Zamknij

Wisła - ekonomia i ekologia w transporcie. Z portu w Gdańsku do firm w kujawsko-pomorskim

21:11, 06.04.2021 | UMWKP, fot. Andrzej Goiński
Skomentuj

150 ton ładunku 150 kilometrów w górę rzeki - dziś (6 kwietnia) z portu morskiego w Gdańsku start pilotażowego wiślanego rejsu komercyjnego barki z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek (8 kwietnia), a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną. Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

-  Położenie naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości rozwoju w oparciu transport śródlądowy. Dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą - mówi marszałek Piotr Całbecki.

O sprawie przeczytasz także w naszym partnerskim portalu abcjanikowo24.pl

 Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów – 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat.

 Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłyną z Portu Gdańsk krótko po południu. W czwartek (8 kwietnia) dotrą do Chełmna, gdzie nastąpi rozładunek na tiry, a na barkę trafią nowe kontenery. Planowany powrót do Gdańska 9 kwietnia. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

 Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, a na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz - Solec Kujawski.

 Wodny transport śródlądowy w liczbach

  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km   
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni  województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie,  Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest  częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie  międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i  E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji  Rosyjskiej.

[ZT]15699[/ZT]

 

[ZT]15691[/ZT]

 

(.)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

MarynarzMarynarz

2 0

Ekonomia ? Ja myślałem, że to się nazywa inaczej hahahaha. Wisłą popłynie aż 6 kontenerów, ciekawe dokąd dadzą radę nim osiądą na mieliźnie. Nie ma co się oszukiwać, tylko wystarczy popatrzeć na rzekę w jej dolnym niby żeglownym odcinku. Wisła nadaje się wyłącznie na spływy kajakowe, chociaż jest przy tym niebezpieczna ( duże amplitudy wahań stanu wody w ciągu doby ). Żeglugowo jesteśmy zaściankiem Europy i to między innymi zasługa pseudoekologów i ekoterrorystów. 06:37, 07.04.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%