Na autostradzie A1 odnotowaliśmy ruch zwiększony o 30 proc., coraz więcej osób wykorzystuje obwodnicę Inowrocławia oraz drogę ekspresową S5 w codziennych dojazdach do pracy - oto wnioski płynące z zakończonego Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 w naszym województwie.
Pomiary co 5 lat
Opublikowaliśmy wyniki badań natężenia ruchu na drogach krajowych, m.in. administrowanych przez GDDKiA w woj. kujawsko-pomorskim, realizowane w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) 2020/21. GPR przeprowadzany jest co 5 lat, a poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 r. i trwało do połowy 2021 r. Wpływ pandemii COVID-19 na ruch drogowy wymagał wprowadzenia szeregu działań zaradczych, polegających m. in. na zmianie założonego harmonogramu prac i modyfikacji kalendarza GPR 2020/21.
Ponad 1000 km dróg
GDDKiA zarządza na terenie woj. kujawsko-pomorskiego siecią dróg o długości blisko 1010 km, z czego 92 km to autostrada A1, a 108 km stanowią drogi ekspresowe. Na wspomnianym obszarze badaniem objęto 128 punktów. 12 punktów pomiarowych umieszczonych zostało na autostradzie, 18 na drogach ekspresowych, pozostałe na drogach niższych kategorii. W każdym punkcie przewidzianych było dziewięć pomiarów dziennych oraz sześć nocnych. Wzrost ruchu na sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA w woj. kujawsko-pomorskim, w porównaniu z badaniem z roku 2015, wynosi 17 proc., a średni ruch to 12 307 pojazdów na dobę. Wartości te zbliżone są do wartości średniej na obszarze całego kraju, którego wzrost wynosi 21 proc. w porównaniu z rokiem 2015 i wynosi średni ruch 13 574 poj./dobę.
Na autostradzie A1 średni dobowy ruch roczny oscyluje w przedziale 27 000 - 30 000 poj./dobę na odcinku pozostającym w zarządzie GDDKiA w woj. kujawsko-pomorskim (węzeł Toruń Południe - węzeł Kutno Północ) oraz 21 000 - 25 000 poj./dobę na odcinku koncesyjnym (granica woj. łódzkiego - Toruń). Ruch na autostradzie zwiększył się w porównaniu z rokiem 2015 o około 30 proc.
W przypadku dróg ekspresowych średni dobowy ruch roczny oscyluje w przedziale 11 000 - 14 000 poj./dobę na odcinku węzeł Nowe Marzy - węzeł Trzeciewiec oraz 11 000 - 12 000 poj./dobę na odcinku węzeł Szubin Północ - węzeł Mieleszyn. Wyjątek stanowią odcinki stanowiące dojazd do Bydgoszczy z gmin ościennych, gdzie kumuluje się ruch tranzytowy z ruchem lokalnym, szczególnie w czasie szczytu porannego i popołudniowego, przez co natężenie ruchu wzrasta na tych odcinkach do 17 000 - 19 500 poj./dobę.
Analizując dane z pozostałych dróg należy wspomnieć o znacznym ruchu na drodze nr 10, gdzie oscyluje on w granicach 15 000 - 21 000 poj./dobę (odcinek Bydgoszcz - Toruń), 12 000 poj./dobę (odcinek Wyrzysk - Bydgoszcz) oraz drodze nr 25 w miejscu kumulacji ruchu tranzytowego z lokalnym, gdzie natężenie zbliża się do wartości natężenia ruchu na autostradzie. Należy podkreślić, że ze względu na komfort i bezpieczeństwo kierowców GDDKiA uwzględniła powyższe odcinki w ramach budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń.
Rozwijamy sieć dróg i uwzględniamy wyniki GPR
Niebawem możemy też spodziewać się większego natężenia ruchu w ciągu drogi ekspresowej S5 po zakończeniu wszystkich prac związanych z jej budową. Będzie ona stanowić podstawowy szlak dla podróżujących z południa Polski w kierunku Gdańska, bez konieczności przejeżdżania m.in. przez Bydgoszcz. Podobne prognozy dotyczą funkcjonowania S5 po wybudowaniu odcinka Ostróda - A1 (w pobliżu Grudziądza). Budowa drogi ekspresowej S10 na obszarze kujawsko-pomorskiego od węzła Włocławek Północ w kierunku Warszawy powinna ograniczyć potok pojazdów poruszających się po autostradach A1 i A2.
Ogromne znaczenie z punktu zmian na sieci ma budowa obwodnic, które wyprowadzają ruch ciężki z obszarów miast, jak droga ekspresowa S5, stanowiąca zachodnią obwodnicę Bydgoszczy. Jeszcze w 2015 ruch z miasta oscylował w okolicy 25 000 poj./dobę. Dzięki uruchomieniu S5 na starodrożu drogi krajowej nr 5 (węzeł Bydgoszcz Północ - węzeł Bydgoszcz Południe) pozostał głównie ruch lokalny i znikomy ruch tranzytowy. Coraz więcej kierowców korzysta z obwodnicy jako drogi dojazdowej do pracy.
Podobnie rzecz ma się na obwodnicy Inowrocławia, ograniczającej ruch tranzytowy na terenie miasta, który wraz z ruchem lokalnym zbliżał się do wartości 20 000 poj./dobę w roku 2015.
W analogicznej sytuacji znajdą się mieszkańcy Sępólna Krajeńskiego, Kamienia Krajeńskiego, Kruszwicy, Nowej Wsi Wielkiej, Brześcia Kujawskiego, Strzelna, Kowalewo Pomorskiego i Lipna, gdzie planuje się wybudowanie nowych obwodnic.
Metody badawcze, cele i prognozy na przyszłość
Pomiary na drogach krajowych były w całości zrealizowane z wykorzystaniem metod wideorejestracji oraz liczników automatycznych - w porównaniu do poprzednich pomiarów generalnych, całkowicie wyeliminowano udział obserwatorów rejestrujących pojazdy ręcznie w punktach pomiarowych.
Wyniki będą wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

[ZT]18270[/ZT]
Burmistrz o modernizacji „Rusałki” i zamykaniu szkół: P
W kampanii obiecywał a teraz nie wie czy będą pieniądze. Wtedy wiedział skąd je weźmie? No cóż. Ważne, że prawie 20 tys. BRUTTO przez 5 lat pensji kasuje. Cóż szkodzi obiecać.
Bebe
16:05, 2025-10-25
Burmistrz Kruszwicy: Może McDonald's a może Burger King
Kogo będzie na to stać, jak komunalna za odbiór odpadów chce blisko 50% więcej niż do tej pory. A to oznacza podwyżki podatku śmieciowego. Pytanie czy o 50 czy o 30?%
12:41, 2025-10-25
Burmistrz o modernizacji „Rusałki” i zamykaniu szkół: P
Niedługo w niektórych szkołach będzie więcej nauczycieli i pracowników niż uczniów. Mieszkańcy bronią z jednej strony szkoły, a z drugiej zabierają dzieci i przenoszą do placówek, którym nie grozi widmo edukacji. Ja nie zagłosuje na burmistrza, który boi się likwidacji szkółek, bo nie chce stracić wyborców. Burmistrz nie może za pubiiczne pieniądze pozyskiwać głosy. Podwyżki podatków i tak obrócą się przeciwko niemu.
Eryk
12:37, 2025-10-25
Burmistrz o modernizacji „Rusałki” i zamykaniu szkół: P
Jeden tekst jak zwykle jest na czasie: polityk prawdę ci powie jedynie kiedy się pomyli. A co by nie powiedzieć, to obecny włodarz politykiem był.
Wojtek
09:26, 2025-10-25
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu mojakruszwica.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz