Zamknij

Mamy treść deklaracji podpisanej w sprawie "Wody dla Kujaw" w Kruszwicy

18:44, 28.05.2025 Aktualizacja: 18:46, 28.05.2025
Skomentuj
  • Na początku maja w Kruszwicy podpisano deklarację poparcia dla realizacji „Woda dla Kujaw i Wielkopolski” dotyczącej poprawy gospodarki wodnej oraz wsparcia rozwoju rolnictwa i gospodarki w regionie. 

  • Zgodnie z zapowiedzią kruszwickiego magistratu "to odpowiedź na wyzwania związane z suszą oraz potrzebami wodnymi przemysłu i rolnictwa". Zapytaliśmy zatem o szczegóły tego porozumienia.

  • Przypomnijmy "Wśród głównych celów projektu są m.in. zapewnienie nowoczesnego systemu nawodnień rolniczych, zapewnienie wody dla dużego przemysłu chemicznego, czy podniesienie poziomu wód gruntowych w południowej części województwa poprzez likwidację leja depresyjnego po kopalni Tomisławice".

Tyle założenia bo o uzyskanie konkretów jest już nieco trudniej. A to właśnie o te konkrety zapytaliśmy dokładnie dwa tygodnie temu. Chcieliśmy wiedzieć co konkretnego przyniosło spotkanie burmistrza z zaproszonymi gośćmi oraz jakie są źródła finansowania, harmonogram realizacji, obszary priorytetowe związane z projektem oraz jakie będzie w nim zaangażowanie Kruszwicy.

Z informacji urzędu wynika, że podpisanie deklaracji miało na wsparcie inicjatywy Konfederacji Lewiatan w rozmowach z Komisarzem UE ds. klimatu i środowiska.

- Dokument ma charakter intencyjny i podkreśla znaczenie zapewnienia zasobów wodnych dla rolnictwa, przemysłu oraz ochrony środowiska w obliczu zmian klimatycznych. Szczegóły dotyczące harmonogramu, źródeł finansowania oraz działań priorytetowych będą przedmiotem dalszych ustaleń i analiz - wyjaśnia urząd.

Dziś (28.05) udało się nam uzyskać deklarację poparcia podpisanego w Kruszwicy. Poniżej treść dokumentu.

DEKLARACJA POPARCIA

Niniejszym wyrażamy poparcie dla realizacji projektu „Woda dla Kujaw i Wielkopolski”, obejmującego transfer wody z Wisły przez Inowrocław do odkrywki Tomisławice.
Główne cele projektu to:
• zapewnienie nowoczesnego systemu nawadniania dla rolnictwa Kujaw, regionu dotkniętego od wielu lat suszą hydrologiczną,
• dostarczenie wody dla dużego przemysłu chemicznego o strategicznym znaczeniu dla Polski, a w konsekwencji przywrócenie rzece Noteć jej naturalnego charakteru,
• podniesienie poziomu wód gruntowych w południowej części województwa poprzez zlikwidowanie leja depresji odkrywki Tomisławice,
• zabezpieczenie wody potrzebnej do chłodzenia bloków planowanej elektrowni jądrowej w Pątnowie lub Bełchatowie,
• zapewnienie wody niezbędnej do funkcjonowania strategicznych magazynów paliw w kawernach solnych.

Realizacja tego projektu odpowiada na poważne wyzwania środowiskowe i rolnicze. Jest on nie tylko bezpieczny dla Wisły, ale także przyniesie znaczne korzyści środowisku naturalnemu, w tym poprzez przywrócenie naturalnych stosunków wodnych. Ponadto, dzięki budowie dużych pojemności retencyjnych, zwiększy się odporność na skutki zmian klimatu. Wzrośnie także poziom rozwoju społecznego dzięki zapewnieniu dostępu do wody dla przemysłu oraz lepszym warunkom produkcji rolnej, zwłaszcza warzywnictwa.

DECLARATION OF SUPPORT

I hereby express my support for the implementation of the “Water for Kujawy and Wielkopolska” project, which involves the transfer of water from the Vistula River through Inowrocław to the Tomisławice opencast mine.
The main objectives of the project include:
    • ensuring a modern agricultural irrigation system in Kujawy, which has been affected by hydrological drought for many years,
    • providing water for a large chemical industry of strategic importance to Poland, and as a result, restoring the Noteć River to its natural state,
    • raising the level of groundwater in the southern part of the province by eliminating the Tomisławice mine depression cone,
    • securing water needed to cool the units of the nuclear power plant planned in Pątnów or Bełchatów,
    • securing water necessary for the operation of strategic fuel storage facilities in salt caverns.

The implementation of the project responds to serious environmental and agricultural sector challenges. Not only is it safe for the Vistula, but it will also bring significant benefits to the natural environment, including by restoring natural water conditions. Additionally, by building large-scale retention capacities, resilience to the effects of climate change will be increased. The level of social development will increase thanks to ensuring access to water for industry and better conditions for agricultural production, especially vegetable cultivation.

Są też inne rozwiązania

Na konieczność sprawnej budowy stopnia wodnego w Siarzewie wskazuje Nowy Bursztynowy Szlak – organizacja skupiająca się na promocji rozwoju Węzła Logistycznego Bydgoszcz w oparciu o terminal intermodalny kolejowo-drogowy. W stanowisku organizacji podkreślono znaczenie inwestycji z punktu widzenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i przeciwsuszowego, a także wskazano korzyści wynikające z rozwoju żeglugi śródlądowej jako uzupełnienia dla transportu kolejowego.

Nowy Bursztynowy Szlak, mając na uwadze:

– efektywność ekologiczną transportu rzecznego,

– względy bezpieczeństwa, w tym konieczność budowy dodatkowego stopnia wodnego jako zabezpieczenia dla istniejącego stopnia we Włocławku,

– konieczność przeciwdziałania skutkom suszy, w tym realizację projektu „Woda dla Kujaw i Wielkopolski”,

apeluje do osób decyzyjnych oraz przedstawicieli klasy politycznej o podjęcie wszelkich działań prowadzących do budowy stopnia wodnego w Siarzewie, a w przyszłości także kolejnych stopni w kierunku północnym.

Zdaniem organizacji, droga wodna E-40 w przebiegu rzeki Wisły ma duży potencjał dla rozwoju transportu śródlądowego, który mógłby stanowić uzupełnienie planowanej infrastruktury intermodalnej kolejowo-drogowej w Węźle Logistycznym Bydgoszcz. Zgodnie z rozporządzeniem 1315/2013, zmodyfikowanym później rozporządzeniem 2024/1679 Parlamentu Europejskiego i Rady, węzeł Bydgoszcz wskazano jako element sieci TEN-T o charakterze drogowym, kolejowym i śródlądowym.

Rozwój żeglugi śródlądowej wymaga regulacji drogi wodnej E-40, której pierwszym etapem powinna być budowa stopnia wodnego w Siarzewie. Obecnie droga ta boryka się z poważnymi problemami żeglugowymi, spowodowanymi niskim poziomem wody w Wiśle.

Kaskadyzacja przyniosłaby nie tylko korzyści transportowe, lecz także przyczyniłaby się do przeciwdziałania skutkom suszy oraz realizacji istotnego dla walki ze stepowieniem Kujaw projektu „Woda dla Kujaw i Wielkopolski”.

[ZT]42639[/ZT]

[ZT]42631[/ZT]

[ZT]42630[/ZT]

[ZT]42629[/ZT]

(PB)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

Nowe CCCP?Nowe CCCP?

0 0

Transfer wody z Wisły przez Inowrocław a dalej do Tomisławic?!
Wiem że w historii ruskie były takie genialne by odwracać bieg rzek, ale żeby zmusić naszą Noteć by od Ina płynęła odwrotnie i zalała wyrobisko w Tomisławicach to ambitne zadanie, fakt, nie jest to wielka rzeka, ale żeby ją kijem zawracać?!
Ps. a dostawa wody z Wisły do Ina to cysternami czy kolejny rurociąg trzeba będzie wybudować i za czyje pieniądze ta inwestycja?

14:28, 29.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

Dziś sesja Rady Miejskiej w Kruszwicy. Oglądaj na żywo

Gmina ma przejąć drogę o którą na sesji walczyli mieszkańcy? Zgłoście się do osoby od której kupiliście działki!!! Ktoś zarobił bardzo duże pieniądze na sprzedaży a teraz gmina ma przejąć drogę,no śmiech na sali. Gminy nie stać jest na przejęcie kolejnej drogi o którą powinna zadbać osoba sprzedająca dzialki.

Biznes

22:12, 2025-05-29

W Gocanowie pod Kruszwicą ryby unoszą się brzuchem do g

Nie sądzę, aby to była tzw przy ducha. Mieszkam w tej okolicy i od dobrych kilku lat wędkarstwo tam upadło. Nie warto wykupować kart wędkarskich. Woda w zeszłym roku była tak czysta w zeszłym roku że było widać dno. Moim zdaniem powinniśmy nagłośnić ten temat, a woda powinna być przebadana laboratoryjnie.

Mieszkanka

21:07, 2025-05-29

Prawie dwa promile i jechał rowerem

Modzie- coś się nie zgadza? Ej! on nie pije- to wyższa cultura, on ĆPA!!!

Guma Tshibo

20:25, 2025-05-29

Dziś sesja Rady Miejskiej w Kruszwicy. Oglądaj na żywo

Czy ktoś na sesji zadał pytania o remonty dróg gminnych? Mamy przetargi, a gmina nie przestrzega ich wymogów. Mamy umowy a gmina ich nie realizuje poprzez nadzór. Kto za to odpowiada? Co roku wybiera się firmę , określa zakres zadań i płaci. Mimo że gmina dostaje rok gwarancji na te roboty, to od czasu otrzymania faktury nie robi już nic poza przelewem. A przez 12 miesięcy w wielu miejscach naprawy powstają kolejne dziury. Po roku kolejny wykonawca znowu dostaje je do naprawienia i tak kręci się biznes, za który płacą podatnicy. Sama realizacja to też fikcja. Jest zaś w umowie, a on mija i robota nie skończona. Czy gmina nalicza za to kary? Tak samo dzieje się z realizacją innych zadań. Warto sprawdzić. Np odpady. Są wymogi, są zasady a życie swoje. Podatnicy zapłacą.

19:51, 2025-05-29

0%