Sieci handlowe wyraźnie zmieniają strategie. W pierwszym półroczu 2025 roku liczba promocji wzrosła o 14,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Sklepy zorganizowały blisko 620 tys. akcji promocyjnych – wynika z najnowszej analizy rynku przeprowadzonej przez Hiper-Com Poland, Grupę Blix i UCE Research.
Eksperci przeanalizowali ponad 8 tys. gazetek handlowych i 1,2 mln promocji obejmujących osiem największych formatów detalicznych. Z danych wynika, że roczna dynamika wzrostu promocji przyspiesza – w całym 2024 roku wyniosła 12,5%, a w I połowie 2024 r. – 9%. Obecnie trend przybrał jeszcze bardziej na sile.
Wojna cenowa i spadająca inflacja
Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix podkreśla, że na tak dynamiczny wzrost wpływ miało kilka czynników. Najważniejszymi są wciąż trwająca wojna cenowa między dyskontami oraz spadek inflacji. – Dziś sama obniżka cen to za mało. Liczy się wrażenie najtańszego koszyka. W warunkach niższej inflacji promocje znów stają się kluczowym narzędziem walki o klienta – wyjaśnia.
Według Hiper-Com Poland, agresywne działania dyskontów mogą odpowiadać nawet za 25–30% tegorocznego wzrostu liczby promocji. W latach 2021–2023 sieci były ostrożniejsze – ograniczały promocje z powodu wysokich kosztów operacyjnych i niepewności gospodarczej.
– Obecny wzrost to swego rodzaju odbicie po tamtym czasie – komentuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.
Zmiana strategii i intensyfikacja działań
Dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD, uważa, że rynek detaliczny "odprężył się po szoku covidowym". W efekcie nasiliła się walka cenowa, a sklepy zaczęły modyfikować swoją ofertę. – Sieci ograniczają asortyment, wracają do produktów z wyższej półki i sprzedaży delikatesowej. Jednocześnie rośnie rola promocji i automatyzacji usług – dodaje.
Liderzy i outsiderzy promocji
Największy wzrost promocji zanotowały sieci cash&carry – aż o 37,7% rdr. To efekt odradzającego się popytu w gastronomii, hotelarstwie i usługach. – To nie chwilowy skok, lecz początek długofalowej reorientacji tego formatu na bardziej konkurencyjny model cenowy – uważa Julita Pryzmont.
Wysokie wzrosty odnotowały także:
W przeciwieństwie do tego, drogerie i apteki odnotowały spadek liczby promocji – o 9,6% rdr. Według Marcina Lenkiewicza, to efekt mniejszej elastyczności cenowej, sezonowości sprzedaży leków OTC oraz przeniesienia części promocji do kanałów e-commerce. W tym segmencie rośnie znaczenie programów lojalnościowych i personalizowanych ofert, a mniej inwestuje się w masowe akcje promocyjne.
Stabilność w sektorze DIY
W segmencie sklepów remontowo-budowlanych (DIY) liczba promocji pozostała na poziomie z ubiegłego roku. – To kategoria charakteryzująca się planowanymi zakupami. Sieci DIY nie muszą prowadzić agresywnych wojen cenowych – zauważa Lenkiewicz.
Co dalej?
Eksperci są zgodni: sklepy będą kontynuować ofensywę promocyjną. Nowe strategie obejmują nie tylko zwiększanie liczby promocji, lecz także segmentację oferty, rozwój sprzedaży premium i delikatesowej, a także wdrażanie narzędzi cyfrowych i lojalnościowych.
– Detaliści, szczególnie dyskonty i sklepy convenience, utrzymują dominującą pozycję i napędzają cały sektor. Widać wyraźnie, że wchodzimy w nową erę promocji – podsumowuje dr Faliński.
[ZT]44508[/ZT]
[ZT]44501[/ZT]
Branża na skraju upadku. Rolnicy ostrzegają
Hahaha.Rok temu już było źle to podwyższyli sztucznie cenę cukru do 8 zł ale teraz już Polacy się nie nabiora to zaczyna się płacz i lament. W innych firmach ludzie też tracą pracę a wy sami zatrudniacie rolników w cukrowniach i blokujecie miejsce pracy dla innych.Ale to jest tragedia🤔🤔
Cwreateso
17:04, 2025-08-03
Branża na skraju upadku. Rolnicy ostrzegają
Dokładnie.Po co były im rekordy cukru ?? Jak wiedzieli że nie sprzedadzą i to jeszcze po takich cenach 46 euro za tonę ?? Niemcy już dawno obniżali cenę ?? Ilu ludzi pracuje w centrali ?? 400 osób ?? Dawali sobie premie kierownicy po 200 procent to teraz mają. To jest to samo co PKP Cargo.Sami przejedli biznes a teraz wiele krzyczą.Ludzie odchodzą od cukru a wy jeszcze rekordy robicie dla plantatorów ?? Ile bezsensownych inwestycji za grube pieniądze ?? Tego nie powiecie już tylko że cukierki po 1.50. W prywatnych firmach już dawno by zwolnili tych pseudo patologicznych pracowników którzy tylko improwizują na stanowiskach.
Albea
17:00, 2025-08-03
Nowe stawki za wodę i ścieki w Kruszwicy od 13 sierpnia
Nie dziwię się że coraz więcej płacimy za wodę za moment będzie nam jej brakować wystarczy spojrzeć ile jest studni głębinowych na polach rolników i Wody Polskie tego nie kontrolują
Chłop
06:57, 2025-08-02
Jest konkurs na sekretarza Gminy Kruszwica. Jakie warun
Ciekawe czy Wiesia dała człowieka jako wtykę ale na pewno namaściła swego pisioka.Jednak to zwykła szajka
gryf
17:57, 2025-08-01
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz