Zamknij

Nowe Sygnały: Spora garść informacji o kampanii cukrowniczej w Kruszwicy 

18:58, 06.10.2020 pb, Nowe Sygnały 2004 Aktualizacja: 18:59, 06.10.2020
Skomentuj

W materiale z 2004 roku, na łamach Nowych Sygnałów pojawiła się informacja na temat kampanii cukrowniczej. Tygodnik kolejowy  publikował m.in. informacje na temat transportu kolejowego, który do Kruszwicy docierał.

Materiał prasowy przypomina, że zwożenie buraków w latach wcześniejszych na wielu wąskotorówkach PKP oraz licznych kolejach cukrowniczych. W 2004 roku wąskotorowe pociągi "broniły się" już tylko na Kujawach.  Materiał poświęcony m.in. kampanii w Kruszwicy przygotowali na łamach "Nowych Sygnałów", Marek Barszcz oraz Michał Zajfert.

- W tym tradycyjnie rolniczym regionie istnieje wiele cukrowni, a trzy z nich korzystają nadal z usług kolei wąskotorowych szerokości 750 mm - pisali 16 lat temu autorzy.

W 2004 roku Cukrownia "Kruszwica" do transportu buraków wykorzystywała swoją kolej. Jej sieć miała 57 km i była skromną pozostałością imponującej i liczącej niegdyś ponad 300 km sieci na Kujawach. 

- Na obecną sieć kolei składają się linie do Piotrkowa Kujawskiego, Nowej Wsi i Zakrzewa. W Piotrkowie Kujawskim i Nowej Wsi znajdują się duże płace składowe, skąd w ciągu trzech miesięcy wywożone są dziesiątki ton buraków - czytamy w archiwalnym artykule.

16 lat temu kampania buraczana była prowadzona lokomotywami Wls150, rumuńskimi Lyd2 i jedną Lxd2. Jak podali autorzy, na uwagę zasługiwała linia do Zakrzewa, gdzie ruch był niewielki.

- Załadunek odbywa się na ładowniach bezpośrednio z przyczep samochodowych. Ze względu na lekki tor w tym kierunku kursują wyłącznie lokomotywy Wls150 i niewielkie, pamiętające często przełom wieków, wagony węglarski zarówno 2-osiowe, jak i 4-osiowe - pisali autorzy.

Kurier Kolejowy – ukazujący się od 2010 tygodnik kolejowy (od stycznia 2013 dwutygodnik), będący kontynuacją wydawanego od 1945 przez ówczesny Związek Zawodowy Pracowników Kolejowych PRL „Kolejarza Związkowca”, od 1950 pod tytułem „Sygnały”. W 1956 tygodnik został przejęty przez Wydawnictwa Komunikacji, które w 1961 przekształciły się w Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. W latach 1992–2004 był wydawany przez KOW jako tygodnik „Nowe Sygnały”, w okresie 2005-2010 pod tytułem „Kurier PKP”[1]. Przez szereg lat Kurier... publikowała spółka KOW media&marketing Sp. z o.o., obecnie Kurier Kolejowy Sp. z o.o. 

Poniżej cały artykuł.

[DAWNY]1602003440646[/DAWNY]

(pb, Nowe Sygnały 2004)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

MaxMax

4 1

To były czasy kolejka z burakami. Tak powinno być do dziś tylko wagony i tory zmodernizować. Tiry nie rozjeżdżały by naszych dróg podczas kampanii. Ale jakieś mądre kwadratowe łby stwierdziły ,że się nie opłaca. 19:41, 06.10.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%