Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Ostre zmiany na drogach. Takie kary czekają kierowców od przyszłego roku

Źródło: autokult.pl 14:00, 04.12.2025
Skomentuj Fot. Mirosław Amonowicz / siecportali.pl Fot. Mirosław Amonowicz / siecportali.pl

W Polsce szykuje się duża przebudowa przepisów drogowych. W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację, która wprowadzi nowe obowiązki i zupełnie inne zasady dla kierowców – także tych najmłodszych.

Jak podaje portal autokult.pl, 2 grudnia w Dzienniku Ustaw pojawiła się obszerna nowelizacja przepisów drogowych. Jej część zaczęła obowiązywać już następnego dnia. Kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać z buspasów aż do końca 2027 r., a od 3 grudnia buspasy otwarto również dla zespołów ratownictwa medycznego.

Tego samego dnia wprowadzono jeszcze jedną ważną zmianę: egzaminy na prawo jazdy kategorii C, C+E i T mogą odbywać się także w miastach, które nie są wojewódzkimi ani miastami na prawach powiatu. Do tej pory było to zarezerwowane wyłącznie dla kategorii lżejszych, takich jak AM, A1, A2, A, B1 i B.

Co wejdzie w życie w grudniu 2025 roku?

Kolejne zmiany pojawią się 17 grudnia. Od tego dnia szkolenia dla kierowców wykonujących przewóz drogowy mogą prowadzić branżowe centra umiejętności. To nowa ścieżka, która ma skrócić kolejki i ułatwić zdobywanie kwalifikacji zawodowych.

Przełom nastąpi w marcu 2026 roku

Prawdziwe trzęsienie ziemi nadejdzie 3 marca 2026 r. Wtedy zmieni się kilka fundamentalnych zasad.

Wprowadzone zostanie zatrzymanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h także poza terenem zabudowanym, ale tylko na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych. To oznacza, że dotychczasowa sankcja będzie obowiązywała nie tylko w miastach.

Zmieni się również minimalny wiek uprawniający do uzyskania prawa jazdy kategorii B. Od marca nastolatkowie będą mogli zdobyć takie uprawnienia po ukończeniu 17. roku życia – ale tylko za zgodą rodziców i wyłącznie do użytku na terenie Polski.

Pojawi się też zupełnie nowy okres próbny dla świeżych kierowców. Dorośli będą objęci dwuletnim okresem, natomiast młodsi – trzyletnim, choć nie dłużej niż do ukończenia 20. roku życia. W tym czasie obowiązywać będzie całkowity zakaz prowadzenia pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Przekroczenie 12 punktów karnych oznacza obowiązkowe szkolenie z zagrożeń drogowych.

Dodatkowo młodzi kierowcy, którzy nie ukończyli 18 lat, nie będą mogli przewozić niepełnoletnich pasażerów bez obecności osoby dorosłej – trzeźwej, z co najmniej pięcioletnim doświadczeniem za kierownicą. Taki „opiekun” będzie musiał podróżować z 17-latkiem przez pierwsze pół roku lub do czasu ukończenia przez niego 18 lat.

Marcowe zmiany obejmą także hulajnogi i urządzenia transportu osobistego – kierować nimi będzie można dopiero od 13. roku życia, a nie od 10., jak dotychczas. Zwiększony zostanie również limit prędkości dla ciągników i zestawów z przyczepami – z 30 do 40 km/h.

Co zmieni się latem 2026 roku?

3 czerwca 2026 r. wejdą kolejne obowiązki, które szczególnie odczują młodsi użytkownicy jednośladów i hulajnóg. Wprowadzony zostanie obowiązek jazdy w kasku dla osób poniżej 16. roku życia korzystających z rowerów elektrycznych, hulajnóg i UTO. Opiekun dziecka, które złamie ten nakaz, zapłaci grzywnę w wysokości 100 zł.

Dzieci przewożone w fotelikach rowerowych lub dodatkowych siodełkach – do ukończenia 7 lat – również będą musiały mieć kaski. Wyjątkiem są przyczepki rowerowe wyposażone fabrycznie w pasy bezpieczeństwa.

Zmieni się także system redukcji punktów karnych. Udział w płatnym szkoleniu nie pozwoli już „wyzerować” części przewinień – przede wszystkim tych najpoważniejszych. Lista wykroczeń, których nie będzie można w ten sposób skasować, pojawi się w osobnym dokumencie.

Wrzesień 2026 roku przyniesie ostatni etap reformy

Od 3 września 2026 r. zmieni się również minimalny wiek uprawniający do prowadzenia pojazdów kategorii D i D1 – zarówno z przyczepami, jak i bez nich. Najmłodsi kierowcy będą mogli prowadzić autobusy już od 18 lub 20 lat, ale tylko w określonych warunkach i na konkretnych trasach, przede wszystkim tych krajowych.

W niektórych sytuacjach minimalny wiek pozostanie na poziomie 21 lat.

(Źródło: autokult.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%