Choć w materiale nie podana jest data zrealizowania nagrania z poprzedniego filmu udostępnionego na kanale, możemy oszacować, że podróż odbyła się na początku lat 90. XX wieku (prawdopodobnie rok 1994). Materiał archiwalny dokumentuje przejazd przez wielkopolskie i kujawskie miejscowości.
Autor podróży wąskotorówką wita czytelników w drugiej części swojej przygody, która tym razem przenosi go w serce Kujaw.
Pokryte gęstą siecią kolejek wąskotorowych Kujawy, zarówno publicznych, jak i służących lokalnym potrzebom, prezentowały się bajecznie. Nasza stacja docelowa, Sompolno, stanowiła kluczowy punkt tej sieci, nazywana często "kujawskim Mügeln".
[ZT]17538[/ZT]
[ZT]15222[/ZT]
Podróżując, autor przejechał przez dawną stację graniczną Anastazewo, wkraczając na trasę Konin Wąskotorowy - Anastazewo. Ta linia, uruchomiona w 1912 roku, odgrywała ważną rolę w sieci lokalnej, początkowo zbudowana z rozstawem torów 750 mm, zmieniona na 600 mm podczas I wojny światowej, a w latach pięćdziesiątych XX wieku ponownie przywrócona do rozstawu 750 mm.
Kolejne etapy podróży prowadziły do Złotkowa, a następnie w kierunku Konina, choć ta część trasy została rozebrana w związku z eksploatacją węgla brunatnego od 1965 roku. Niezwykłym zjawiskiem była budowa w 1985 roku nowej linii z Złotkowa do Biskupów Konińskich, omijającej tereny górnicze i ponownie łączącej sieć kolejową.
Linia Sompolno – Cegielnia, uruchomiona w 1920 roku z rozstawem torów 600 mm, również została przebudowana na 750 mm w latach pięćdziesiątych. Kujawska sieć wąskotorówek była imponująca rozmiarami.
[WIDEO]1272[/WIDEO]
- W latach 50. XX w. na tej trasie dokonano także zmiany rozstawu torów na 750 mm, jednakowo na wszystkich trasach (z wyjątkiem kilku linii czystych buraków w rejonie Kruszwicy). To prowadzi nas teraz do naszego celu Sompolno, imponującego dworca kolejowego, z którego do dziś nie pozostało nic poza dużym otwartym terenem. Można to zobaczyć na „mapach”... - czytamy w opisie filmu.
Pomimo intensywnej pracy przewozowej, głównie towarowej, upadek komunizmu i słabo rozwinięta sieć drogowa w Polsce sprzyjały kolejowemu transportowi. Jednak w latach 90. nastała fala zamknięć linii wąskotorowych, a ruch kolejowy zaczął być ograniczany na rzecz transportu drogowego.
Na przełomie tysiącleci sieć kolejowa dobiegła końca, a ostatni pociąg towarowy przez Koło odjechał w 2001 roku, co zapoczątkowało całkowite zamknięcie sieci. Systemy kolejowe zdemontowano w latach 2007-2013, nie pozostawiając po sobie śladu.
Autor, choć nie był w stanie przejechać wszystkich tras, zdołał odbyć część podróży w ramach zorganizowanych wycieczek specjalnych. Filmy z tych wydarzeń będą pojawiać się na kanale, umożliwiając podróż w inne czasy tym, którzy mieli okazję tego doświadczyć.
[ZT]27746[/ZT]
[ZT]27739[/ZT]
[ZT]27732[/ZT]
[ZT]27735[/ZT]
Wojtek 18:31, 03.12.2023
0 0
Jest data filmu - 4.04.1999 18:31, 03.12.2023
MIKOL10:59, 25.01.2024
0 0
Wszystko jest na kanale YT Andrzeja Mastalerza. 10:59, 25.01.2024
MIKOL11:06, 25.01.2024
0 0
Na końcu filmu - wjazd do Kruszwicy
https://www.youtube.com/watch?v=n5di41gZrGI 11:06, 25.01.2024