania. W piśmie, które wpłynęło do Sejmu 4 czerwca 2025 r., parlamentarzysta zwrócił uwagę na potrzebę realizacji trasy w pełnym kształcie – od Ustki przez Słupsk, Bydgoszcz i Inowrocław do Konina.

O sprawie informuje Jarosław Wenderlich. W interpelacji przypomniano, że podczas spotkania w Ministerstwie Obrony Narodowej poświęconego Paktowi dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe wskazano jako priorytet odcinek Ustka–Bydgoszcz. Jednocześnie samorządy, m.in. Rada Powiatu Bydgoskiego i Rada Miasta Ustki, apelują o rozszerzenie inwestycji na dłuższy przebieg.

Łukasz Schreiber przywołał także wypowiedź wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza z 27 lutego br. w Inowrocławiu, w której poinformował on o wystąpieniu do ministra finansów z wnioskiem o zabezpieczenie środków na Via Pomerania. Poseł zadał pytania dotyczące m.in. zabezpieczenia finansowania, terminu wpływu pisma MON, zakresu budowy i standardu drogi, a także wysokości wnioskowanej kwoty.

W odpowiedzi przekazanej przez podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Hannę Majszczyk poinformowano, że proces decyzyjny dotyczący źródeł sfinansowania inwestycji jest w toku. Rozważane są zarówno instrumenty budżetowe, jak i pozabudżetowe, a decyzja będzie uzależniona od możliwości finansowych państwa oraz wpływu inwestycji na poziom zadłużenia. Podkreślono, że wydatki budżetowe są ograniczone tzw. stabilizującą regułą wydatkową, a Polska objęta jest procedurą nadmiernego deficytu.

Z informacji resortu wynika, że pismo MON wpłynęło 24 lutego 2025 r. i dotyczyło budowy drogi głównej klasy GP (po dwa pasy w każdą stronę) na trasie Ustka – Słupsk – Bytów – Chojnice – Sępólno Krajeńskie – Bydgoszcz. Wskazano w nim na znaczenie trasy dla mobilności wojsk własnych i sojuszniczych oraz transportu z portów w Gdyni i Ustce. Zaproponowano także uwzględnienie Drogowego Odcinka Lotniskowego.

Koszty opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oszacowano na 100 mln zł. Natomiast wartość całej inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad określiła na 12,65 mld zł. Cały dokument poniżej.

 

(DJ)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%