Materiał prasowy przypomina, że zwożenie buraków w latach wcześniejszych na wielu wąskotorówkach PKP oraz licznych kolejach cukrowniczych. W 2004 roku wąskotorowe pociągi "broniły się" już tylko na Kujawach. Materiał poświęcony m.in. kampanii w Kruszwicy przygotowali na łamach "Nowych Sygnałów", Marek Barszcz oraz Michał Zajfert.
- W tym tradycyjnie rolniczym regionie istnieje wiele cukrowni, a trzy z nich korzystają nadal z usług kolei wąskotorowych szerokości 750 mm - pisali 16 lat temu autorzy.
W 2004 roku Cukrownia "Kruszwica" do transportu buraków wykorzystywała swoją kolej. Jej sieć miała 57 km i była skromną pozostałością imponującej i liczącej niegdyś ponad 300 km sieci na Kujawach.
- Na obecną sieć kolei składają się linie do Piotrkowa Kujawskiego, Nowej Wsi i Zakrzewa. W Piotrkowie Kujawskim i Nowej Wsi znajdują się duże płace składowe, skąd w ciągu trzech miesięcy wywożone są dziesiątki ton buraków - czytamy w archiwalnym artykule.
16 lat temu kampania buraczana była prowadzona lokomotywami Wls150, rumuńskimi Lyd2 i jedną Lxd2. Jak podali autorzy, na uwagę zasługiwała linia do Zakrzewa, gdzie ruch był niewielki.
- Załadunek odbywa się na ładowniach bezpośrednio z przyczep samochodowych. Ze względu na lekki tor w tym kierunku kursują wyłącznie lokomotywy Wls150 i niewielkie, pamiętające często przełom wieków, wagony węglarski zarówno 2-osiowe, jak i 4-osiowe - pisali autorzy.
Kurier Kolejowy – ukazujący się od 2010 tygodnik kolejowy (od stycznia 2013 dwutygodnik), będący kontynuacją wydawanego od 1945 przez ówczesny Związek Zawodowy Pracowników Kolejowych PRL „Kolejarza Związkowca”, od 1950 pod tytułem „Sygnały”. W 1956 tygodnik został przejęty przez Wydawnictwa Komunikacji, które w 1961 przekształciły się w Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. W latach 1992–2004 był wydawany przez KOW jako tygodnik „Nowe Sygnały”, w okresie 2005-2010 pod tytułem „Kurier PKP”[1]. Przez szereg lat Kurier... publikowała spółka KOW media&marketing Sp. z o.o., obecnie Kurier Kolejowy Sp. z o.o.
Poniżej cały artykuł.
[DAWNY]1602003440646[/DAWNY]
Max19:41, 06.10.2020
4 1
To były czasy kolejka z burakami. Tak powinno być do dziś tylko wagony i tory zmodernizować. Tiry nie rozjeżdżały by naszych dróg podczas kampanii. Ale jakieś mądre kwadratowe łby stwierdziły ,że się nie opłaca. 19:41, 06.10.2020