Wagony typu "Mątwy", których modele można obserwować na forum poświęconemu modelarstwie były budowane na przełomie XIX i XX wieku. Służyły pierwotnie w Cukrowni Mątwy, następnie wraz z koleją zakładową tejże cukrowni zostały przejęte przez Cukrownię Kruszwica. Konstrukcja występowała w wersji z hamulcem i bez niego. Wagony obu wersji (405 i 362) zostały zachowane w Rogowie.
- Wagon jest szalenie prosty, niemniej jednak wersja ostateczna zostanie nieco przeprojektowana, aby uniknąć "bananowania" się ramy, wymaga też dopracowania blaszek (sprzęgi i podłoga). - informuje "Dobrzyn" czyli Bartosz Dobrzyński, moderator forum Prawdziwa kolej wąskotorowa, który przygotował dla naszych czytelników więcej informacji.
Wagony typu "Mątwy" były budowane pomiędzy 1898 a 1910 rokiem prawdopodobnie przez firmę Krupp [1], chociaż inne źródło [2] podaje jako producenta warsztaty własne Cukrowni Mątwy. Możliwe jest też, że firma Krupp wykonała pewną ich ilość, natomiast pozostałe faktycznie powstały w Mątwach. Za tą drugą opcją przemawia fakt, że w pomiędzy 1950 a 1952 rokiem Cukrownia Kruszwica przejęła ich około 600 (sic!) sztuk.
Po przejęciu zostały one zaliczone do Grupy 1 i otrzymały numery od 345 do 960. Wagony miały ładowność 5 ton i masę własną około 2t. Używane były do końca istnienia kolei, chociaż pod koniec już tylko do przewozu wysłodków.
Na Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała zachowaliśmy dwie sztuki tych wagonów - jeden w wersji bez hamulca (362) oraz jeden z hamulcem (405).
Co ciekawe, nie są to jedyne zachowane wagony. Niemieckie stowarzyszenie Rhein-Sieg Eisenbahn zakupiło z likwidowanej kolei cukrowniczej przynajmniej cztery wagony, z których dwa to właśnie "Mątwiaki": https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Bröltalbahn-Denkmal-_Ehemaliger_Bahnhof_Hangelar.jpg
Wagony są nieco przebudowane, brakuje górnej części deskowania, ale to zdecydowanie ten typ:
https://www.bahnbilder.de/bild/Deut...enkmalgueterzug-der-broehltalbahn-der-in.html
Warto dodać, że "Mątwiaki" to nie jedyne wagony Cukrowni Kruszwica na Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała. Oprócz tego Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych ma w zbiorach wagony:
46, dwuosiowy, Zakłady Ostrowieckie, 1923-1924
254, dwuosiowy, warsztaty własne cukrowni
294, dwuosiowy, Wolski, Wiśniewski Inżynierowie (wol-Wis), 1923-1924
333, dwuosiowy, warsztaty kolejowe w Poznaniu 1940
362, 405 (opisane wyżej)
533, dwuosiowy, Orenstein und Koppel, pierwsza dekada XXw.
862, dwuosiowy, Zakłady Ostrowieckie 1928
900, dwuosiowy, Hoffman Breslau, 1903
914, dwuosiowy, producent nieznany, przełom XIX i XXw
1047, czteroosiowy, Ferrostal Katowice, 1928
1055, czteroosiowy, Ferrostal Katowice, 1928
1056, czteroosiowy, Ferrostal Katowice, 1928
1061, czteroosiowy, Ferrostal Katowice, 1928
Pług odśnieżny S77588,
Wrak wagonu motorowego MBd1-138
To chyba największa obecnie kolekcja taboru dawnej kolei cukrowniczej. Oprócz tego w naszych zbiorach znajdują się lokomotywy i wagony m.in. Cukrowni Dobre iTuczna. Większość z nich oczekuje renowacji, ale fizycznie istnieje i daje szanse odbudowy.
Źródła:
[1] Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała A. Tajchert, A. Wawrzyniak, M. Zajfert, 2014
[2] Kolej Wąskotorowa Cukrowni Kruszwica, część 4 - wagony towarowe B. Pokropiński, Świat kolei 5/2005
[ZT]18069[/ZT]
autor: Bartosz Dobrzyński
Radny Frejliszek oczekuje wyjaśnień dotyczących zwolnie
Buniu oczyszcza otoczenie z niesprzyjających sobie i nie wygodnych mu ludków. I co to wyjaśniać ? Pozdrawiam, Dobry Urzędnik Państwowej Administracji w skrócie DU... no to PA 🤣
Pampucia
22:48, 2025-12-19
Dyspensa na 26 grudnia w Archidiecezji Gnieźnieńskiej
Od kiedy to jakiś klecha decyduje co mam jeść ? Niedoczekanie, jak będę chciał to i w wigilię się chabaniny nażrę i wódy opiję. Mogą mi skoczyć.
Mięttus
22:44, 2025-12-19
Radny Frejliszek oczekuje wyjaśnień dotyczących zwolnie
Burmistrzowi dobrze wychodzą tylko fotki.Reszta to sami widzimy,beznadzieja.Wstyd ,żeby tak szastać nie swoimi pieniędzmi.NALEŻY burmistrza obciążyć. I niech zacznie być uczciwy jak Pan FREJLISZEK.
Fotki
22:23, 2025-12-19
Radny Frejliszek oczekuje wyjaśnień dotyczących zwolnie
Paradoks w tej całej sprawie polega na tym, że zwolnienie burmistrza było zasadne tylko zrobił to tak nieudolnie iż przegrał w sądzie. Po prostu brak mu kwalifikacji i jego ekipie, powinien więc ponieść prywatnie konsekwencje finansowe. nie pomógł mu nawet okrzyknięty przez niego prawnik z Bydgoszczy. Z tej całej sprawy płynie smutny wniosek jak nie potrafisz to nie pchaj się na afisz!
Zorientowany
21:59, 2025-12-19
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu mojakruszwica.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz