150 ton ładunku 150 kilometrów w górę rzeki - dziś (6 kwietnia) z portu morskiego w Gdańsku start pilotażowego wiślanego rejsu komercyjnego barki z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek (8 kwietnia), a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną. Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.
- Położenie naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości rozwoju w oparciu transport śródlądowy. Dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą - mówi marszałek Piotr Całbecki.
O sprawie przeczytasz także w naszym partnerskim portalu abcjanikowo24.pl
Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów – 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat.
Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłyną z Portu Gdańsk krótko po południu. W czwartek (8 kwietnia) dotrą do Chełmna, gdzie nastąpi rozładunek na tiry, a na barkę trafią nowe kontenery. Planowany powrót do Gdańska 9 kwietnia. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.
Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, a na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz - Solec Kujawski.
Wodny transport śródlądowy w liczbach
Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji Rosyjskiej.
[ZT]15699[/ZT]
[ZT]15691[/ZT]
Marynarz06:37, 07.04.2021
Ekonomia ? Ja myślałem, że to się nazywa inaczej hahahaha. Wisłą popłynie aż 6 kontenerów, ciekawe dokąd dadzą radę nim osiądą na mieliźnie. Nie ma co się oszukiwać, tylko wystarczy popatrzeć na rzekę w jej dolnym niby żeglownym odcinku. Wisła nadaje się wyłącznie na spływy kajakowe, chociaż jest przy tym niebezpieczna ( duże amplitudy wahań stanu wody w ciągu doby ). Żeglugowo jesteśmy zaściankiem Europy i to między innymi zasługa pseudoekologów i ekoterrorystów.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu mojakruszwica.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Nowa danina na Kościół? Ma być pobierana z pensji
Bardzo dobry pomysł- klechy zdechną z głodu szybciej niż im się wydaje, szybko się przekonają ile jest ciemnego ludu gotowego na płacenie haraczu na największych obszarników RP, którzy z samych dopłat z tej znienawidzonej Unii Europejskiej doją setki milionów
srebrnik
19:20, 2025-08-07
Burmistrz: Nie istnieją podstawy prawne aby zastosować
No i dobrze. Rolnicy i nauczyciele to wiecznie niezadowolone i roszczeniowe grupy społeczne. Daj, daj, daj. Koniec z tym 😡 A rolnicy to cwaniaki jakich mało
Sio
18:14, 2025-08-07
Burmistrz: Nie istnieją podstawy prawne aby zastosować
Znaj łaskę Pana a pan burmistrz łaskawy nie jest i nie chce być. Bo przecież jest przyzwyczajony do tego że pospólstwo wchodzi w łaskę Pana i prosi się... O szlachta we krwi została
Agronom
15:33, 2025-08-07
Kontrowersje wokół opłat za media w świetlicach wiejski
Fundusz solecki przywrócony obietnica. Spełniona a teraz wam zabierzemy w innej formie
Mieszkaniec
14:36, 2025-08-07