Zamknij

Parowóz CK2 z Kruszwicy wraca po latach dzięki portalowi „Historia i Kolej”

PB, fot. skansen Chabówka) 22:16, 30.07.2025 Aktualizacja: 22:18, 30.07.2025

Portal „Historia i Kolej” opublikował kolejną wyjątkową perełkę dla miłośników historii techniki i regionalnych dziejów transportu. Tym razem w centrum uwagi znalazło się archiwalne zdjęcie z 1980 roku, udostępnione dzięki uprzejmości Rafała Spychały – pasjonata kolei i badacza przeszłości przemysłowej.

Na fotografii widnieje wąskotorowy parowóz oznaczony jako CK2, będący częścią floty Cukrowni Kruszwica. To egzemplarz typu Kp4, należący do ostatnich tego rodzaju maszyn wykorzystywanych w przemyśle cukrowniczym w Polsce. Zdjęcie wykonane zostało w czasie, gdy era pary dobiegała końca, a parowozy stopniowo ustępowały miejsca lokomotywom spalinowym.

Publikacja tego zdjęcia ma nie tylko wartość sentymentalną, ale także dokumentacyjną. Ukazuje fragment codziennego życia zakładów przemysłowych Kruszwicy i przypomina o roli, jaką odgrywała kolej wąskotorowa w funkcjonowaniu cukrowni oraz lokalnej gospodarce.

 

Historia parowozu Kp4-3772: Od Cukrowni Kruszwica do Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej

Parowóz Kp4-3772 to maszyna o bogatej i wyjątkowo ciekawej historii, której początki sięgają 1957 roku. Wyprodukowany w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie (nr fabryczny 3772), został wyposażony w kocioł wykonany przez Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów (nr 15333, również z 1957 r.). Zbudowany z myślą o wąskotorach o rozstawie 750 mm, reprezentuje typ Kp4 o układzie osi Dh2t.

Swoją służbę rozpoczął w Cukrowni Kruszwica, gdzie oznaczono go jako lokomotywa nr 2. Przez dekady obsługiwał przemysłowe linie wąskotorowe, wpisując się w krajobraz zakładów cukrowniczych, gdzie parowozy tego typu były nieodłącznym elementem transportu surowców i gotowych produktów.

W 1994 roku został przekazany do ZNTK Oleśnica, a następnie trafił do Zaplecza Mechaniczno-Remontowego w Przezchlebiu. W listopadzie 2007 roku przewieziono go do warsztatów PTKiGK w Dzierżnie.

Przełomowym momentem w historii parowozu było jego sprowadzenie do Cisnej w Bieszczadach w grudniu 2011 roku. Już 3 maja 2012 roku rozpoczął służbę na trasach Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, stając się atrakcją turystyczną i ważnym elementem dziedzictwa techniki regionu.

Choć w 2018 roku został wycofany z eksploatacji, nie był to jego koniec. W lutym 2020 roku trafił do naprawy w Chabówce, skąd powrócił 23 kwietnia 2021 roku – znów gotów do pracy.

Dziś Kp4-3772 stacjonuje w Cisnej-Majdanie jako czynny parowóz Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, będąc żywym pomnikiem techniki i świadectwem ponad sześciu dekad historii polskich kolei wąskotorowych.

[ZT]44420[/ZT]

[ZT]44415[/ZT]

[ZT]44405[/ZT]

[ZT]44401[/ZT]

(PB, fot. skansen Chabówka))

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop

OSTATNIE KOMENTARZE

0%