Po ponad dwóch dekadach przerwy do użytku pasażerskiego wraca linia kolejowa między Gołańczą a Panigrodzem. 12 czerwca 2025 roku podpisano umowę na realizację inwestycji obejmującej rewitalizację odcinka o długości 27 km pomiędzy Wągrowcem a granicą województwa wielkopolskiego. Projekt opiewa na kwotę blisko 200 mln zł netto (około 220 mln zł brutto) i jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021–2027. Wykonawcą inwestycji została firma PORR S.A.
Nowe połączenie ma istotne znaczenie strategiczne, ponieważ może stanowić alternatywny ciąg kolejowy między Poznaniem a Bydgoszczą, prowadzący przez Sławę Wielkopolską, Wągrowiec, Kcynię i Nakło nad Notecią. Obecnie dominującą trasą jest szlak przez Gniezno i Inowrocław.
– „Rozwój państwa to także konsekwentne niwelowanie wykluczenia komunikacyjnego. Dlatego likwidujemy ‘białe plamy’, które wciąż są widoczne, także na mapie Wielkopolski. Musimy przy tym perspektywicznie myśleć o sieci połączeń. Rewitalizacja ciągu Gołańcz–Panigródz nie tylko przywraca kolej w północno-wschodniej Wielkopolsce, ale otwiera także drogę do przejazdów pociągów między Poznaniem a Bydgoszczą, już nie tylko przez Gniezno i Inowrocław, a przez Wągrowiec, dlatego widzimy tu duży potencjał” – powiedział minister rozwoju i technologii, Krzysztof Paszyk.
Rewitalizacja zakłada budowę nowego torowiska z wykorzystaniem wzmocnionego podłoża, nowych podkładów i szyn. Infrastruktura zostanie przystosowana do przejazdów pasażerskich z prędkością do 120 km/h i towarowych – do 80 km/h. Modernizacji poddanych zostanie sześć istniejących przystanków: Roszkowo, Kobylec, Grylewo, Laskownica, Gołańcz i Panigródz, a także powstanie nowy przystanek w Wągrowcu w rejonie ulicy Rogozińskiej. Wszystkie będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.
– „Modernizacja linii z Wągrowca do granicy województwa jest kolejnym etapem ożywienia ruchu pasażerskiego na tej trasie, który tak intensywnie rozwija się na odcinku Poznań–Wągrowiec i jestem przekonany, że inwestycja ta spowoduje włączenie również społeczności gminy Gołańcz w krwioobieg intensywnych połączeń na trasie z i do Poznania, ale jednocześnie otworzy ‘okno’ do skomunikowania z sąsiednim województwem” – podkreślił wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.
Dla zapewnienia większej przepustowości na trasie przewidziano budowę dwóch nowych mijanek – w Roszkowie Wągrowieckim i Grylewie.
– „Chcemy, aby dostęp do kolei był sprawiedliwy – pasażer ma mieć możliwość skorzystania z niej. To podstawa. Ale równie ważna jest oczekiwana liczba połączeń realizowanych przez przewoźników. Dokładamy starań, by umożliwić im staranne przygotowanie rozkładu jazdy, dlatego w ramach prac stawiamy na nowe ‘mijanki’ w Roszkowie Wągrowieckim i Grylewie, które pozwolą na przejazdy większej liczby składów” – zaznaczył Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A.
Rozpoczęcie robót planowane jest na przełomie czerwca i lipca 2025 roku. Zakończenie inwestycji i przywrócenie pełnego ruchu pasażerskiego przewidziano do końca 2026 roku.
[ZT]43060[/ZT]
[ZT]43057[/ZT]
[ZT]43052[/ZT]
Czy rowerzyści w Kruszwicy przestaną jeździć pod wpływe
Pod wpływem to raz, a dwa to niech wezmą się za tych co jeżdżą nagminnie po chodnikach i przejściach dla pieszych. No jo ale kto ma się wziąć jak w Kruszwicy nie ma policji.
Ikar
06:10, 2025-06-13
"Pochód dziejów" przejdzie ulicami Kruszwicy. Będą utru
I miasto zablokowane, czy ich już doszczętnie powaliło. Dajcie ludziom żyć, dobrze, że coś się dzieje ale niech nie koliduje to z funkcjonowaniem miasta i życiem innych. Jaki pochód dziejów i po kiego wała ?
Ryba
06:07, 2025-06-13
Wszczęto postępowanie administracyjne dotyczące rozbudo
A dlaczego o planowanej budowie biogazowni w Rożniatach przy drodze wojewódzkiej nikt nic nie pisze?
20:47, 2025-06-12
Nowy okres 800 plus ruszył – pieniądze już na kontach
No i to jest info teraz wszystkie maski do kasy zamiast do pracy.
fagot
16:43, 2025-06-12
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz