Na fotografii widnieje wąskotorowy parowóz oznaczony jako CK2, będący częścią floty Cukrowni Kruszwica. To egzemplarz typu Kp4, należący do ostatnich tego rodzaju maszyn wykorzystywanych w przemyśle cukrowniczym w Polsce. Zdjęcie wykonane zostało w czasie, gdy era pary dobiegała końca, a parowozy stopniowo ustępowały miejsca lokomotywom spalinowym.
Publikacja tego zdjęcia ma nie tylko wartość sentymentalną, ale także dokumentacyjną. Ukazuje fragment codziennego życia zakładów przemysłowych Kruszwicy i przypomina o roli, jaką odgrywała kolej wąskotorowa w funkcjonowaniu cukrowni oraz lokalnej gospodarce.
Historia parowozu Kp4-3772: Od Cukrowni Kruszwica do Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej
Parowóz Kp4-3772 to maszyna o bogatej i wyjątkowo ciekawej historii, której początki sięgają 1957 roku. Wyprodukowany w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie (nr fabryczny 3772), został wyposażony w kocioł wykonany przez Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów (nr 15333, również z 1957 r.). Zbudowany z myślą o wąskotorach o rozstawie 750 mm, reprezentuje typ Kp4 o układzie osi Dh2t.
Swoją służbę rozpoczął w Cukrowni Kruszwica, gdzie oznaczono go jako lokomotywa nr 2. Przez dekady obsługiwał przemysłowe linie wąskotorowe, wpisując się w krajobraz zakładów cukrowniczych, gdzie parowozy tego typu były nieodłącznym elementem transportu surowców i gotowych produktów.
W 1994 roku został przekazany do ZNTK Oleśnica, a następnie trafił do Zaplecza Mechaniczno-Remontowego w Przezchlebiu. W listopadzie 2007 roku przewieziono go do warsztatów PTKiGK w Dzierżnie.
Przełomowym momentem w historii parowozu było jego sprowadzenie do Cisnej w Bieszczadach w grudniu 2011 roku. Już 3 maja 2012 roku rozpoczął służbę na trasach Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, stając się atrakcją turystyczną i ważnym elementem dziedzictwa techniki regionu.
Choć w 2018 roku został wycofany z eksploatacji, nie był to jego koniec. W lutym 2020 roku trafił do naprawy w Chabówce, skąd powrócił 23 kwietnia 2021 roku – znów gotów do pracy.
Dziś Kp4-3772 stacjonuje w Cisnej-Majdanie jako czynny parowóz Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, będąc żywym pomnikiem techniki i świadectwem ponad sześciu dekad historii polskich kolei wąskotorowych.
[ZT]44420[/ZT]
[ZT]44415[/ZT]
[ZT]44405[/ZT]
[ZT]44401[/ZT]
Na sesji Rady Miejskiej w Kruszwicy radni pochylą się n
Pan Frejliszek jest społecznik iem. Bierzcie z Niego przykład.
Sitwa
22:13, 2025-08-24
Na sesji Rady Miejskiej w Kruszwicy radni pochylą się n
Popieram radnego Frejliszka w końcu ktoś robi porządek z Gminną Spółką Wodną w Kruszwicy
Wieśniak
20:30, 2025-08-24
Koncert Goplana 2025 na kruszwickim PTTK
To miały być jakieś nadgoplańskie nuty kultury? toż to jakiś wściekły łomot a nie nuty że o muzyce to nawet nie wspomnę.
Cultura
19:06, 2025-08-24
Na sesji Rady Miejskiej w Kruszwicy radni pochylą się n
Jeśli został wykluczony to słabo. Czekam na dalsze wyjaśnienia.
Yamer
17:27, 2025-08-24