Zamknij

Kruszwica pod lupą RIO: Są zaniedbania i nieprawidłowości [RAPORT Z KONTROLI]

06:04, 17.06.2025 Aktualizacja: 06:33, 17.06.2025
Skomentuj

13 maja Burmistrz Kruszwicy Mikołaj Bogdanowicz otrzymał wystąpienie pokontrolne dotyczące kontroli dokonanej przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Interpretując wnioski kontrolerów wynika, że mamy do czynienia z rążacym i poważnym naruszeniem prawa w dwóch przypadkach, średnim uchybieniem proceduralnym oraz mniejszymi wagowo: formalnym błędem technicznym, nieprawidłowością ewidencyjną i zaniedbaniem administracyjnym.

O kontroli RIO opowiedział podczas sesji burmistrz Kruszwicy. Kontrola RIO trwała kilka tygodni.

- Został nam podważony sposób zawarcia umowy z dyrektor biblioteki po zmienionych przepisach dyrektor biblioteki nie może być zatrudniony na czas określony.  Zostaliśmy zobowiązni aby w ciągu 30 dni do połowy czerwca rozpisać konkurs na dyrektora biblioteki - powiedział burmistrz. 

Mikołaj Bogdanowicz podkreślił, że uchybienia te nie naruszają dyscypliny finansów publicznych. Burmistrz dodał również, że dotacja celowa przyznana na spółkę wodną nie zawierała jednego z załączników i to właśnie stało się argumentem kontrolerów RIO do jej podważenia. 

- Kontrola zakończyła się pozytywnie. To są drobne uwagi, które naprawimy. Urząd działa zgodnie z przepisami - dodał włodarz.

Co możemy przeczytać w protokole?

Kwestia zatrudnienia

Podczas kontroli przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy stwierdzono, że Gmina Kruszwica nie podjęła działań mających na celu prawidłowe zatrudnienie Dyrektora Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej. Dyrektor tej instytucji została powołana na czas nieokreślony zarządzeniem Burmistrza z dnia 6 grudnia 2010 r., ze skutkiem od 1 stycznia 2011 r. Tymczasem z dniem 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa nowelizująca przepisy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zgodnie z którą dyrektorzy instytucji kultury mogą być powoływani wyłącznie na czas określony od trzech do siedmiu lat. Od tego momentu zatrudnienie dyrektora na czas nieokreślony straciło podstawę prawną.
 
Stanowisko to zostało jednoznacznie potwierdzone przez sądy administracyjne i Sąd Najwyższy (m.in. wyroki NSA z 22 listopada 2017 r. oraz SN z 27 kwietnia 2017 r.), które uznały, że kontynuowanie stosunku pracy zawartego na czas nieokreślony po wejściu w życie nowelizacji ustawy stanowi naruszenie prawa. Pomimo upływu ponad dekady od zmiany przepisów, zarówno ówczesny, jak i obecny Burmistrz Kruszwicy nie doprowadzili do zawarcia z dyrektorem nowej umowy zgodnej z obowiązującymi regulacjami. Tym samym przez wiele lat utrzymywano nielegalny stan zatrudnienia na stanowisku kierowniczym w instytucji kultury, co stanowi poważne naruszenie obowiązku przestrzegania prawa, a także rodzi potencjalne skutki w zakresie odpowiedzialności za brak nadzoru, ryzyko podważenia decyzji podejmowanych przez dyrektora oraz możliwość roszczeń ze strony innych podmiotów.

- Odpowiedzialność za powyższe ponoszą ówczesny oraz obecny Burmistrz, którzy nie podjęli czynności mających na celu zatrudnienie dyrektora samorządowej instytucji kultury na zasadach i w trybie określonym w art. 8 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw - czytamy w protokole RIO.

Dotacja na spółkę wodną

W latach 2023–2024 w Gminie Kruszwica doszło do nieprawidłowości polegającej na błędnym zaklasyfikowaniu środków budżetowych otrzymanych z Województwa Kujawsko-Pomorskiego z przeznaczeniem na udzielenie pomocy finansowej gminnej spółce wodnej. Dotacje celowe w wysokości 24 000,00 zł w 2023 roku oraz 27 000,00 zł w roku 2024 zostały ujęte w paragrafie 2710 – „Dotacja celowa otrzymana z tytułu pomocy finansowej udzielanej między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących”.

Tymczasem – zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów – właściwym paragrafem dla tego rodzaju środków jest § 2330, czyli „Dotacja celowa otrzymana od samorządu województwa na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego”. Błąd ten dotyczy zarówno planowania, jak i ewidencji środków, przez co zakłócona została zgodność z obowiązującą klasyfikacją budżetową.

Mimo że uchybienie to nie wpłynęło na samą wartość przyjętych środków, to stanowi naruszenie zasad poprawności ewidencji budżetowej, które są niezbędne do zachowania jednolitości i przejrzystości finansów publicznych. Regionalna Izba Obrachunkowa wskazała, że odpowiedzialność za ten błąd ponosi Skarbnik Gminy, któremu Burmistrz powierzył prowadzenie rachunkowości jednostki. Uchybienie należy traktować jako błąd merytoryczny o charakterze formalnym, który wymaga korekty i wprowadzenia skutecznych mechanizmów kontroli wewnętrznej przy klasyfikowaniu dochodów i wydatków w budżecie gminy.

- Odpowiedzialność za powyższe ponosi Skarbnik Gminy, której Burmistrz powierzył obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości jednostki - czytamy w protokole.

W 2023 roku Gmina Kruszwica udzieliła Gminnej Spółce Wodnej dotacji celowej w wysokości 24 000,00 zł z naruszeniem obowiązujących zasad określonych w uchwale Nr XXXI/398/2021 Rady Miejskiej z dnia 30 czerwca 2021 r., dotyczącej trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu gminy dla spółek wodnych. Kontrola przeprowadzona przez Regionalną Izbę Obrachunkową wykazała, że we wniosku o udzielenie dotacji na realizację zadania pn. „Renowacja systemu rowów szczegółowych w miejscowości Zaborowo, Głębokie wraz z odpływem do Kanału Gocanowskiego” nie zostały załączone dokumenty, których złożenie jest obowiązkowe w przypadku spółek wodnych prowadzących działalność gospodarczą. Chodzi tu przede wszystkim o dokumenty dotyczące pomocy de minimis – zaświadczenia o otrzymanej pomocy lub oświadczenia o jej braku, a także informacje wymagane przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r.

Złożone przez Przewodniczącego Gminnej Spółki Wodnej oświadczenie jednoznacznie wskazywało, że podmiot prowadzi działalność gospodarczą, co oznacza, że obowiązek przedstawienia wspomnianych dokumentów miał zastosowanie. Dodatkowo, zgodnie z § 4 ust. 2 cytowanej uchwały, Burmistrz miał obowiązek wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych w terminie 5 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania – obowiązek ten nie został zrealizowany. Mimo ewidentnych braków formalnych i niepełnej dokumentacji, umowa dotacyjna została zawarta 30 czerwca 2023 r. przez ówczesnego Burmistrza Kruszwicy.

Tym samym doszło do udzielenia dotacji publicznej z pominięciem kluczowych warunków formalnych, co stanowi poważne naruszenie zasad przejrzystości i legalności gospodarowania środkami publicznymi. Może to rodzić ryzyko zakwestionowania dotacji przez organy nadzoru lub zobowiązania beneficjenta do jej zwrotu. W świetle przepisów o finansach publicznych oraz prawa wodnego, odpowiedzialność za powstałą nieprawidłowość ponosi ówczesny Burmistrz Kruszwicy, który jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych był zobowiązany do nadzoru nad zgodnością przyznawania dotacji z obowiązującym prawem.

Tabelka - opracowanie na podstawie protokołu RIO z maja 2025 roku


Brak planu wykorzystania zasobu nieruchomości Gminy Kruszwica

W wyniku przeprowadzonej kontroli Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła, że Gmina Kruszwica w latach 2023–2024, jak również w latach wcześniejszych, nie opracowała gminnego planu wykorzystania zasobu nieruchomości, czym naruszyła obowiązek wynikający z art. 25 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z przepisami, plan ten powinien być sporządzany na okres 3 lat i stanowić podstawę racjonalnego gospodarowania mieniem komunalnym. Jego brak uniemożliwia systematyczne planowanie działań związanych z zarządzaniem nieruchomościami gminnymi, takich jak sprzedaż, dzierżawa, wynajem czy inwestycje.

Za powstałe uchybienie odpowiedzialność ponoszą zarówno ówczesny, jak i obecny Burmistrz Kruszwicy, który zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy pełni funkcję gospodarza gminnego zasobu nieruchomości i ma obowiązek opracowywania wspomnianego planu. Zaniechanie jego przygotowania stanowi istotne uchybienie administracyjne w zakresie planowania strategicznego i gospodarczego.

Dopiero w trakcie trwania kontroli, zarządzeniem Nr 39/25 z dnia 24 lutego 2025 r., Burmistrz przyjął plan na lata 2025–2027, co doprowadziło do przywrócenia zgodności z obowiązującymi przepisami. W związku z tym Regionalna Izba Obrachunkowa odstąpiła od sformułowania formalnego wniosku pokontrolnego w tej sprawie. Niemniej jednak sam fakt długoletniego braku planu wskazuje na zaniedbanie w zakresie obowiązków zarządczych i konieczność usprawnienia pracy służb odpowiedzialnych za gospodarowanie mieniem gminnym, a także wdrożenia działań zapobiegających powstawaniu podobnych nieprawidłowości w przyszłości.

Przedwczesne zamknięcie ksiąg rachunkowych przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego przez Radę Miejską

W wyniku kontroli przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy stwierdzono, że w Urzędzie Miejskim w Kruszwicy doszło do nieprawidłowości polegającej na przedwczesnym dokonaniu ostatecznego zamknięcia części ksiąg rachunkowych za rok 2023, jeszcze przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego przez Radę Miejską. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o rachunkowości, zamknięcie ksiąg może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ stanowiący, czyli w tym przypadku przez Radę Miejską.

Tymczasem księgi oznaczone m.in. jako „Budżet Gminy”, „Dochody czynszowe”, „Dochody – rachunek pomocniczy”, „Fundusz socjalny budżetu”, „Gmina – rozliczenia z tytułu VAT”, „Kaucje – wadia”, „Opłata za gospodarowanie odpadami” oraz „Zadania zlecone” zostały ostatecznie zamknięte już 25 marca 2024 r. Dopiero trzy miesiące później, 27 czerwca 2024 r., Rada Miejska w Kruszwicy przyjęła uchwałę Nr IV/18/2024 zatwierdzającą sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z wykonania budżetu. Oznacza to, że zamknięcia dokonano z wyprzedzeniem, co narusza wymogi formalne w zakresie prowadzenia rachunkowości i może prowadzić do nieprawidłowości w zakresie późniejszych korekt lub uzupełnień danych księgowych. Za stwierdzoną nieprawidłowość odpowiedzialność ponosi Zastępca Skarbnika, która dokonała zamknięcia ksiąg i której Burmistrz powierzył prowadzenie rachunkowości w jednostce. Uchybienie to, choć nie nosi znamion świadomego działania na szkodę finansów publicznych, świadczy o niedostatecznym nadzorze i braku zachowania procedur, które mają kluczowe znaczenie dla rzetelności sprawozdawczości finansowej jednostki samorządu terytorialnego.

Podwyższenie kapitału zakładowego PK z formalnym błędem technicznym

Podczas kontroli stwierdzono, że w 2023 roku Gmina Kruszwica błędnie ujęła w księgach rachunkowych operację gospodarczą dotyczącą podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Komunalnego w Kruszwicy sp. z o.o. o łącznej wartości nominalnej 709 500,00 zł. Wydarzenie to zostało zaksięgowane na koncie 030 „Długoterminowe aktywa finansowe” z datą 31 października 2023 r., mimo że zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, właściwą datą ujęcia operacji powinien być dzień dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. 30 stycznia 2024 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami złożonymi przez Skarbnika Gminy, nieprawidłowość ta powstała wskutek niedopatrzenia pracownika, a jej przeoczenie przez samego Skarbnika miało związek z krótkim czasem, jaki upłynął od momentu objęcia przez niego stanowiska. Mimo że błąd ten nie miał bezpośrednich skutków finansowych, narusza on zasady prawidłowej ewidencji księgowej i może wpływać na wiarygodność sprawozdań finansowych jednostki. Odpowiedzialność za uchybienie ponosi Skarbnik Gminy, zgodnie z powierzonym mu zakresem obowiązków i odpowiedzialności służbowej.

[ZT]43195[/ZT]

[ZT]43191[/ZT]

(pb)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

WolneMediaWolneMedia

4 1

Jak w każdym normalnym przedsiębiorstwie za naruszenie przepisów jak również nie egzekwowanie zaleceń po kontrolnych osoby odpowiedzialne powinny zostać ukarane. No ale to dotyczy przedsiębiorstw normalnych a nie jednostek typu UM, w których to jeszcze są wręczane ordery.... Kiepsko to wygląda Panie były i obecny Kruszwicki Włodarzu. Ale co tam igrzyska są najważniejsze.

12:11, 17.06.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%