Zasada działania czujnika
Kierowca może zauważyć, że nieefektywne chłodzenie silnika objawia się wzrostem zużycia paliwa, awarią któregoś z elementów napędu samochodowego lub też spadkiem efektywności pracy samego silnika. Czujnik będzie więc w stanie zaalarmować nas na czas, że chłodzenie silnika nie jest odpowiednie, co być może pomoże nam ustrzec się awarii.
Czujniki tego typu są tak naprawdę elementami niewielkich rozmiarów, które posiadają wbudowany sensor. Taki czujnik znajduje się w chłodziwie i jest podłączony do sterownika silnika ECU. Poprzez fakt zanurzenia go w chłodziwie, może on na bieżąco śledzić i odczytywać jego temperaturę. Ze względu na jego podłączenie do sterownika- informacje mogą być zbierane na bieżąco, a kierowca może zostać zaalarmowany na czas, kiedy temperatura drastycznie się zmieni. To współczynniki temperaturowe decydują o tym, jaki będzie przebieg sygnału napięciowego. Ten może być mniejszy lub większy- wszystko zależy od tego, jaką temperaturę przyjmie czynnik w układzie chłodzącym. Zadaniem czujnika jest analiza wielkości wejściowych na sygnały napięciowe, które pojawiają się w momencie pracy silnika. Możemy wyróżnić dwa rodzaje czujników temperatury płynu chłodzącego:
Czujnik z ujemnym współczynnikiem temperatury- w momencie, kiedy temperatura płynu chłodzącego wzrasta, rezystencja czujnika spada. Tego rodzaju czujniki są o tyle popularniejsze, że obecnie znacznie częściej instaluje się je w nowych samochodach.
Czujnik z dodatnim współczynnikiem temperatury- wraz ze wzrostem temperatury płynu chłodzącego wzrasta też temperatura sondowana przez czujnik.
W jaki sposób można sprawdzić działanie takiego czujnika?
Ewentualna awaria tego elementu zostanie zanotowana w samym sterowniku ECU. Można więc podłączyć komputer pokładowy do skanera diagnostycznego. Warto też sprawdzić stan techniczny przewodów, które bezpośrednio do niego prowadzą, a także ewentualne oznaki korozji. Poprawną pracę czujnika można także diagnozować poprzez:
Zastosowanie miernika uniwersalnego- miernik podpinamy do zacisku masy i do przewodu zasilającego. Wraz ze wzrostem temperatury w układzie chłodzenia powinniśmy wyraźnie zaobserwować, że wzrasta wielkość napięcia sygnałowego. Wskazywane wartości warto zestawić z przykładowymi zakresami temperatur dla konkretnych czujników. W taki sposób można też ocenić, czy może sam sterownik nie został uszkodzony- w takim przypadku pomimo, że napięcie sygnałowe jest poprawne, wskazane na komputerze wartości nie będą tożsame albo też w ogóle nie będą się zmieniać.
Pomiar oscyloskopem- wykonuje się go na takiej samej zasadzie, co do pomiaru z wykorzystaniem miernika uniwersalnego.
Pomiar diagnoskopem- specjalny element diagnostyczny podłącza się do gniazda w komorze silnika. Porównuje się rejestrowane odczyty z wartościami wzorcowymi.
Co może świadczyć o uszkodzeniu czujnika temperatury płynu chłodzącego?
Są pewne istotne przesłanki, które mogą skłonić nas do przeprowadzania pogłębionej diagnostyki działania czujnika. Kiedy pojawią się charakterystyczne awarie w naszym pojeździe- może to być znak, że czujnik wymaga wymiany na nowy. Raczej nie praktykuje się jego naprawy. Cena wymiany tego elementu jest uzależniona od konkretnej marki samochodu.
Przede wszystkim, trzeba mieć na uwadze, że problemy z poprawnym działaniem pojazdu, które są związane z awarią czujnika, często są tożsame z problemami, jakie pojawiają się w przypadku awarii wielu innych elementów. Dlatego też diagnoza wcale nie jest taka prosta, aby móc z miejsca jednoznacznie stwierdzić, że chodzi tutaj właśnie o ten czujnik. W szczególności jednak jego awarię można rozpoznać po następujących kwestiach:
Silnik nie pracuje prawidłowo, przegrzewa się lub wręcz przeciwnie- mamy problem z odpaleniem pojazdu nawet wtedy, kiedy silnik jest już rozgrzany. Naszą uwagę powinien zwrócić także fakt, że silnik pracuje nierównomiernie, podczas jazdy spadają jego obroty, obserwujemy też większe niż zazwyczaj zużycie paliwa.
Silnik może tez wydawać nietypowe odgłosy wskazujące na awarię.
Możemy zaobserwować zapalenie się specjalnej kontrolki na desce rozdzielczej- tej, która bezpośrednio odnosi się do samego czujnika temperatury płynu chłodzącego.
Czujnik temperatury płynu chłodzącego jest elementem niewielkim, niepozornym, ale bardzo istotnym dla prawidłowej pracy całej jednostki napędowej. Nieodpowiednio działający czujnik czy też zepsuty sterownik może spowodować problemy z wieloma innymi elementami pojazdu, w tym przede wszystkim z samym silnikiem. Nie wiedząc dokładnie, w jaki sposób sprawdzić poprawne działanie czujnika- udajmy się do mechanika. Tym bardziej, jeśli pojazd zachowuje się inaczej niż dotychczas, a jednocześnie wiemy, że problem jest związany z silnikiem oraz układem chłodzenia.
Źródła informacji:
https://autoexpert.pl/artykuly/diagnozowanie-czujnikow-temperatury