Zamknij

Promocji coraz więcej. Sklepy ruszyły do ofensywy

mp, ne 08:27, 04.08.2025 Aktualizacja: 08:27, 04.08.2025
Skomentuj

Sieci handlowe wyraźnie zmieniają strategie. W pierwszym półroczu 2025 roku liczba promocji wzrosła o 14,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Sklepy zorganizowały blisko 620 tys. akcji promocyjnych – wynika z najnowszej analizy rynku przeprowadzonej przez Hiper-Com Poland, Grupę Blix i UCE Research.

Eksperci przeanalizowali ponad 8 tys. gazetek handlowych i 1,2 mln promocji obejmujących osiem największych formatów detalicznych. Z danych wynika, że roczna dynamika wzrostu promocji przyspiesza – w całym 2024 roku wyniosła 12,5%, a w I połowie 2024 r. – 9%. Obecnie trend przybrał jeszcze bardziej na sile.

Wojna cenowa i spadająca inflacja

Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix podkreśla, że na tak dynamiczny wzrost wpływ miało kilka czynników. Najważniejszymi są wciąż trwająca wojna cenowa między dyskontami oraz spadek inflacji. – Dziś sama obniżka cen to za mało. Liczy się wrażenie najtańszego koszyka. W warunkach niższej inflacji promocje znów stają się kluczowym narzędziem walki o klienta – wyjaśnia.

Według Hiper-Com Poland, agresywne działania dyskontów mogą odpowiadać nawet za 25–30% tegorocznego wzrostu liczby promocji. W latach 2021–2023 sieci były ostrożniejsze – ograniczały promocje z powodu wysokich kosztów operacyjnych i niepewności gospodarczej.

– Obecny wzrost to swego rodzaju odbicie po tamtym czasie – komentuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Zmiana strategii i intensyfikacja działań

Dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD, uważa, że rynek detaliczny "odprężył się po szoku covidowym". W efekcie nasiliła się walka cenowa, a sklepy zaczęły modyfikować swoją ofertę. – Sieci ograniczają asortyment, wracają do produktów z wyższej półki i sprzedaży delikatesowej. Jednocześnie rośnie rola promocji i automatyzacji usług – dodaje.

Liderzy i outsiderzy promocji

Największy wzrost promocji zanotowały sieci cash&carry – aż o 37,7% rdr. To efekt odradzającego się popytu w gastronomii, hotelarstwie i usługach. – To nie chwilowy skok, lecz początek długofalowej reorientacji tego formatu na bardziej konkurencyjny model cenowy – uważa Julita Pryzmont.

Wysokie wzrosty odnotowały także:

  • dyskonty – 18,5%,
  • sklepy convenience – 17,4%,
  • hipermarkety – 15,9%,
  • sklepy RTV-AGD – 11,5%,
  • supermarkety – 9%.

W przeciwieństwie do tego, drogerie i apteki odnotowały spadek liczby promocji – o 9,6% rdr. Według Marcina Lenkiewicza, to efekt mniejszej elastyczności cenowej, sezonowości sprzedaży leków OTC oraz przeniesienia części promocji do kanałów e-commerce. W tym segmencie rośnie znaczenie programów lojalnościowych i personalizowanych ofert, a mniej inwestuje się w masowe akcje promocyjne.

Stabilność w sektorze DIY

W segmencie sklepów remontowo-budowlanych (DIY) liczba promocji pozostała na poziomie z ubiegłego roku. – To kategoria charakteryzująca się planowanymi zakupami. Sieci DIY nie muszą prowadzić agresywnych wojen cenowych – zauważa Lenkiewicz.

Co dalej?

Eksperci są zgodni: sklepy będą kontynuować ofensywę promocyjną. Nowe strategie obejmują nie tylko zwiększanie liczby promocji, lecz także segmentację oferty, rozwój sprzedaży premium i delikatesowej, a także wdrażanie narzędzi cyfrowych i lojalnościowych.

– Detaliści, szczególnie dyskonty i sklepy convenience, utrzymują dominującą pozycję i napędzają cały sektor. Widać wyraźnie, że wchodzimy w nową erę promocji – podsumowuje dr Faliński.

[ZT]44508[/ZT]

[ZT]44501[/ZT]

(mp, ne)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Branża na skraju upadku. Rolnicy ostrzegają

Hahaha.Rok temu już było źle to podwyższyli sztucznie cenę cukru do 8 zł ale teraz już Polacy się nie nabiora to zaczyna się płacz i lament. W innych firmach ludzie też tracą pracę a wy sami zatrudniacie rolników w cukrowniach i blokujecie miejsce pracy dla innych.Ale to jest tragedia🤔🤔

Cwreateso

17:04, 2025-08-03

Branża na skraju upadku. Rolnicy ostrzegają

Dokładnie.Po co były im rekordy cukru ?? Jak wiedzieli że nie sprzedadzą i to jeszcze po takich cenach 46 euro za tonę ?? Niemcy już dawno obniżali cenę ?? Ilu ludzi pracuje w centrali ?? 400 osób ?? Dawali sobie premie kierownicy po 200 procent to teraz mają. To jest to samo co PKP Cargo.Sami przejedli biznes a teraz wiele krzyczą.Ludzie odchodzą od cukru a wy jeszcze rekordy robicie dla plantatorów ?? Ile bezsensownych inwestycji za grube pieniądze ?? Tego nie powiecie już tylko że cukierki po 1.50. W prywatnych firmach już dawno by zwolnili tych pseudo patologicznych pracowników którzy tylko improwizują na stanowiskach.

Albea

17:00, 2025-08-03

Nowe stawki za wodę i ścieki w Kruszwicy od 13 sierpnia

Nie dziwię się że coraz więcej płacimy za wodę za moment będzie nam jej brakować wystarczy spojrzeć ile jest studni głębinowych na polach rolników i Wody Polskie tego nie kontrolują

Chłop

06:57, 2025-08-02

Jest konkurs na sekretarza Gminy Kruszwica. Jakie warun

Ciekawe czy Wiesia dała człowieka jako wtykę ale na pewno namaściła swego pisioka.Jednak to zwykła szajka

gryf

17:57, 2025-08-01

0%