Jak wynika z raportu, 26,9 proc. respondentów stwierdziło, że wiele razy zauważyli podnoszenie cen przed Black Friday, 23 proc. wskazało, że spotyka się z tą praktyką często, natomiast 22 proc. podało, że zetknęło się z tym kilka razy. W sumie więc 71,9 proc. konsumentów zauważa w sklepach sytuacje, kiedy cena produktu lub usługi jest przed Black Friday podnoszona, aby po obniżce "promocja" wyglądała atrakcyjniej.
71,9 proc. respondentów oceniło, że w sklepach dochodzi do sytuacji, kiedy ceny produktów lub usług są podnoszone przed Black Friday, aby przeceny sprawiały wrażenie bardziej atrakcyjnych - wynika z raportu UCE Research i Shopfully Poland. 84 proc. wskazało, że zawsze sprawdza, czy promocja jest opłacalna.
W ocenie Roberta Biegaja z Shopfully Poland wyniki wyraźnie pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomymi klientami, których coraz trudniej oszukać manipulacjami cenowymi.
"Polscy klienci nie dają się nabrać na marketingowe sztuczki i pułapki promocyjne. Przy tym wyniki nie powinny zaskakiwać, bo już od kilku lat w mediach mówi się o tzw. fałszywych promocjach. Niepokojące jest natomiast to, że tak wielu spotyka się z takimi praktykami" - wskazał Biegaj.
Ekspert zauważył, że coraz częstsze doniesienia o takich marketingowych nadużyciach może doprowadzić do spadku zainteresowania Black Friday. "Część klientów może rezygnować z robienia tego dnia zakupów, inni korzystać będą tylko z promocji urządzanych przez sklepy prowadzące wiarygodną politykę cenową. To poważny sygnał ostrzegawczy dla branży handlowej" - stwierdził.
Autorzy raportu zwrócili uwagę, że tylko 4,6 proc. ankietowanych wskazało, że nie zauważyło zjawiska fałszywych promocji. W ocenie ekspertów, to grupa konsumentów, którzy nie obserwują na bieżąco rynku.
Z przedstawionych w raporcie danych wynika też, że 84 proc. kupujących każdorazowo sprawdza, czy dana promocja jest prawdziwa i opłacalna. W opinii ekspertów UCE Research to bardzo wysoki wskaźnik, który świadczy nie tylko o tym, że Polacy są oszczędni, ale również pokazuje, że mają ograniczone zaufanie do handlowców.
"Klienci coraz częściej korzystają z porównywarek cenowych, aplikacji mobilnych i zapoznają się z historią zmian cen. Dla handlu oznacza to konieczność rzetelnej komunikacji. Stosowanie fałszywych promocji to krótkowzroczna polityka, która prowadzi do poderwania zaufania do sklepu czy marki" - wskazano raporcie.
Odsetek respondentów, którzy wskazali, że nigdy nie weryfikowali zmian cen wyniósł 14 proc., z kolei 2 proc. badanych nie pamiętało, czy to robiło.
Raport "Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025" powstał na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego przez UCE Research i Shopfully Poland w dniach 06-08 listopada br. na próbie 1007 Polaków w wieku 18-80 lat. (PAP)
gkc/ drag/
OSTATNIE KOMENTARZE
Urzędnicy próbowali wejść na posesję rodziny radnego. I
Część nie miała karnetów i wejściówek. Ponadto kilka osób nie miało ważnych biletów. Zwiedzanie nie mogło się odbyć. Zatrzymano dwie osoby bez butów i jedną bez czapki.
Ormowiec
09:35, 2025-11-20
LIVE z Burmistrzem Kruszwicy: Padło ponad 100 pytań do
Ciech?! Jaki Ciech! Nie znam firmy 🤣 ale przynajmniej prezes tej firmy jest u nas w komunalce. Teraz rozumiem wypowiedz Dariusza Witczaka kiedy to pisał,że dla niego Kruszwica nie była nagroda pocieszenia 😀
Lol
23:02, 2025-11-19
LIVE z Burmistrzem Kruszwicy: Padło ponad 100 pytań do
Mógł się pokazać jako włodarz gminy, a wypadł jak zakompleksiony niedojrzały chłopiec. Skoro podatnicy, których jest utrzymankiem pytają, to wypadałoby odpowiedzieć, a nie wyśmiewać lub komentować pytania. Niemniej kilka osób już wie, że może szukać sobie nowej pracy. A co do prawdomówności, to nie problem zapytać związkowców w Ciechu, czy miał tam pracować. Na koniec rada. Na pensje burmistrza składają się podatnicy, a oni nie muszą zabiegać o referendum i zmianę włodarza. Wystarczy zmienić rezydencję podatkową na miejsce przyjaźniejsze podatnikom i w budżecie powstanie wyrwa, a wtedy będzie trzeba ciąć pensje lub etaty znajomków.
22:42, 2025-11-19
Burmistrz zaprasza na „otwartą rozmowę”. Pytania… najle
Co to ma być? To tylko reklama burmistrza a raczej lansowanie się. Mamy dość tego aktorstwa.
Paranoja
22:20, 2025-11-19