Zamknij

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury w sprawie drogi ekspresowej VIA POMERANIA

08:51, 01.03.2025 Aktualizacja: 08:57, 01.03.2025
Skomentuj

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło stanowisko dotyczące planów budowy drogi ekspresowej VIA POMERANIA, które zostało podpisane przez wiceministra Stanisława Bukowca 27 lutego 2025 r. i opublikowane następnego dnia na stronach Sejmu RP. Odpowiedź została udzielona w związku z interpelacją posła Łukasza Schreibera.

O najnowszym stanowisku ministerstwa informuje naszą redakcję radny sejmiku Jarosław Wenderlich. Z treści dokumentu wynika, że priorytetem w polityce infrastrukturalnej pozostaje realizacja aktualnych projektów Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., w ramach którego przewidziano środki na poziomie 302,1 mld zł. Ministerstwo wskazuje, że w regionie Pomorza Środkowego funkcjonują już drogi ekspresowe S6, S10 i S11, a dodatkowe inwestycje koncentrują się na przebudowie istniejących tras i budowie obwodnic.

W odpowiedzi nie odniesiono się do kwestii przedłużenia trasy do Inowrocławia i Konina, o co pytał poseł Schreiber. Ministerstwo zaznaczyło jednak, że monitoruje natężenie ruchu drogowego oraz prowadzi analizy dotyczące efektywności istniejącej infrastruktury. Zaznaczono również, że decyzje dotyczące nowych inwestycji będą uzależnione od wyników prac specjalnego zespołu powołanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej, który ocenia infrastrukturę Pomorza Środkowego pod kątem obronności kraju.

Jednocześnie, wsparcie dla koncepcji budowy drogi VIA POMERANIA wyraziły Rada Powiatu Bydgoskiego oraz Rada Miasta Ustka, które 26 lutego 2025 r. przyjęły stanowiska popierające realizację trasy w wariancie Ustka – Słupsk – Bydgoszcz – Inowrocław.

Ministerstwo nie podjęło jednoznacznej decyzji w sprawie realizacji nowej drogi ekspresowej, wskazując na konieczność dalszych analiz oraz priorytetowe traktowanie obecnie realizowanych inwestycji drogowych.

[ZT]40051[/ZT]

[ZT]40050[/ZT]

Pan

Szymon Hołownia

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej

 

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na interpelację nr 7426 Posła na Sejm RP Pana Łukasza Schreibera, w sprawie koncepcji budowy nowej drogi ekspresowej w relacji Ustka – Słupsk – Bytów – Chojnice – Tuchola – Bydgoszcz (w wariantach do Inowrocławia, Konina, Kalisza), przekazanej do Prezesa Rady Ministrów dnia 20 stycznia 2025 r., w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej, przedstawiam poniżej informacje w sprawie.

Docelowa sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce została określona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 741, z późn. zm.). Wyznaczone przez Radę Ministrów cele dotyczące budowy nowych ciągów autostrad i dróg ekspresowych ujęte zostały w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), na realizację którego przewidziano środki Krajowego Funduszu Drogowego na poziomie 302,1 mld zł.

Obecny układ autostrad i dróg ekspresowych w rejonie Pomorza Środkowego obejmuje ciągi dróg ekspresowych S6 i S10 w układzie wschód – zachód oraz S11 w układzie północ – południe. Droga ekspresowa S6 biegnąca od Szczecina do Trójmiasta znajduje się na końcowym etapie realizacji. Pozostające w realizacji odcinki pomiędzy Koszalinem a Bożepolem Wielkim zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. i w 2026 r. Łączne koszty (od 2015 r.) budowy drogi ekspresowej S6 to ok. 14 mld zł. Rozpoczęła się również budowa brakujących odcinków drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo i S10 od Stargardu do Piły oraz drogi S11 od Bobolic do Szczecinka.

Równocześnie w korytarzu postulowanej nowej drogi ekspresowej Ustka – Bydgoszcz podejmowane są działania na istniejącej sieci dróg krajowych niższych klas polegające na przebudowie istniejących ciągów drogowych w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. lub też budowy obwodnic w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030 i ww. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

W kwietniu 2024 r. zakończyła się rozbudowa trzynastokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 21 Ustka – Słupsk, której koszt wyniósł ok. 190 mln zł. Planowana jest również budowa obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla tej inwestycji, a zakładany koszt budowy to ok. 290 mln zł.

Trwają również prace związane z rozbudową drogi krajowej nr 25 na prawie dziesięciokilometrowym odcinku od Człuchowa do granicy województwa, której koszt wynosi ok. 143 mln zł. Kontynuowana jest kompleksowa rozbudowa tej drogi w ramach siedmiu zadań na ponad 37 km odcinku od granicy województwa do Bydgoszczy. Łączny koszt powyższych zadań to ponad 640 mln zł. Równocześnie planowana jest budowa obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25 oraz obwodnica Człuchowa w ciągu drogi krajowej nr 22 i nr 25.

Dla budowy obwodnicy Sępólna Krajeńskiego o długości 6,4 km podpisana została umowa na realizację. Zakładany koszt budowy tej inwestycji to ok. 190 mln zł. Budowa obwodnicy Kamienia Krajeńskiego o długości 2,5 km również znajduje się na etapie realizacji. Zakładany koszt budowy tej obwodnicy to ok. 90 mln zł. Dla obwodnicy Człuchowa w ciągu drogi krajowej nr 22 i 25 o długości 22,2 km trwają prace przygotowawcze. Zakładany koszt budowy to ok. 500 mln zł.

W wyniku obecnie podejmowanych intensywnych i kosztownych działań inwestycyjnych powstanie efektywna, przepustowa i bezpieczna infrastruktura drogowa. Powyższe pozwoli na płynny ruch pojazdów, w tym pojazdów o charakterze militarnym, przyczyni się do sprawniejszego transportu towarów, szybszych i bezpieczniejszych podróży, poprawy jakości życia społeczeństwa, zmniejszenia ryzyka wypadków, łatwiejszego dostępu do usług, rozwoju gospodarczego regionów oraz turystyki.

W zakresie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) informuję, że proces rewizji rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej został zapoczątkowany w 2019 r. i zakończył się w pierwszej połowie 2024 r. Efektem rewizji jest nowe rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z dnia 13 czerwca 2024 r.

Odnosząc się do kwestii natężenia ruchu informuję, że natężenia ruchu na sieci dróg krajowych są na bieżąco monitorowane. W cyklu pięcioletnim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonuje Generalne Pomiary Ruchu (GPR).

Jednocześnie informuję, że decyzją Ministra Obrony Narodowej został powołany Zespół ds. opracowania „Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”, którego celem jest opracowanie spójnej koncepcji wykorzystania Pomorza Środkowego do szybkiego przyjęcia wojsk sojuszniczych oraz ich efektywnego rozmieszczenia na terenie kraju.

Z poważaniem

Dokument podpisany elektronicznie przez:

z upoważnienia Ministra Infrastruktury

Stanisław Bukowiec

Sekretarz Stanu

[ZT]40021[/ZT]

[ZT]40030[/ZT]

[ZT]40011[/ZT]

(MP, fot. pixabay)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%