Zamknij

Do Kruszwicy przyjechał pociąg historyczny z lat 70. Zrobiło się jak dawniej!

15:12, 02.03.2024 PB, fot. Kruszwica Moim Okiem Aktualizacja: 15:29, 02.03.2024
Skomentuj

Projekt "Regionalista" ożywia kolejową przeszłość Kujaw.

Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Transportu Publicznego zorganizowało dzisiaj kolejową podróż w czasie dla miłośników kolei i komunikacji miejskiej. W ramach projektu "Regionalista", entuzjaści transportu mieli okazję wziąć udział w dwudniowej podróży po Kujawach, korzystając z zabytkowego pociągu oraz historycznych autobusów marki Ikarus.

Wydarzenie, zrealizowane we współpracy z przewoźnikiem Cargo Master z Torunia, firmą Migro, oraz Morvi, również z Torunia, przyciągnęło uwagę szerokiego grona pasjonatów. Turystyczny pociąg z lat 70. XX wieku, który został wykorzystany podczas wydarzenia, stanowił główną atrakcję, zwłaszcza dla mieszkańców miejscowości takich jak Kruszwica. Regularny transport kolejowy nie dociera tutaj ponad 20 lat.

[FOTORELACJA]3688[/FOTORELACJA]

Podczas podróży, uczestnicy mieli okazję odwiedzić szereg znaczących miejscowości w regionie, w tym Toruń Północny, Olek, Inowrocław Chemia, Pakość, Wapienno, Bydgoszcz Emilianowo, Prądy, Bydgoszcz Fordon oraz Ostromecko. Każda z tych stacji była nie tylko okazją do poznania historii lokalnego transportu, ale również stanowiła szansę na podziwianie krajobrazu Kujaw.

Projekt "Regionalista" nie ograniczał się jedynie do podróży pociągiem. Uczestnicy mieli również możliwość przejażdżki zabytkowymi autobusami Ikarus, co było dodatkowym atutem dla bydgoskich miłośników komunikacji miejskiej. Inicjatywa ta pokazała, jak ważna jest pamięć o historii transportu publicznego oraz jak duże zainteresowanie może wzbudzić łączenie tradycji z nowoczesnością. 

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Historia Linii Kolejowej Nr 231: Od Inowrocławia do Strzelna

Linia kolejowa nr 231, łącząca Inowrocław z Kruszwicą i Strzelnem, jest przykładem infrastruktury kolejowej o bogatej historii, która przez lata ulegała zmianom, odzwierciedlając rozwój technologiczny oraz zmieniające się potrzeby transportowe regionu.

Linia ta została otwarta w kilku etapach, rozpoczynając od otwarcia linii towarowej Inowrocław Rąbinek - Inowrocław Mątwy w dniu 1 września 1882 roku. To początkowe otwarcie zapoczątkowało rozwój kolejowego transportu towarowego w regionie. Następnie, 1 stycznia 1889 roku, nastąpiło otwarcie linii pasażerskiej na tym samym odcinku, wraz z rozszerzeniem do Kruszwicy, co znacząco poprawiło dostępność komunikacyjną dla mieszkańców tych obszarów.

Rozbudowa kontynuowana była w kolejnych latach, gdzie 15 października 1892 roku otwarto linię Mogilno - Strzelno, a 1 października 1908 roku doprowadzono linię z Kruszwicy do Strzelna, tworząc połączenie kolejowe między wymienionymi miejscowościami.

Rok 1965 przyniósł budowę nowego budynku dworca w Kruszwicy, co było inwestycją mającą na celu poprawę warunków obsługi podróżnych. Jednakże, w drugiej połowie XX wieku, linia zaczęła stopniowo tracić na znaczeniu. W 1996 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinek Kruszwica - Mogilno, a kilka miesięcy później zakończono również obsługę ruchu towarowego na tym odcinku. W 1997 roku zlikwidowano ruch pasażerski na odcinku Inowrocław Rąbinek - Kruszwica, co dodatkowo ograniczyło funkcjonalność linii.

W latach 1997-2003 nastąpiły dalsze zaniedbania infrastruktury, w tym zaasfaltowanie przejazdu w Polanowicach i kradzieże torów, co uczyniło odcinek Kruszwica - Strzelno nieprzejezdnym. Decyzja o likwidacji odcinka pomiędzy Kruszwicą a Mogilnem, podjęta 26 kwietnia 2004 roku, oraz późniejsze prace związane z modernizacją drogi Toruń - Poznań w 2006 roku, które doprowadziły do wycięcia odcinka torów, zakończyły istnienie ciągłego połączenia kolejowego między Strzelnem a Mogilnem.

Ostatnie lata przyniosły kolejne wyzwania dla linii nr 231, w tym przecięcie jej trasy przez budowaną obwodnicę Mogilna w latach 2010-2011. Dziś linia kolejowa nr 231, mimo swojej bogatej historii, stanowi przykład infrastruktury, która przez lata zmagała się z wyzwaniami adaptacji do zmieniających się warunków i potrzeb transportowych regionu.

Z długością 55,33 km, linia ta przeszła przez wiele etapów rozwoju, odzwierciedlając zarówno technologiczny postęp, jak i zmieniające się priorytety w zakresie transportu. Pomimo swojej zmiennej fortuny, historia linii kolejowej nr 231 pozostaje ważnym rozdziałem w historii transportu kolejowego w Polsce.

[POGODA]1709389291794[/POGODA]

[ZT]30384[/ZT]

 

Autorzy kanału "Stacja Wspomnienia" w połowie lutego udostępnili archiwalny materiał z sieci Kujawskich Kolei Dojazdowych czyli Kruszwicką Kolej Wąskotorową. Kto ją jeszcze pamięta? Zapraszamy do ciekawych wspomnień.

Wąskotorówka typowo cukrownicza, przez 121 lat transportowała buraki cukrowe z wielu ładowni na kilku własnych liniach. Z biegiem czasu ten środek transportu został wyeliminowany. Jednak autorzy kanału przygotowali dla swoich widzów materiał pełen archiwalnych fragmentów z działalności kolei.

- Podczas ponad 10 dekad funkcjonowania, kruszwicka ciuchcia prowadziła również ruch osobowy oraz wielotowarowy, a w trakcie I wojny światowej przejęta przez wojsko, pełniła funkcje militarne. Ostatnia kampania w kruszwickiej cukrowni z wykorzystaniem kolei zakładowej odbyła się w 2002 roku. W 2003 na szlak do Piotrkowa wyruszył  ostatni pociąg, za pomocą którego dokonano ostatecznej rozbiórki - informują autorzy.

W filmie zobaczymy ruch na trasie Piotrków Kujawski-Kruszwica w ramach przedostatniej kampanii buraczanej z 2001 roku. Jak podają autorzy warto zwrócić uwagę m.in. na ręczny przeładunek wysłodków na stacji Piotrków Kujawski Wąsk. (znajdujący się na linii PKP - 0:58)  oraz wagę nr 5 w cukrowni Kruszwica (9:34)

[ALERT]1614695723362[/ALERT]

[ZT]15176[/ZT]

(PB, fot. Kruszwica Moim Okiem)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

BIEDAKBIEDAK

0 0

LEPIEJ PÓŹNIEJ NIŻ WCALE. POWINNY BYĆ REGULARNE POŁĄCZENIA. SZKODA ŻE POCIĄGI PRZESTAŁY JEŹDZIĆ . AUTOBUS DOBRY POMYSŁ ALE CZASEM SĄ OPÓŹNIENIA. POCIĄG TO CO INNEGO NIE MA KORKÓW JEDZIE DO CELU. 10:01, 03.03.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%